بیانیهی جمعی از استادهای حوزههای علمیهی شیراز
متن کامل بیانیهی جمعی از استادهای حوزههای علمیهی شیراز در پی میآید:
بسم الله الرحمن الرحیم
ادْعُ إِلَی سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنِ.» (نحل/۱۲۵)
دعوت کن سوی راه بندگی پروردگارت بهوسیله حکمت و موعظه نیکو و مجادله کن (با آنان که قبول نمیکنند) به راه و روشی که بهتر است.
دین مقدّس اسلام دینی مقدّس و الهی است لذا دستورات آن و مسیر تحقّق آن مقدّس و الهی است و اسباب و روشهای پیاده شدن احکام آن در جامعه نیز باید معقول و مستند به مبانی دینی باشد. لزوم حجاب در روابط اجتماعی بهعنوان یک حکم الهی و ضروری دین، شکی در آن نیست ولی سخن و بحث فعلی در روش برخورد و دعوت کسانی است که این امر الهی را رعایت نمیکنند و اینکه آیا قانون حجاب اجباری با مبانی دینی و فتوای فقهاء و سیره متشرعه هماهنگی دارد یا اینکه چنین قانونی از صدر اسلام تا به حال سابقه نداشته؟
یکی از قواعد مهم فقهی که در اجرای احکام الهی همیشه مورد نظر فقهای بزرگوار بوده است قاعده حرمت تنفیر است یعنی اجرای احکام الهی به روشی که موجب نفرت بخشی از جامعه نسبت به دین و معارف دینی میشود حرام است و مصداق عمل دوست نادانی است که ضرر آن از دشمن دانا بیشتر است.
این قاعده حرمت تنفیر باید در شرایط فعلی جامعه ما بیشتر مورد نظر بزرگان دین و مسؤلین جامعه قرار گیرد زیرا مردم ما دارای فطرتی الهی و پاک و طالب محبّت و فضائل محمّد و آل محمّد صلوات الله علیهم اجمعین هستند همین مردمی که به رهبری امام خمینی و علمای ربانی رضوانالله تعالی علیهم به سوی معارف دینی و احکام الهی و قیام علیه ظالمین حرکت نمودند و یکی از بزرگترین انقلابهای الهی در طول تاریخ را رقم زدند.
حال بعد از گذشت ۴۶ سال از عمر این انقلاب چه مشکلی پیش آمده که برای اجرای یکی از واضحترین احکام الهی یعنی حفظ حجاب باید متوسّل به جریمههای آنچنانی و بهوسیله دوربینهای انتظامی و امور دیگری که بیسابقه است بشویم؟
جواب این سؤال مهم عدم رعایت قاعده حرمت تنفیر است یعنی در اجرای قوانین الهی و مسؤلیتهای اجتماعی به گونهای عمل شده است که باعث نفرت بخشی از مردم نسبت به احکام دینی شده است و با اینکه فطرتاً متوجه خیر و صلاح احکام شریعت اسلام هستند ولی از باب مخالفت و لجبازی سعی در عدم رعایت آن احکام مینمایند و اجرای قانون حجاب اجباری بر این نفرت و تقابل میافزاید.
لذا بعضی از فقهای بزرگوار که این قانون حجاب اجباری را خلاف شرع فرمودهاند و توصیه کردهاند که بر آن خط بطلانی کشیده شود بر همین اساس فرمودهاند که مبادا با اجرای قانونی که موجب نفرت بخشی از جامعه نسبت به دین و معارف دینی میشود دوباره شاهد اعتراضات و مشکلات و تبعات ناشی از آن باشیم.
از طرف دیگر دعوت به فضائل و کمالات الهی و انسانی معمولا با تشویق و راهکارهای موجب شوق و انگیزه بسیار مؤثرتر است و این امر در دعوت انبیاء و اولیای الهی همیشه مشهود بوده و در قرآن کریم و روایات و سیره اهل بیت علیهم السلام به وضوح دیده میشود. لذا از مسؤلین محترم انتظار میرود که در مورد دعوت به احکام الهی و فضائل اخلاقی و از جمله رعایت حجاب این شیوههای تشویقی و راههایی که کارشناسان متعهد و دلسوز توصیه میکنند توجه نمایند.
از خداوند متعال توفیق هر چه بیشتر و بهتر در عمل به دستورات دینی را طلب میکنیم.والسلام علی من اتبع الهدی
جمعی از اساتید حوزه های علمیه شیراز
انتهای پیام