خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابراز نگرانی وزیر علوم از کمبود بودجه در سال آینده

بودجه وزارت علوم در لایحه پیشنهادی بودجه سال 98 افزایش اندکی داشت که با توجه به میزان تورم سالانه و اینکه اگر تمامی منابع بودجه‌ای محقق نشود، بودجه واقعی این وزارتخانه از سال 97 کمتر خواهد شد. به نظر می‌رسد در صورت تحقق تمامی منابع بودجه در سال 98 بازهم نرخ تورم در نظر گرفته نشده و احتمال ایجاد مشکلاتی برای دانشگاه‌ها وجود دارد.

در بودجه سال 98 با توجه به افزایش هزینه‌ها، افزایش استفاده دانشجویان از سلف‌سرویس‌ها، خوابگاه‌ها، هزینه طبخ و پخت غذای دانشجویان، خدمات دانشجویی و فرصت مطالعاتی اعضای هیئت‌علمی ممکن است مدیریت دانشگاه‌ها برای سال ۹۸ با مشکل مواجه شود زیرا افزایش حدود ۱۴ درصدی بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 98 نسبت به سال گذشته، پاسخگوی نیازهای این وزارتخانه نخواهد بود.

مسئولان وزارت علوم می‌گویند پیشنهاد آن‌ها برای افزایش بودجه به تفکیک دانشگاه‌ها، حدود ۹۰ درصد بوده است ولی فقط افزایش ۱۴ درصدی برای دانشگاه‌های کشور منظور شده است. در این رابطه با منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفتگو کردیم. او نیز معتقد است با بودجه پیش‌بینی‌شده امکان توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌ها وجود دارد. آنچه در پی می‌آید توضیحات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بودجه پیشنهادی این وزارتخانه در سال آینده است:

در بودجه سال 98 ما شاهد اختصاص بودجه به وزارت علوم به‌صورت عملکردی و بر اساس به تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف هستیم. کاهش تعداد دانشجویان در سال آینده در کاهش بودجه وزارتخانه مؤثر است؟

لایحه بودجه سال 98 به‌واقع به‌صورت بررسی عملکردی انجام و پیشنهادشده است، یکی از آیتم‌ها تعداد دانشجویان است و در زمان تنظیم لایحه، آمار دانشجویان سال قبل در دسترس است و آمار دانشجویان جدید خیلی دقیق در دسترس نیست. لذا چیزی که در بودجه است، خیلی تحت تأثیر کاهش تعداد دانشجویان احتمالاً قرار نمی‌گیرد. هرچند دانشجویان دولتی ما خیلی با کاهش شدید مواجه نبودند.

با این حساب چندان دراین‌باره جای نگرانی نیست؟

در حقیقت در لایحه بودجه، بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به محدودیت‌هایی که در منابع مالی دولت وجود دارد، ازرقمی که برای ما گذاشته‌شده و رشد اندکی که برای ما اختصاص داده‌شده در بودجه سال آینده نگران هستیم.

نگرانی شما بیشتر در چه حوزه‌ای است؟

بیشتر در حوزه هزینه‌های جاری دانشگاه‌هاست که به‌جز حقوق و مزایا رقم قابل‌توجهی افزایش نیافته است.

با این بودجه امکان توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌ها وجود دارد؟
ما جمعیت دانشجویی قابل‌توجهی داریم و توسعه کمی دانشگاه‌ها در مقطعی به‌صورت حرکت جهشی اتفاق افتاده است. شاید خیلی‌ها توسعه و ایجاد دانشگاه‌ها مبتنی بر برنامه نبوده است. یک بخش از ساماندهی آموزش عالی بر این اساس است که ما امکاناتمان را بر اساس تأمین نیازهای نیروی انسانی و کیفی سازی آموزش در دانشگاه‌ها توزیع کنیم و بر همین منوال، پژوهش هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. لذا آنچه در حال اتفاق افتادن این است که بازنگری در مأموریت‌ها و راهبردهای دانشگاه‌های کشور است. این انجام‌شده است، اکثر دانشگاه‌های دولتی ما برنامه راهبردی خود را تهیه و تنظیم کرده‌اند، ادامه فعالیت در رشته‌ها، مقاطع و دوره‌ها در قالب برنامه راهبرد و توضیحاتی که لازم است ارائه شود، صورت خواهد گرفت. به خاطر همین هم در بررسی عنوان سرفصل‌های آموزشی و تعداد درس هم تجدیدنظرخواهیم داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا