ماجرای «چسب هل»
همه چیز از انتشار تصویر نماز خواندن کارگران در نمازخانهی کارخانهی چسب هل آغاز شد، در نگاه اول همه چیز عادی و حتی قابل ستایش است، کارگرانی دیده میشود که به صف شده و نماز میخوانند، اما با کمی دقت، بنرهایی در دیوار نمازخانه به چشم میخورد که حکایت از شروط عجیب و غریب کارخانهی «چسب هل» دارد.
به گزارش ایسنا، در یکی از بنرها نوشته شده «خواندن نماز از مورخه 1393/05/25 برای تمامی آقایان اجباری شده در غیر اینصورت مشمول عکس العمل خواهد شد که حدأقل آن جریمه 120 هزار تومانی میباشد و یا اخراج میشوند، آقایان باید بعد از شنیدن الله اکبر در نماز اقدام به وضو گرفتن نمایند.» در بنرهای دیگر هم راجع آوردن گوشی موبایل به داخل سالن، تردد در سالن، دعوای بین کارگران و … هشدارهایی داده شده که تخلف در هر یک از این موارد شامل جریمه مالی و یا اخراج است! .
هر یک از این شرط و شروط عجیب و غریب قابل بحث است؛ اما در این بین عجیبترین شرط این کارخانه همان «نماز اجباری» است، حال تصور کنیم کارگری را به دلیل شرکت نکردن در نماز جماعت جریمه یا اخراج کنند، این کارگر و خانوادهاش دچار «دینزدگی» نمیشوند؟
بنده چه کاره است نماز اول وقت و یا در کل نماز خواندن را اجباری کند؟
یک استاد دانشگاه تبریز و کارشناس مسائل مذهبی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص اجبار این کارخانه به کارگرانش مبنی بر خواندن نماز اول وقت، میگوید: خداوند به بندهاش چندین ساعت وقت داده تا نمازش را بخواند، حال در این بین بنده چه کاره است نماز اول وقت و یا در کل نماز خواندن را اجباری کند؟ نماز اول وقت واجب نبوده و جزو مستحبات است.
حجت الاسلام سعید امامی ادامه میدهد: برخیها به دلایل مختلفی عذرشرعی دارند، نماز خواندن در این شرایط گناه بوده و باطل است؛ همچنین افرادی به دلیل ضعف ایمان نمار نمیخوانند که «نماز اجباری» آنان را از اصل دین دور میکند.
او خاطرنشان میکند: از طرفی تمامی کارکنان یک کارخانه نمیتوانند به طور همزمان پست خود را رها کرده و نماز بخوانند، این موضوع منجر به بروز مشکلاتی برای کارخانه میشود. اگر صلاح بود خداوند نماز جماعت و نماز اول وقت را واجب میکرد و نیازی نیست بندهها در این خصوص تصمیمگیری کنند.
او تأکید میکند: ترویج فرهنگ نماز خوانی تنها با کارهای فرهنگی شدنی است و اجبار در این زمینه نتیجهی عکس به دنبال دارد.
امامی با تأکید بر اینکه کارفرما، صاحب جان کارگر نیست، خاطرنشان میکند: کارفرما باید در نهایت ادب و احترام و با مهر و محبت با کارگران رفتار کند، در زمان گذشته با کنیزهم با رعایت انصاف رفتار میکردند.
او عنوان میکند: البته باید در قرارداد کارفرما با کارگران تمامی موارد اعم از قوانین کارخانه و زمان پرداخت حقوق درج شود.
یک کارشناس دیگر مسائل مذهبی در خصوص حواشی پیرامون این کارخانه، میگوید: پیش از همه چیز باید از صحت و سقم موضوع آگاه شده و سپس در این خصوص قضاوت کنیم، این حواشی به وجود آمده میتواند توطئهی رقباء برای این تولید کنندهی موفق باشد.
حجت الاسلام رحیم همزبان با بیان اینکه نماز بک واجب شرعی است، تصریح میکند: صاحب کار می تواند در زمان انعقاد قرارداد با کارگر به او اعلام کند که نماز خواندن و یا روزه گرفتن در کارخانهی من اجباری است و فردی که قصد استخدام به یک کارخانه را دارد، باید ابتدا قوانین آن مجموعه را مطالعه کند.
او ادامه می دهد: در ازدواج هم می توان چنین شروطی را برای طرف مقابل گذاشت و قرارداد کرد که نماز خواندن در خانهی من اجبار است!
تهدید و اجبار قابل قبول و قانونی نیست
فرماندار تبریز نیز در خصوص حواشی پیرامون کارخانهی چسب هل به ایسنا میگوید: بازرس اداره کار به کارخانه اعزام شده و نسبت به اصلاح رویه متناسب با ضوابط، تذکرات لازم را داده و رئیس کارخانه نیز برای رعایت این موضوع متقاعد شده است.
رحیم شهرتیفر ادامه میدهد: رئیس کارخانه موظف شده با رعایت رویههای صحیح، رابطهی اصولی و قانونی با کارگران برقرار کند؛ روشهایی همچون تهدید و اجبار قابل قبول و قانونی نیست.
او خاطرنشان می کند: در موارد شرعی نیز تشویق و ترغیب باید جای اجبار و تهدید را بگیرد.
شهرتیفر تصریح میکند: در چند روز گذشته هجمه و فشار زیادی به مدیر این کارخانه وارد شده که امکان دارد رقبای این مجموعه، در به وجود آمدن این حواشی نقش داشته باشند.
نماز اختیاری است، اجباری نیست
واکنشها به این موضوع همچنان ادامه دارد، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور به اقدام نسنجیده یک کارخانه در امر اقامه نماز واکنش نشان داد.
«با عنایت به خبر منتشر شده مبنی بر جریمه نقدی و یا اخراج از یکی از کارخانهها، برای کارکنانی که به نماز جماعت نمیروند. با پیگیریهای انجام گرفته متاسفانه این اقدام ناصواب واقعیت داشته و با تماس صورت گرفته با مدیر کارخانه علی رغم نیت خیر ایشان به کج سلیقگی در این خصوص اذعان داشتند و مقرر شد سریعا این روند اصلاح گردد .
لازم بذکر است که آنچه در ترویج و توسعه نماز موثر و مفید می باشد؛ اجرای برنامههای تبلیغی است نه ابلاغی و تشویقی است نه توبیخی؛ چرا که نماز اختیاری است، اجباری نیست .
یعنی با آموزش و تلنگر به ضمیر ناخود آگاه افراد و فهم و درک آثار و برکات نماز و تشویق نمونههای مثبت ترغیب به نماز بهتر انجام میگیرد .
و از همه مهمتر بهترین، موثر ترین و کمهزینه ترین راه توسعه و ترویج فرهنگ نماز حضور مدیران ارشد در نماز جماعت در کنار کارکنان می باشد و چنانچه مدیری که خداوند به او مکنت و امکانات داده است با حضور خود در نماز اول وقت و بروز اخلاق و رفتار اسلامی در عملکرد او بدون نیاز به امر و نهی عامل موثری برای تشویق دیگران به نماز میباشد.»
بر اساس این گزارش، حواشی کارخانهی چسب هل به یکی از موضوعات داغ فضای مجازی تبدیل شده و بسیاری از کاربران با انتشار مطالبی در صفحات مجازی خود نسبت به این موضوع واکنش نشان دادهاند، امید است «چسب هل» تلنگری برای تمامی کارفرمایان باشد تا در روابط خود با کارگران تجدید نظر کرده و رویه صحیح و متناسب با روابط را سرلوحهی امور قرار دهند.
انتهای پیام
این ماجرای چسب هل که توهمه کارخانه ها و حتی موسسات فرهنگی هستش حتی بدتر از اون مثل کارخونه پریزن و موسسه ایران تایپیست و ارشدان