خرید تور تابستان

سرنوشت کسانی که در اصفهان ترک تحصیل کردند

این روزها برخی از نوجوانان عقیده دارند که ترک تحصیل خیلی بهتر از درس خواندن است و دلایل بسیاری هم برای آن ارائه می دهند.

به گزارش عصر اصفهان نیوز: «رضا دانش آموزی است که دو سال است به مدرسه نمی رود و دلیلش را فوت پدر می داند که باید جای او کار کند و مخارج خانواده را بدهد.

مهدی که پنج سال است ترک تحصیل کرده می گوید: خیلی ها را می شناسم که درس خواندند ولی به جایی نرسیدند. من از حالا باید بتوانم برای خودم شغل مناسبی دست و پا کنم.

محمد هم یکی دیگر از این قشر بوده که به هوای سختی دروس و نداشتن انگیزه از ادامه درس انصراف داده است.

به هر حال هر دانش آموزی برای مدرسه نرفتن دلیلی می آورد اما این امر به یکی از نگرانی های والدین تبدیل شده است.

علل مختلف ترک تحصیل

طبق تحقیقات انجام شده سن خروج از مدرسه اغلب در سن ۱۸ سالگی بوده هر چند سن ترک تحصیل بسته به شرایط فرد و همچنین ویژگی های شخصیتی و روحیات او دارد به همین دلیل نمی توان گفت سن مشخصی وجود دارد . اما ترک تحصیل ممکن است به یکی از دلایل زیر ارتباط داشته باشد:

مشکلات مالی

گاهی ممکن است فرد به دلیل فشارهای مالی و یا حتی فقر ؛ مدرسه و دانشگاه را رها کرده و به دنبال کسب درآمد باشد. فشارهای مالی و اقتصادی در زندگی فرد سبب خواهد شد فرد و یا حتی خانواده او توانایی فراهم کردن شرایط تحصیل را نداشته و نتواند به مدرسه یا دانشگاه برود .

گاهی نیز ممکن است خود فرد تصمیم به اشتغال پیدا کرده و درس و دانشگاه را هرچه زودتر رها کند؛ دلیل دیگر آن ممکن است افزایش بیکاری در بین تحصیل کرده ها بوده باشد که فرد به این دلیل از درس خواندن کناره گیری کند .

مشکلات فرهنگی

فقر فرهنگی و یا کمبود فرهنگ همچنان در برخی از مناطق شهری و روستایی بیداد می کند؛ به طوری که حتی درس خواندن و ادامه تحصیل را امری بیهوده تلقی می کنند. در روستاها اغلب فرزندان خود را مجاب به ترک تحصیل کرده؛ در واقع دلیل آنها برای ترک تحصیل پسران تنها کار کردن و کمک به پدر بوده و برای دختران نیز ازدواج و تشکیل خانواده است.

مشکلات شخصی

در برخی از مواقع ممکن است فرد به این نتیجه برسد که ترک تحصیل کند؛ اما سوال اینجاست که چطور او به این نتیجه رسیده است؟ اغلب نوجوانان ممکن است رویای پولدار شدن داشته و به همین خاطر درس و مدرسه را رها کرده و به دنبال کار کردن باشند.

برخی دیگر نیز ممکن است به دلیل ضعف تحصیلی و اجبار برای خواندن یک پایه تکراری، زده شده باشند. در مقابل برخی دیگر نیز وجود دارند که به دلیل مشکلات خانوادگی و تنش در محیط زندگی شان از درس خواندن دلسرد شده باشند.

مشکلات آموزشی

با این حال نمی شود همه تقصیرات را گردن دانش آموزان و یا خانواده های آنان انداخت ولی این چرخه معیوب می تواند به سیستم آموزشی هم برسد، چرا که سیستم آموزشی می تواند بسیار تاثیر گذار در موفقیت های تحصیلی، شکست های تحصیلی و همچنین ترک تحصیل داشته باشد. در برخی از موارد کمبود امکانات آموزشی در کاهش انگیزه دانش آموزان و در نتیجه ترک تحصیل آنها بسیار موثر است. محدود کردن دانش آموزان، ممنوع کردن خلاقیت آنها و همچنین شنونده بودن آنها از دیگر مشکلات این سیستم است؛ مدرسه رفتن دانش آموزان تنها به معنی شنونده بودن آنها بوده به طوریکه کلاس درس به عنوانی یک سخنرانی صورت گرفته و دانش آموز تنها باید گوش کند.

تعداد تارکان تحصیل در استان اصفهان مشخص است یا نامشخص؟

طبق آمار ارائه شده توسط اداره آموزش و پرورش استان اصفهان در سال تحصیلی جدید یک میلیون دانش آموز در پنج هزار و ۶۰۰ واحد آموزشی استان اصفهان تحت تعلیم ۸۰ هزار معلم قرار گرفتند.

روز گذشته سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان از تعداد محدود دانش آموزان تارک تحصیل در این استان سخن به میان آورده بود؛ دانش آموزانی که هنوز آمار مشخصی از آنها ندارند؛ این در حالی است که تا سال تحصیلی گذشته علیرضا سلطانی، رئیس اداره آموزش دوره دوم ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، آمار هفت هزار و ۵۶۸ نفری کودک بازمانده از تحصیل در این استان را اعلام کرده و گفته است: نزدیک به ۸۵ درصد از این کودکان شناسایی شدند.

در عین حال محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان نیز در همین جلسه کارنامه خود را اینطور روی میز گذاشت؛ با جذب ۹۸ درصدی از تارکان تحصیل، اصفهان در رتبه نخست بازگرداندن این تارکان به تحصیل قرار داد.

ابراهیمی همچنین شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل را یکی از اولویت ها و اقدامات مهم در دستگاه تعلیم و تربیت استان در آغاز سال تحصیلی دانسته و گفته است که با برنامه‌های ویژه برای شناسایی بازماندگان از تحصیل، تلاش می کنیم هیچ دانش‌آموزی به دلیل مشکلات مختلف از تحصیل بازنماند.

مع ذلک بر اساس آمارهای غیر رسمی سالانه شاهد افزایش تارکان تحصیل هستیم ولی از طریق مسوولان مربوطه و رسمی هیچ آمار دقیقی ارائه نشده است.

هر چند از تعداد کودکان تارک تحصیل استان در سال جاری هیچ آماری در دست نیست اما این در حالی است که استاندار معتقد است آمار ارائه شده در حوزه دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل باید دقیق و واقع‌بینانه باشد و لازم است که مسئولان امر دقت کافی در این زمینه داشته باشند تا از تعمیم دادن برخی آمار خودداری کنیم.

بیشترین بازمانده از تحصیل در فرزندان عشایر اتفاق می افتد

در این میان بیشترین قشر آسیب پذیر از ترک تحصیل عشایرند که به گفته مختار اسفندیاری، مدیرکل امور عشایر اصفهان یکی از مهم ترین مشکلات عشایر امکان ادامه تحصیل فرزندانشان است و عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و عدم دسترسی به مراکز آموزشی را بیشترین دلیل بازماندن از تحصیل در فرزندان عشایر است.

حال این سوال مطرح است که با توجه به گفته های متولی عشایر؛ آیا استاندار یا مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان این قشر را نیز جزو تارکان از تحصیل به حساب می آورند یا خیر؟

اینجاست که اهمیت همکاری دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آمار بازماندگان از تحصیل مشخص می شود که بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان، گام‌های مؤثری در این زمینه بردارند.

جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل تنها در سایه وجود بانک اطلاعاتی است که با همت استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان می تواند به اجرا برسد تا با پشتیبانی از مأموریت اداره کل آموزش و پرورش، دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به مدرسه و فضای آموزشی بازگردانند.

چرا که هرگونه تلاش و اقدام برای فراهم کردن امکان ادامه تحصیل آنان می تواند نقش اساسی در سرنوشت و آینده فرزندان ایران زمین داشته باشد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا