خرید تور نوروزی

آیت الله ایازی: انقلابی‌های طغیانگر مخالف تصمیم پیامبر برای صلح حدیبیه بودند

| توافق صلح حدیبیه حاصل واقعیت‌گرا بودن پیامبر بود |

آیت الله سیدمحمدعلی ایازی، استاد برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی قم با اشاره به شرایط مسلمانان در زمان پذیرش صلح حدیبیه این توافق را حاصل واقعیت‌گرا بودن پیامبر دانست و گفت: پیامبر اسلام ضمن حفظ ارزش‌هایی که در نظر داشت در تصمیم‌گیری‌ها به واقعیت‌ها توجه داشت.

او درباره‌ی مخالفان این توافق گفت: تعبیر قرآن برای تندروهای مخالف صلح حدیبیه، طغیانگر است. شاید آنها نام خود را «انقلابی» هم بگذارند اما بنا بر تعبیر قرآنی طغیان می‌کنند.

آیت الله ایازی در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: واقعیت‌گرا بودن و تصمیم‌گیری بر اساس شرایط و واقعیت‌های یک جامعه از ویژگی‌های پیامبر گرامی اسلام بود.

پیامبر در تصمیم‌گیری به واقعیت‌ها توجه می‌کرد

او ادامه داد: مشی پیامبر در مدتی که مدیریت جامعه‌ی مسلمین را بر عهده داشت این گونه بوده است که ضمن حفظ ارزش‌هایی که در نظر داشت در تصمیم‌گیری‌ها به واقعیت‌ها توجه جدی می‌کرد.

این استاد حوزه با بیان اینکه یکی از نمونه‌های واقعیت‌گرایی پیامبر صلح حدیبیه است، گفت: هنگامی که پیامبر با دیوار سخت مخالفت مشرکین مواجه شد با وجود آنکه افراد تندرو با این توافق مخالفت می‌کردند چنین تصمیمی را اتخاذ کرد.

ایازی درباره‌ی این گروه از مخالفان پیامبر گفت: در قرآن درباره‌ی این تندروها آمده است که آنها طغیانگر هستند. شاید آنها نام خود را «انقلابی» هم بگذارند اما بنا بر تعبیر قرآنی طغیان می‌کنند.

تندروها واقعیت‌های جامعه را نمی‌بینند

این عضو مجمع مدرسین حوزه درباره‌ی ویژگی اصلی مخالفان صلح حدیبیه گفت: این گروه واقعیت‌های جامعه را نمی‌بینند و بی توجه به آن شعار می‌دهند.

او در پاسخ به این سوال که آنها با چه واکنشی روبرو شدند، گفت: پیامبر با وجود مخالفت طغیانگران تندرو توافق صلح حدیبیه را پذیرفت و اجرای همین توافق هم بود که گشایش‌های قابل توجهی را برای جامعه‌ی مسلمین ایجاد کرد.

در قرآن اصل و اساس صلح است نه جنگ

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی معتقدند که اساسا صلح کردن با دشمنان کار نادرستی است و معنایی ندارد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در قرآن کریم اصل و اساس صلح است و نه جنگ.

او درباره‌ی آیات «قتال» که در قرآن آمده است، گفت: این آیات قرآن کریم صرفا برای موقعیت‌ها و شرایطی است که قتال و جنگ جنبه‌ی دفاعی و یا ضرورتی داشته است.

ایازی ادامه داد: بنابراین باید توجه کنیم که  اصل و مبنا بر اساس قرآن صلح است.

این استاد حوزه در پاسخ به این سوال که آیا شرایط امروز را می‌توان با شرایط صلح حدیبیه منطبق دانست، گفت: درباره‌ی انطباق شرایط امروز با گذشته یک بحث کارشناسی و علمی است که لازم است اهل فن در این باره بررسی کنند. اما پیش از انجام چنین بررسی‌هایی لازم است که این را بپذیریم که صلح اصل است و واقعیت‌گرایی نیز در اسلام مبنا قرار می‌گیرد. اگر این مقدمه را بپذیریم آنگاه تصمیم‌گیری روشن و آسان خواهد شد.

پیامبر پس از فتح مکه تدبیر کرد تا خون به راه نیفتاد

او مدارا و مهربانی را از دیگر ویژگی‌های پیامبر عنوان کرد و گفت: پیامبر پس از فتح مکه در برابر کسانی که می‌گفتند «الیوم یوم الملحمة» (امروز روز در هم کوبیدن [مخالفان] است) تدبیری به خرج دادند تا خونریزی به راه نیفتاد و حریم کعبه شکسته نشود.

ایازی در ادامه افزود: پیامبر به «علی» (ع) فرمودند که پرچم را از یکی از انصار که چنین تعبیری را به کار برده بود بگیرد و تاکید کردند که «الیوم یوم المرحمة»، امروز روز رحمت و مهربانی است.

این عضو مجمع مدرسین حوزه با تاکید بر اینکه بحث مهربانی و گذشت بالاتر از مدارا است، گفت: مواجهه‌ی پیامبر با کسانی که بیش از ده سال با او و یارانش و مسلمانان جنگیدند و آنها را اذیت و آزار به این شکل بوده است.

ایازی با بیان اینکه دستور پیامبر به مسلمانان گذشت و چشم پوشی است، گفت: برای اینکه بتوان زمینه‌های صلح، همبستگی، آرامش و حل مشکلات مردم را پدید آورد چه در آن دوران و چه امروز نیاز به صلح و آرامش است و به همین جهت تاکید همیشگی پیامبر بر مدارا بوده است.

باید از شعار دادن‌های بیجا و بیهوده پرهیز کرد

آیت الله سیدمحمدعلی ایازی گفت: لازم است که بنا بر تاکید قرآن و سیره پیامبر و ائمه صلح به‌عنوان اصل مورد توجه قرار بگیرد و از شعار دادن‌های بیجا و بیهوده پرهیز کرد تا شرایط جامعه ومشکلات ناشی از فقر و تورم که به درماندگی مردم منجر شده برطرف شود.

این استاد حوزه ادامه داد: باید کسانی که شعار می‌دهند به واقعیت های جامعه توجه کنند و اجازه دهند از این شراط عبور کنیم تا مشکلات حل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سوره مبارکه البقرة آیه ۱۱

    وَإِذا قيلَ لَهُم لا تُفسِدوا فِي الأَرضِ قالوا إِنَّما نَحنُ مُصلِحونَ
    و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌ کننده‌ایم»!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا