خرید تور تابستان

رئیس پلیس فتا بوشهر: طعمه کلاهبرداران مجازی نشوید!

در دوره و زمانه‌ ای زندگی می‌ کنیم که حواسمان شش‌ دانگ باید جمع باشد که یک وقت دستمان روی لینکی نرود یا پیامکی را بی‌خودی باز نکنیم یا گول صدای مهربان پشت خط تلفن که از ما می‌خواهد اطلاعات حسابمان را به او بدهیم، نخوریم تا جیب‌مان را خالی نکنند و در دام کلاهبرداران نیفتیم.

به گزارش سایت خلیج فارس (بوشهر)، «با توجه به افزایش کلاهبرداری های سایبری و ضرورت آشنایی مردم، به سراغ سرهنگ «مهدی قاسمی» رئیس پلیس فتا استان بوشهر رفتیم تا با آخرین روش‌های کلاهبرداران در آشنا و توصیه‌های او به مردم را در این زمینه جویا شویم.

کپی کارت بانکی شهروندان استان توسط وانت بار میوه فروش

سرهنگ قاسمی با اشاره به اینکه یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری‌های سایبری کپی‌برداری از کارت‌های بانکی یا اسکیمر است، می‌ گوید: مجرمان معمولاً به عنوان فروشندگان خیابانی در قالب میوه‌ فروشی یا فروش اجناس دیگر در معابر فعالیت می‌ کنند و با استفاده از دستگاههای اسکیمری که این قابلیت را دارند، با یکبار عبور دادن کارت از آن دستگاه و پرسیدن رمز کارت از شخص، اطلاعات کارت بانکی را کپی کرده و در فرصتی مناسب اطلاعات بدست آمده را به یک کارت مغناطیسی خام انتقال می‌دهند و در مرحله بعد به حساب افراد دستبرد می‌زنند.

رییس پلیس فتای بوشهر در این خصوص به پرونده ای در یکی از شهرستانهای استان اشاره کرد و اظهار داشت: دو کلاهبردار در پوشش فروشنده سیار و وانتی موز و آناناس با تخفیف میوه زیر قیمت بازار، افراد را به خرید ترغیب می‌کردند و اطلاعات کارت بانکی چندین خریدار را کپی و روزهای بعد در استان همجوار، موجودی حساب مالباختگان را تخلیه و برداشت کردند. البته با اقدام به موقع پلیس فتا شهرستان و همکاری مراجع قضایی و اعزام اکیپ عملیاتی به استان مربوطه، متهمان دستگیر و به مرجع قضایی معرفی شدند.

سرهنگ قاسمی درخصوص راهکارهای پیشگیری از کلاهبرداری اسکیمینگ، یادآور شد: شهروندان در هنگام خرید خصوصا از فروشندگان سیار، رمز کارت را شخصاً وارد کرده و از تحویل کارت خود به فروشنده خودداری کنند. همچنین برای خریدهای روزمره، از کارت‌هایی با موجودی کم و در حد نیاز استفاده کرده، نه اینکه همه سرمایه یا موجودی حساب خود را در کارت خرید روزانه ذخیره و نگهداری کنند که درصورت کلاهبرداری، زیان زیادی متحمل نشوند. همچنین هنگام وارد کردن رمز کارت، مواظب باشند که شماره رمز آنها توسط دوربین ثبت و ضبط و تصویر برداری نشود و اگر به هر علتی به موضوع مشکوکی برخورد کردند، حتما در اولین فرصت، رمز کارت خود را تغییر دهند.

پیامک هایی که حساب را خالی می کند

یکی دیگر از کلاهبرداری ها، فیشینگ با طراحی لینکی برای هدایت مردم به درگاه بانکی جعلی است.

رئیس پلیس فتا بوشهر می گوید: کلاهبرداران سایبری اقدام به طراحی محتوای پیامی مربوط به شرایط روز و نیاز مخاطبان کرده تا باعث جذب کاربران و ترغیب آنها برای ورود به لینک های جعلی شوند. برای مثال در ایام تخصیص سبدهای معیشتی یا برخورداری از یارانه های دولتی، یا ثبت نام خودرو و حتی در پوشش فروش کالای ارزان و تخفیفات اغواکننده، محتوای پیام جعلی خود را با همان موضوع در نظر گرفته و طعمه گذاری می کنند. در مواردی نیز با تهدید شهروندان مبنی بر صدور حکم جلب، افزایش جریمه مالیاتی و نظایر اینها، دریافت کننده پیام را وادار به کلیک کردن بر روی لینک های ارسالی و هدایت به یک درگاه بانکی جعلی نموده، سپس وارد کردن اطلاعات کارت حساب و مابقی داستان که به برداشت از حساب مالباخته منجر می شود.

سرهنگ قاسمی در این خصوص به ماجرایی که برای برای شهروندی رخ داده اشاره می کند و می گوید: این شهروند پیامکی دریافت کرده که از او خواسته بودند برای دیدن ابلاغیه قضایی مبلغ ناچیز ۱۰ هزار ریال واریز کند، آن هم از طریق درگاه موجود در صفحه باز شده، شماره کارت بانکی و سایر اطلاعات را وارد درگاه اینترنتی جعلی کند. پس از دقایقی متوجه می‌ شود از موجودی حساب بانکی‌ اش مبالغی کسر شده است. متاسفانه مجرم سایبری از این سهل‌ انگاری و بی‌ دقتی شهروند بهره کامل را برده بود و با دسترسی به پیامک و خصوصا اپلیکیشن‎های بانکی او، موجودی حساب‌ها را خالی کرده بود.

این مقام انتظامی تاکید کرد: مهمترین توصیه این است که هر پیام دریافتی از شماره های شخصی حاوی لینک با متن‌هایی نظیر فروش کالای ارزان، تخفیف های اغوا کننده، دریافت جوایز قرعه کشی،سهام عدالت، احضاریه قضایی و… را جعلی بدانند که با قصد سرقت اطلاعات حساب بانکی است. از این رو توصیه می شود بر روی لینک های با منابع نامعتبر که عموما با سرشماره شخصی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها ارسال می گردد، به هیچ عنوان کلیک نکرده و وارد نشوید و به محض دریافت اینگونه پیام ها، بدون نگرانی اقدام به حذف پیام کنید.

او تصریح کرد: شهروندان یقین داشته باشند که هیچ ارگان و موسسه معتبری، اطلاع رسانی خود را بصورت پیام حاوی لینک یا با شماره های شخصی انجام نمی دهد.

رئیس پلیس فتا بوشهر: طعمه کلاهبرداران مجازی نشوید!
رئیس پلیس فتا بوشهر: طعمه کلاهبرداران مجازی نشوید!

اگر اطلاعات کارت بانکی را به کلاهبرداران دادیم، چه کنیم؟

رییس پلیس فتا بوشهر درخصوص اینکه اگر شهروندی فریب کلاهبرداران را خورد و اطلاعات بانکی اش در درگاه جعلی بانک وارد کرد، چه اقداماتی باید انجام دهد، خاطرنشان کرد: اگر به هرعلتی به درگاه جعلی بانک هدایت و اطلاعات حساب خود را وارد کردید، سریعا موجودی حساب بانکی خود را از طریق خودپرداز یا مراجعه به بانک تخلیه کنید، کارت خود را مسدود و کارت بانکی با cvv2 جدید دریافت کنید تا در دام کلاهبرداری های آتی قرار نگیرند.

پرداخت بیعانه، شگردی که کهنه نمی‌شود

پرداخت بیعانه در خریدهای اینترنتی از رایج‌ترین نوع کلاهبرداری‌ سایبری است، شگردی که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود و با وجود هشدار و آموزش‌های بسیار در این زمینه، بازهم برخی شهروندان در دام شیادان گرفتار می شوند.

مجرمان با انتشار آگهی جعلی فروش جنس دست‌ دوم با قیمت و مشخصات چشم‌ نواز به دنبال جلب اعتماد قربانیان بوده و در ادامه سعی در فریب و دریافت وجوه مختلف تحت عناوینی همچون رزرو کالا، پیش پرداخت و… دارند. ضمن اینکه عمدتا شماره تماس اعلامی هم جعلی بوده و پس از دریافت وجه، دیگر پاسخگو نیستند.

رئیس پلیس فتا بوشهر تاکید کرد: لازم است در هنگام خرید از سایت‌های واسط (مثل دیوار و شیپور) به هیچ عنوان قبل از رویت و کسب اطمینان از کیفیت و اصل بودن کالای تبلیغ شده، مبلغی را تحت عنوان بیعانه و پیش پراخت برای افراد واریز نکنند و پرداختی حتما بعد از رویت و اطمینان از کیفیت کالا باشد.

سرهنگ قاسمی به نکته مهمی درباره اصالت فروشگاههای اینترنتی اشاره کرد و گفت: شهروندان از آن دسته فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنند که دارای نماد اعتمادالکترونیکی هستند (با کلیک روی این نماد، متوجه اصالت و اعتبار آن شوند)، ضمن اینکه تا جایی که مقدور است به جای دادن بیعانه، از گزینه پرداخت وجه در محل استفاده کنند.

او از هم استانی ها خواست اگر با موارد مشکوکی پیرامون این کلاهبرداری ها مواجه شدند، به سایت پلیس فتا به آدرس www.fata.gov.ir مراجعه و موضوع را به همکارانم گزارش دهید تا از ایجاد ضرر و زیان برای سایر هموطنان جلوگیری شود.

رئیس پلیس فتا بوشهر: طعمه کلاهبرداران مجازی نشوید!
رئیس پلیس فتا بوشهر: طعمه کلاهبرداران مجازی نشوید!

99 درصد پرونده ها را کشف کردیم، اما…

براساس ارزیابی های ناجا، پلیس فتای بوشهر جزو موفق ترین ها در استان های کشور از نظر کشف و به نتیجه رساندن پرونده جرایم سایبری است.

سرهنگ قاسمی در این زمینه می گوید: از ابتدای سالجاری، با وجود اینکه پرونده های تشکیل شده ناشی از جرایم سایبری 19 درصد بیشتر از سال قبل شده، ولی با عنایت پروردگار، تلاش های شبانه روزی همکارانم و حمایت های مراجع محترم قضایی، 99 درصد پرونده های امسال و پرونده های کشف نشده سالیان گذشته کشف و تعیین تکلیف شده و تقریبا شرایط بسیار مطلوبی در این حوزه شاهد هستیم.

این مقام انتظامی البته پس از ابراز خوشحالی بابت موفقیت پلیس فتا در کشف پرونده های ارجاعی، به نکته قابل تاملی اشاره می کند که ناشی از عدم دقت کافی شهروندان است.

سرهنگ قاسمی می گوید: علیرغم اقدامات گسترده و چندوجهی پلیس فتا در حوزه های اجتماعی و پیشگیرانه سایبری که با همکاری دستگاههای مرتبط نظیر معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان و هم افزایی رسانه ها صورت پذیرفته، باز هم شاهد روند افزایشی جرم کلاهبرداری اینترنتی هستیم، نکته اش هم این است که این موارد بیش از آنکه ناشی از مهارت و تخصص مجرمان باشد، عمدتا بر اثر سهل انگاری کاربران و عدم توجه کافی شهروندان به توصیه های پیشگیرانه اتفاق افتاده است.

او تصریح کرد: ضروریست شهروندان با دانش و آگاهی بیشتری نسبت به به خرید، معامله و هرگونه فعالیت مالی و اعتباری خصوصا در فضای مجازی اقدام نمایند تا خدای نکرده طعمه کلاهبرداران نشوند. امید است با هم افزایی بیشتر رسانه ها و دستگاههای مرتبط، شاهد ارتقاء سواد رسانه و افزایش آگاهی عمومی کاربران باشیم تا هیچ شهروندی طعمه کلاهبرداران نشود.»

رئیس پلیس فتا بوشهر: طعمه کلاهبرداران مجازی نشوید!
رئیس پلیس فتا بوشهر: طعمه کلاهبرداران مجازی نشوید!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا