خرید تور تابستان

اتفاق عجیب برای قبول‌شدگان نابینا و کم‌بینای آزمون استخدامی آموزش و پرورش

مرتضی امیری، مدیر عامل موسسه نابینایان کیمیای فردا در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

۱۵ اکتبر مصادف با ۲۴ مهر ماه روز بزرگداشت افراد دارای آسیب بینایی نامگذاری شده است.  بسیاری از نابینایان و کم بینایان با وجود داشتن آسیب بینایی همچون سایر اقشار جامعه در عرصه های مختلف اجتماعی حضوری پررنگ داشته اند.

این افراد با سختی فراوان در مدارس و دانشگاههایی که کمترین امکانات را دارند، تحصیل و به مدارج عالی رسیده اند. متأسفانه در جامعه‌ی ما هنوز فرصت برابر برای حضور افراد معلول خصوصا افراد نابینا و کم بینا در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و شغلی فراهم نشده و این قشر با وجود داشتن توانمندی و استعداد فراوان در حوزه های مختلف از فرصت‌های برابر برای پیشرفت محروم مانده اند.

يکی از موضوعاتی که باعث رنجش خاطر بسیاری از افراد دارای آسیب بینایی شده است برگزاری آزمون‌های استخدامی توسط وزارتخانه ها و نهادهای دولتی است. در این آزمونها سهمیه‌ی ۳ درصد معلولان  در دفترچه لحاظ می‌شود اما افراد معلول پس از قبولی در آزمون به بهانه‌ی داشتن مشکلات جسمی از فرآیند ارزیابی محروم می گردند.

اخیرا وزارت آموزش و پرورش آزمون‌های استخدامی آموزگاری، دبیری و هنر آموز و کیفیت بخشی (مربی پرورشی) را برگزار نمود.

افراد معلول نیز همچون ساير اقشار جامعه از سهمیه‌ی ۳درصد مندرج در دفترچه ها در این آزمونها ثبت نام کرده و بسیاری از آنها حد نصاب قبولی را کسب نمودند. اما در مرحله‌ی پزشکی به دلیل داشتن معلولیت از ادامه فرآیند استخدام حذف شدند.

مسئولان آموزش و پرورش در جواب اعتراض افراد حذف شده به دستور العملی استناد می‌کنند که طی آن فقط افراد دارای معلولیت خفیف می‌توانند در مصاحبه و ارزیابی شرکت نمایند. طبق دستور العمل ادعایی مسئولان مربوطه اگر بینایی دو چشم فرد قبول شده زیر ۱۶باشد آن فرد صلاحیت اشتغال را ندارد. حال چند سوال مطرح می‌شود.

۱) مگر میشود فردی که بینایی دو چشمش بالای ۱۶باشد به عنوان یک فرد معلول شناخته شود؟!
۲) چرا وزارت آموزش و پرورش در دفترچه های آزمون به صراحت شدت معلولیت را قید نکرده است؟!
۳)چرا زمانیکه مسئولان آموزش و پرورش اعتقاد دارند که افراد معلول نمی‌توانند در مدارس عادی به کارگیری شوند، سهمیه‌ی ۳ درصد معلولان را برای مدارس عادی در نظر گرفته و سهمیه را به مدارس استثنایی اختصاص نداده اند؟!
۴) بسیاری از نابینایان و کم بینایان عنوان میکنند رفتار مسئولان آموزش و پرورش، حيثيت و اعتبار آنها را در میان خانواده و اجتماع خدشه دار کرده و باعث ناامیدی و سرخوردگی این افراد شده است. مسئولان مربوطه چه پاسخی برای رنج و آلام معلولان  خواهند داشت؟

نکته‌ی جالب تر اینکه آزمون استخدامی ویژه‌ی معلولان نیز در خرداد ماه 1403 برگزار گردید که وزارت آموزش و پرورش مجددا شغل محل‌هایی را در دفترچه آزمون  تعیین نمود اما باکمال تأسف تمامی معلولانی که در آزمون پذیرفته شدند به بهانه هایی که در بالا اشاره شد مجددا از فرآیند ارزیابی محروم ماندند.

معلولان خصوصا افراد دارای آسیب بینایی از ریاست محترم جمهوری تقاضا دارند، همانطور که دولت چهاردهم در موضوع گزینش افراد با کد ۱۹ ورود کرده و پرونده‌ی افرادیکه با بی عدالتی در امر گزینش از اشتغال در آموزش و پرورش محروم شده بودند را مجددا بررسی نموده و تعداد زیادی از آن افراد را تأیید و به کارگیری نمودند؛ موضوع اجحاف در حق افراد معلول نیز با قید فوریت بررسی و افرادی که در مصاحبه و ارزیابی  امتیازات لازم را کسب می‌کنند در وزارت آموزش و پرورش جذب و به کارگیری شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا