خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۳ مهر سال ۸۰ | صحبت با خاتمی درباره‌ی وضعیت خاورمیانه

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 23 مهر 1380 | 27 رجب 1422 15 اکتبر 2001

«طالبان بار دیگر اعلام کردند که اگر آمریکا، دلیلی بر دخالت [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر گروه القاعده] در حوادث آمریکا ارائه دهد، حاضرند بن‌لادن را تحویل به دولت ثالث و بی‌طرف بدهند و [جرج بوش]، رئیس‌جمهور آمریکا، بلافاصله این پیشنهاد را رد کرده و گفته، طالبان باید بدون قید و شرط، بن‌لادن و تمامی شبکه القاعده را تحویل بدهد و اردوگاه‌های آموزشی تروریست‌ها را تعطیل کند.

هفته دوم جنگ، با ادامه بمباران‌ها شروع شد و گزارش‌های خبرنگاران، ثابت کرد که تلفات در غیرنظامیان، به خصوص روستاییان بیشتر است و کشته شدن چهار نفر از کارکنان سازمان ملل هم دلیل دیگری برای اسباب شرمندگی آمریکا شده است.

ائتلاف شمال گفته، فعلاً درصدد اشغال کابل نیست؛ دلیل آن می‌تواند به خاطر مخالفت آمریکا تحت فشار پاکستان باشد و می‌تواند برعکس، امتناع خود ائتلاف باشد که آن را امتیازی به آمریکا می‌دانند و شرط‌هایی دارند. پاکستان اعلام کرده که ظاهر شاه را مناسب‌ترین گزینه دولت آینده افغانستان می‌داند که این یک چرخش عجیب و نشان خالی‌ بودن دست آمریکا و پاکستان است.

یاسر عرفات، [رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین]، به دعوت دولت انگلیس وارد انگلستان شده. سیاست غربی‌ها، تظاهر به دادن امتیازی به فلسطینی‌ها برای جلب نظر اعراب در مسأله افغانستان است که باعث خشم اسراییل شده و تضاد جدیدی را رو کرده است و در عین حال ترور یکی از سران حماس توسط اسراییل و اعتراف به آن مشکل، مسأله فلسطین را پیچیده‌تر کرده است.

خانم [مری] رابینسون، [کمیسر عالی حقوق بشر] سازمان ملل، اصرار دارد که برای کمک به مردم افغانستان، لازم است موقتاً بمباران‌ها متوقف شود و یونیسف [= صندوق کودکان ملل متحد] هم برای کمک به کودکان در معرض خطر، چنین پیشنهادی داده و گفته‌اند، هفت میلیون افغان در معرض خطرند و این پیشنهاد برای آمریکا، مشکل جهانی پیش آورده است. تظاهرات چندصدهزار نفری مردم استانبول در ترکیه و کشته‌شدن 200 نفر از مردم نیجریه در برخوردهای مسلمانان و مسیحیان، در جریان مراسم اعتراضات مسلمانان بعد از نمازجمعه، صحنه‌های مهم دیگری از مشکلات آمریکا است.

در پاکستان، به عنوان اعتراض به حضور کالین پاول، وزیر دفاع آمریکا، دعوت به اعتصاب عمومی شده است و اظهار مخالفت خانم مگاواتی [سوکارنو]، رئیس‌جمهور اندونزی، با حمله به افغانستان، ضربه دیگری به آمریکا است. فشار مردم اندونزی او را وادار کرده است، تغییر جهت بدهد. در نیویورک، سه مورد دیگر ابتلا به سیاه زخم کشف شده و وحشت آمریکاییان را اضافه کرده است.

طالبان از نتایج کنفرانس وزرای امور خارجه اسلامی در قطر انتقاد کرده‌ که چرا تجاوز آمریکا به افغانستان را محکوم نکرده‌اند. در ایران هم این انتقاد مطرح شده است. دیروز آقای [مسیح] مهاجری، [مدیرمسئول روزنامه جمهور اسلامی] هم مطرح کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز، انتقاد تلخی به عربستان سعودی کرده که چرا اجازه استفاده از پایگاه‌های خود را به آمریکا برای افغانستان نداده و چرا حساب‌های تروریست‌ها را مسدود نکرده است. قبلاً شاهزاده [ولید] بن‌طلال، از آمریکا به خاطر حمله به افغانستان انتقادکرده بود و [تونی] بلر، [نخست‌وزیر انگلیس] را هم در عربستان نپذیرفته بودند وکمک 10 میلیون دلاری بن‌طلال به آسیب‌دیدگان نیویورک را ردکردند و نیویورک تایمز خواسته، آمریکا با دولت عربستان مماشات نکنند.

دیشب جواب آقای [سیدمحمود] هاشمی شاهرودی، [رییس قوه قضاییه] به اعتراض آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رییس‌جمهور] در مورد تعقیب نمایندگان مجلس منتشر شد[18] و هنوز نامه تُند آقای [عباسعلی] علیزاده، رییس دادگستری تهران به اعتراض آقای خاتمی، منتشر نشده است. رادیو بی بی سی در مصاحبه با آقای [قاسم] شعله‌سعدی، [وکیل دادگستری] از آقای خاتمی در مقابل آقای هاشمی‌شاهرودی دفاع کرده است.

حملات آمریکا با شدت بیشتر، امروز ادامه داشته و صحبت از به‌کارگیری مواد شیمیایی است. در ژاپن، راهپیمایی سالانه صلح به مسافت 250 کیلومتر، امروز با محوریت رفع تجاوز از افغانستان برگزار شد. خبر ترور دو نفر از شخصیت‌های فلسطینی توسط اسراییل و اعتصاب عمومی در پاکستان، مهم است.

برای مراسم عید مبعث، به دفتر رهبری رفتیم. قرار بود رهبری و آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، راجع به صلح و آرامش صحبت کنند، ولی رهبری تُند و تلخ حرف زدند. شب، برای بازدید آقای خاتمی به منزل‌شان رفتم. درباره مسائل جاری دنیا و منطقه و ایران، مذاکره کردیم. راه حلی در مورد جنگ به نظرمان نرسید؛ جز تأکید بر محوریت سازمان ملل. احتمال خطر برای ایران هم هست، اما علایم مثبت هم کم نیست. در مورد سفر طولانی رهبری به اصفهان، آن را اقدامی خلاف احتیاط در شرایط فعلی تشخیص دادیم. قرار شد، تذکر داده شود. قرار است، بعضی مقامات غربی به ایران بیایند؛ حدس می‌زنیم برای جلب همکاری ایران است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا