خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چشم‌انتظاری مردم برای رفع فیلترینگ در دولت پزشکیان

نگار فیض آبادی، انصاف نیوز: مسعود پزشکیان زمان انتخابات بارها گفت که مردم خواهان رفع فیلترینگ هستند. سه اپلیکیشن اواسط مرداد ۱۴۰۳ به گفته‌ی کاربران به‌طور موقتی رفع فیلتر شدند. برخی دولتی‌ها هم با استناد به صداقت رئیس جمهور، گفته است به شکل قانونمند به درخواست مردم برای رفع فیلترینگ رسیدگی خواهد شد.

مسعود فاتح، مدیرمسئول سایت سیتنا به خبرنگار انصاف نیوز گفت: طبق وعده آقای پزشکیان قرار است ساختار فیلترینگ اصلاح شود. او در اولین مصاحبه‌ی مطبوعاتی هم گفت این وعده در شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی در حال پیگیری است و طبق صبحت‌های وزیر ارتباطات، کارشناسی‌هایی صورت می‌گیرد.

کارشناسی‌ها و بررسی‌هایی هم در حوزه‌ی فیلترشکن‌ها در حال انجام است؛ چون استفاده‌ی بی‌رویه از فیلترشکن‌ها باعث ایجاد مشکل در زیرساخت‌ شبکه، بخشی از کندی اینترنت و حملات سایبری شده است.

سه موضوع وعده رئیس جمهور (رفع فیلترینگ) و همزمان اصلاح ساختار و روند استفاده فیلترشکن‌ها در دولت چهاردهم مورد بازبینی قرار می‌گیرند.

فاتح درباره‌ی اینکه چه برنامه‌هایی در سه ماه گذشته رفع فیلتر شده‌اند، گفت: به صورت مشخص خیر، موردی نبوده است. آن پلتفرم‌هایی که به شکل مقطعی فیلتر یا رفع فیلتر شده‌اند، محل رجوع بیشتر کاربران نیستند؛ چهار اپلیکیشن تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و یوتیوب مدنظر هستند.

ممکن است پلتفرم‌ها و سایت‌های فیلترشده‌ای هم برای دانشجویان و عکاسان و… باشند اما کاربران بیشتری هستند که می‌خواهند به این چهار پیام‌رسان دسترسی داشته باشند. این موارد در شرایط خاصی فیلتر شدند و انتظار این است که بعد از برطرف شدن آن شرایط رفع فیلتر شوند. فیلترینگ در کشورهای دیگر به شکل نظام‌مند است و ما هم باید به این سمت برویم تا فیلترینگ هوشمند را اعمال کنیم.

جدیدترین نظرسنجی ملی ایسپا در خصوص میزان استفاده ایرانیان بالای 1۸ سال ساکن در مناطق روستایی و شهری کشور
از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی | ۷ مهر ۱۴۰۳

با فیلترینگ، امکان مدیریت هم از بین رفت و دیگر نمی‌شود شرایط سنی مشخصی را برای استفاده از فیلترشکن‌ها مشخص کرد. از طرفی، پلتفرم‌هایی هم که به‌عنوان جایگزین معرفی شدند، از نظر زیرساخت‌های فنی، آمادگی جذب کاربران را نداشتند.

با پول فیلترشکن چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ | ساخت ۲ میلیون خانه ۱۰۰ متری!

به گزارش انصاف نیوز، طبق تعرفه‌های موجود، کمترین قیمت فیلترشکن یک ماه نامحدود یک کاربره ۱۲۰ هزار تومان و بیشترین قیمت آن برای دوماه نامحدود دو کاربر ۲۷۰ هزار تومان است.

با پول یک ماه فیلترشکن با قیمت حداقل ۱۲۰ هزار تومان، می‌شود مواد زیر را خریداری کرد:

کارتونیست: محمدرضا میرشاه ولد
  • تماشای سه فیلم در سینما (با احتساب بلیت ۴۰ هزار تومانی)
  • حدود ۱۲ بلیت مترو برای تردد داخل شهر تهران
  • ویزیت پزشک عمومی در بیمارستان دولتی
  • یک جلسه باشگاه ورزشی
  • یک آلبوم موسیقی
  • یک شانه تخم‌مرغ
  • یک کیلو مرغ
  • یک کتاب

انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارشی گردش مالی بازار خرید و فروش ابزارهای فیلترشکن را در کشور سالانه بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

درواقع با این مبلغ می‌توان ۲ میلیون خانه ۱۰۰ متری در تهران ساخت! (با احتساب ساخت خانه متری ۲۵ میلیون در تهران)

فیلترینگ‌ گسترده در دولت سیزدهم

فاتح در ادامه، درباره‌ی صحبت‌های ابراهیم رئیسی برای رفع فیلتر برخی اپلیکیشن‌ها گفت: ما در عمل شاهد تلاشی برای رفع فیلتر در دولت سیزدهم نبودیم و فیلترینگ هم افزایش پیدا کرد و حتا گوگل پلی هم فیلتر شد! عجیب است که پلتفرمی که از نظر امنیتی برنامه‌ای را چک می‌کند، فیلتر است! آقای پزشکیان به دنبال ساختاری کارشناسانه هستند تا در نهایت شاهد رفع فیلترینگ و مدیریت فیلترشکن‌ها باشیم.

او درباره‌ی کندی این روزهای اینترنت گفت: تلگرام چند روز پیش اعلام کرد به دلیل حجم بالای اطلاعات، این پلتفرم با کندی مواجه شده است و آنچه وزیر ارتباطات گفته است مبتنی بر همین منطق درست است. زیرا میزان رجوع مردم به بعضی از پلتفرم‌ها بیشتر شده و باعث کندی سرعت شده است.

رتبه ایران در دسترسی آزاد به اینترنت

براساس آخرین اطلاعات پایگاه‌های داده OONI و گوگل CrUX برای سه شاخص اختلال، محدودیت و سرعت دسترسی آزاد به اینترنت، رتبه ایران در بین ۱۰۰ کشور طبق این جدول قید شده است.

منبع: سایت انجمن تجارت الکترونیک تهران، بهار ۱۴۰۳

افزایش ۳ برابری استفاده از فیلترشکن بعد از فیلترینگ

آقای فاتح گفت: به‌شخصه اعتقاد دارم اگر به دنبال استفاده‌ی بهینه‌ی مردم از اینترنت هستیم، فیلترینگ و رفع آن به شکل ناگهانی گزینه‌ی مناسبی نیست بلکه موضوع باید به شکل ساختارمند و هدفمند بررسی شود.

سطح بالای فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی باعث استفاده‌ی بیش‌‌ازحد فیلترشکن‌ها شده‌ است. حتا فیلترینگ باعث حضور بیشتر کاربران در سایت‌ها و برنامه‌های فیلتر شده است. در واقع به شکل معکوس با فیلترینگ باعث افزایش کاربران شده‌اند!

طبق نظرسنجی ایسپا، استفاده از فیلترشکن بعد از فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ در پاییز ۱۴۰۱ تا به اسفند ۱۴۰۲ سه برابر شده است و به طور میانگین هر کاربر ایرانی در طول روز، چهار ساعت از فیلترشکن استفاده می‌کند. وقتی که برای وصل شدن به فیلترشکن‌ها صرف می‌کنیم را هم مثل زمان ماندن در ترافیک، باید به وقت‌های تلف شده‌ی عمرمان اضافه کنیم!

تاثیر منفی فیلترینگ بر تجربه‌ی مردم برای استفاده از اینترنت

آرش کرم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل در پاسخ به این سول که چه اپلیکیشن‌هایی در سه ماه گذشته رفع فیلتر شدند، گفت: مواردی در حوزه‌ی گیم و دیسکورد و اسپاتیفای بود که در حد خبر از رسانه‌ها شنیدم رفع فیلتر شدند اما خودم چک نکردم و در جریان نیستم. به‌هرحال الآن که فیلتر هستند.

او درباره‌ی رتبه‌ی سرعت دیتا ایران در دنیا (با عدد ۷۰) و احتمال بهبود این عدد در رتبه‌بندی جهانی گفت: این مورد به ایجاد انگیزه‌ی اقتصادی برای اپراتورها با هدف سرمایه‌گذاری بیشتر و توسعه‌ی شبکه‌ی موبایل، تخصیص فرکانس بیشتر از سمت دولت برای اپراتورها بستگی دارد.


همچنین تخصیص فرکانس‌‌های ۷۰۰-۸۰۰ مگاهرتز هم لازم است که ظاهرا درحال‌حاضر در اختیار صداوسیما است، این مورد می‌تواند کیفیت و ظرفیت اینترنت را بالا ببرد و پوشش اینترنت را در مناطق محروم و دورافتاده و پوشش درون ساختمانی بهتر کند.

فیلترینگ، روی کیفیت شبکه و تجربه‌ی مردم تاثیر می‌گذارد؛ فیلترینگ عاملی است که روی پهنای باند اثر دارد و لازم است مورد بازبینی قرار بگیرد تا سرعت بهبود پیدا کند.

نکته‌بعدی که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد، آزادسازی پهنای باند بین‌الملل است که درحال‌حاضر در انحصار شرکت زیرساخت است و با این آزادسازی، می‌توان کیفیت و قیمت را در فضای رقابتی بالا برد.

اینترنت ثابت پاکستان بهتر از ایران!

کرم‌بیگی، عاملیت تمام این موارد را مربوط به دولت دانست و گفت: دولت است که باید اجازه‌ی افزایش تعرفه را نسبت به تورم بدهد تا انگیزه‌ی سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

او درباره‌ی صرفه‌ی اقتصادی اینترنت برای شرکت‌ها گفت: سرویس دیتا درحال‌حاضر تعرفه‌ای دارد که مربوط به سال ۸۵-۸۴ است و دی ۱۴۰۲ فقط ۱۷ درصد افزایش قیمت داشتیم. آن سال‌ها ساختار سرمایه‌گذاری و توسعه برای اپراتور وجود داشت و چند سال است با سرکوب انگیزه‌های سرمایه‌گذاری، افزایش تورم و قیمت دلار، اپراتورها مجبور هستند از هزینه‌های نگهداری و توسعه‌ای‌شان کم کنند تا خدمات‌ صرفه اقتصادی داشته باشند.

رفع فیلترینگ، قدم به قدم

نوید رجایی‌پور، نائب رئیس انجمن فینتک در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: منبع رسمی مشخصی برای رفع فیلترینگ هیچ اپلیکیشنی در سه ماه گذشته، خبری را منتشر نکرده است. به نظر می‌رسد رفع موقتی فیلترینگ سه اپلیکیشن در چند ماهع گذشته به دلیل اختلال شبکه نرم‌افزاری در فیلترینگ بوده است.

آقای رجایی‌پور گفت: همان‌طور که اپلیکیشن‌ها قدم به قدم فیلتر شدند، می‌شود قدم به قدم هم فیلتر اپلیکیشن‌هایی را برداشت که روی آنها حساسیت کمتری وجود دارد. او با ابراز امیدواری از تحقق وعده‌ی پزشکیان برای رفع فیلترینگ گفت: فیلتر بعضی برنامه‌ها مثل گوگل پلی دوطرفه است، اگر در داخل محدودیت آن برداشته شود، کاربران با مطالبه‌گری می‌توانند بخواهند که گوگل هم محدودیت‌هایش را برای ایران برطرف کند.

ارجاع به صداقت پزشکیان برای رفع فیلترینگ

مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، درباره اینترنت و رفع فیلترینگ در اینستاگرام خود نوشت:

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا