خرید تور تابستان

نکات ایمنی کار با دستگاه فرز و مینی فرز

رپورتاژ آگهی

برای اینکه بتوانید در شرایط ایمنی کامل و مناسبی از سنگ فرز استفاده کنید، نیاز به کسب اطلاعات در این باره دارید. در واقع به غیر از قیمت خرید صفحه سنگ فرز و عوامل موثر بر آن‌ها، شما باید آگاهی خود را درباره نکات ایمنی استفاده از سنگ فرز هم ارتقا دهید. نکات مختلفی در این راستا وجود دارد که باید حتما درباره آن‌ها اطلاعات داشته باشید؛ در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن در این فرایند افزایش پیدا می‌کند. در ادامه با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره این نکات ایمنی در اختیار شما قرار دهیم.

استفاده از تجهیزات ایمنی

پیش از اینکه کار کردن با فرز را شروع کنید، لازم است لوازم ایمنی مورد نیاز را در دسترس خود قرار دهید. به صورت کلی کار کردن با این دستگاه و انواع سنگ‌ها، می‌تواند تا حد زیادی خطرآفرین باشد. از این رو پوشیدن لباس ایمنی و مناسب در زمان کار الزامی است. لباس‌های گشاد، شل و آویزان، استفاده از زیورآلات، پوشیدن شال گردن و باز گذاشتن موهای بلند در این زمان ممنوع هستند. هر کدام از این موارد ممکن است در تیغه فرز گیرکرده و آسیب‌های جدی برای شما به همراه داشته باشد. از مهمترین تجهیزات ایمنی در زمان کار با دستگاه‌های فرز و مینی فرز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستکش ضد برش برای جلوگیری از پاره یا زخمی شدن دست در زمان بالا رفتن سرعت
  • دستکش جوشکاری برای جلوگیری از آسیب دیدن دست با پاشش جرقه‌ها
  • عینک محافظ برای حفاظت از چشمان در برابر خرده‌های آهن یا سنگ
  • کفش ایمنی برای محافظت از پاها در برابر پاشش جرقه یا خرده‌های آهن و سنگ
  • هدفون محافظ گوش برای جلوگیری از آسیب دیدن گوش در زمان کار با دستگاه

بررسی اتصال تیغه

قبل از اینکه دستگاه را روشن کرده و مشغول فعالیت شوید، باید از اتصال درست تیغه و بدنه مطمئن شوید. توجه داشته باشید که تیغه نصب شده هم باید تیز و سالم باشد. وجود هرگونه ترک و یا خرابی در تیغه می‌تواند حادثه به وجود بیاورد.

بررسی اتصال کابل برق دستگاه

در زمان انجام کار دقت داشته باشید که سیم برق و پریز و همچنین کابل دستگاه در حالت کاملا خشک و سالم باشند. همچنین اگر دستانتان خیس با مرطوب هستند، به هیچ عنوان برای قطع و وصل کردن برق دستگاه اقدام نکنید. در این حالت شما می‌توانید خطر برق‌گرفتگی را تا حد زیادی بالا ببرید.

انتخاب درست سنگ برش

به خاطر داشته باشید که سنگ برش انتخاب شده باید کاملا متناسب با جنس و کاربردی باشد که در نظر دارید. در غیر این صورت ممکن است خطراتی را در زمان انجام کار برای شما به همراه داشته باشد. همچنین به هیچ عنوان نباید از سنگ ساب برای برش و یا از صفحه برش به عنوان ساینده استفاده کنید.

محکم کردن قطعه

از دیگر نکات ایمنی و مهمی که باید در نظر داشته باشید، می‌توانیم به محکم کردن قطعه در محل مناسب اشاره کنیم. توجه داشته باشید که قطعه به هیچ عنوان نباید تکان خورده و یا لق بزند. پس قبل از اینکه برای برش آن اقدام کنید، ابتدا قطعه را به درستی در محل خود قفل نمایید.

تنظیم جهت حرکت تیغه فرز

توجه داشته باشید که در زمان کار کردن با صفحه فرز، همیشه باید حرکت تیغه به سمت مخالف شما و رو به جلو باشد. از این رو تنظیمات را به نحوی انجام ندهید که مجبور شوید سنگ را به سمت خود بکشید. در چنین حالتی احتمال پایین رفتن تیغه فرز وجود دارد و ممکن است باعث خط خوردگی در روند برش شود.

تنظیم کردن عمق برش

برای اینکه بتوانید نهایت ایمنی را در زمان برش با سنگ فرز فراهم کنید، توصیه می‌کنیم تنظیم کردن عمق برش را به صورت تدریجی انجام دهید. عمق برش به فاکتورهای مختلفی مانند جنس، ضخامت و همچنین میزان سختی قطعه وابسته است. تنظیم کردن عمق زیاد برای برش، می‌تواند باعث افزایش فشار بر روی تیغه و یا قطعه کار شود.

تنظیم کردن نیروی وارد شده به دستگاه

یکی دیگر از نکات ایمنی مهمی که در زمان کار کردن با دستگاه فرز باید در نظر داشته باشید، تنظیم کردن نیروی اعمال شده است. به هیچ عنوان نباید نیروی اضافی به سنگ فرز اعمال کنید؛ چراکه این کار می‌تواند باعث لغزش دست و یا قطعه مورد نظر شود. از طرفی اعمال فشار به مرور زمان باعث خستگی بیش از حد و درد عضلانی در ماهیچه‌های دست خواهد شد.

نصب محافظ صفحه برش

برای رعایت ایمنی و دور ماندن از آسیب‌های مختلف، توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان با دستگاه‌هایی که محافظ دیسک بر روی آن‌ها نصب نشده است، کار نکنید. روشن کردن این دستگاه‌ها هم می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل بهتر است به عنوان اولین قدم، در ابتدا صفحه محافظ را نصب کرده و سپس شروع به کار بکنید. بعد از اینکه دستگاه را روشن کردید، اجازه دهید یک دقیقه به صورت آزمایشی کار کند تا سپس برای استفاده آماده شود.

تعویض سنگ اصولی

اگر صفحه برش به هر دلیلی آسیب دیده و یا نیاز به تعویض آن دارید، باید این کار را به صورت اصولی انجام دهید. حتما مطمئن شوید که دستگاه از برق کشیده و یا باد باقی‌مانده در آن تخلیه شده باشد و سپس برای تعویض سنگ اقدام کنید. هرگونه سهل‌انگاری و بی‌دقتی در این زمان می‌تواند آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد.

11- عدم تماس با قطعات گرم دستگاه

به خاطر داشته باشید که حتی بعد از خاموش کردن دستگاه و اتمام استفاده، باز هم برخی از قطعات آن گرم بوده و حرارت نسبتا بالایی دارند. تماس مستقیم با این قطعات می‌تواند باعث ایجاد شدن سوختگی‌های عمیق شود. از این رو توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان بلافاصله بعد از خاموش کردن دستگاه فرز یا مینی فرز به این قسمت‌ها دست نزنید.

12- خاموش کردن به صورت اصولی

بعد از اینکه کار استفاده از دستگاه به پایان رسید، آن را خاموش کرده و منتظر بمانید تا چرخش تیغه فرز به اتمام برسد. سپس قطعه را از دستگاه جدا کرده و همه لوازم جانبی را در محل مناسب خود قرار دهید. در نهایت باید دستگاه را از برق کشیده و آن را در محل مناسبی بگذارید.

سخن پایانی

اگر بدون در اختیار داشتن آگاهی و اطلاعات کافی از سنگ فرز برای برش دادن لوازم مختلف استفاده کنید، احتمال آسیب دیدن را تا حد زیادی بالا می‌برید. از این رو توصیه می‌کنیم در ابتدا اطلاعات خود را درباره نکات ایمنی بالا برده و سپس دستگاه را روشن کنید. در قسمت‌های قبلی چند نمونه از مهم‌ترین نکات در این باره را معرفی کردیم تا شما بتوانید احتمال بروز آسیب را تا حد زیادی کاهش دهید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا