خرید تور تابستان

مرگ بر اثر مصرف مشروبات الکلی در گیلان

در هفته‌های اخیر، استان گیلان شاهد فاجعه‌ای دردناک از مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی بوده است. تا به امروز، تعداد جان‌باختگان این حادثه به ۱۸ نفر رسیده است و افراد زیادی نیز به دلیل مسمومیت در بیمارستان‌ها بستری هستند.

به گزارش سایت گیل خبر، «به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تاکنون ۶۶ بیمار با علائم ضعف، بی‌حالی، درد شکم و تاری دید در اثر شرب مشروبات حاوی الکل صنعتی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده و علاوه بر ۱۸ فوتی، ۳۷ بیمار دیالیز و سه تن از آن‌ها با مشکلات بینایی مواجه شدند که عمدتا مشکلاتشان باقی خواهد ماند.

این مشکل تنها محدود به گیلان نیست و آمار قربانیان سریالی مشروبات الکلی دو هفته اخیر در کشور به بیش از ۵۰ نفر رسیده و هر روز بر آمار قربانیان افزوده می‌شود.

در سال‌های گذشته نیز بارها شاهد مرگ و میر ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی در گیلان و کشور بوده‌ایم و این بار نیز بدون شک بار آخر نخواهد بود. تولید و توزیع غیرقانونی مشروبات الکلی عاملی است که سالانه سلامت افراد بسیاری را با خطر مواجه کرده و در برخی موارد به نابینایی و یا مرگ آن‌ها ختم می‌شود.

در این میان، دیدگاه‌های مختلفی درباره راه‌حل این بحران مطرح می‌شود. عده‌ای بر این باورند که باید برخورد جدی‌تری با تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی صورت بگیرد، به نحوی که این برخوردها بازدارندگی کافی داشته باشد و بتواند جلوی تولید و توزیع غیرقانونی این مشروبات را بگیرد.

از سوی دیگر، برخی معتقدند که با توجه به پویایی فقه شیعه و به جهت جلوگیری از تکرار فوت افراد در این ابعاد گسترده، شاید بهتر باشد به جای ممنوعیت کامل، مصرف الکل در قالب چارچوب‌های مشخصی آزاد شود و این فرآیند تحت نظارت نهادهای مربوطه صورت گیرد. آن‌ها بر این باورند که در چنین شرایطی، می‌توان با نظارت بر تولید و توزیع، خطرات مصرف الکل تقلبی را به میزان زیادی کاهش داد.

برخی دیگر نیز ریشه مشکل و راه‌حل آن را به موارد فوق خلاصه نمی‌کنند و پیشنهادات دیگری برای عدم تکرار وقوع چنین حوادثی دارند.

راه حل درست و نهایی هرچه باشد، یک چیز واضح است؛ جان شهروندان در خطر است و وضعیت فعلی نمی‌تواند ادامه پیدا کند؛ باید چاره‌ای اساسی در این زمینه اندیشید.

به نظر شما راهکار کاهش فوتی‌ها و مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی در گیلان چیست؟»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا