خرید تور تابستان

در روزِ عرفه از خدا چه بخواهیم؟

حجت الاسلام «هادی سروش» مدرس حوزه در یادداشتی با عنوان «تقدیم به عَرَفه نشینان عرفات و غیرعرفات: در روزِ عرفه از خدا چه بخواهیم؟» نوشت:

 

عظمت حج ، به عرفات و منی است که اجازه “دعا” و وعده قطعی ” استجابت ” داده شده ، و نقطه عطف آن ؛ دعای عرفه است .
و در دعای عرفه ؛ سبوی عشق و معرفت ، در دست سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) است که معلم دعایِ عرفه بوده است و همه ی سالکان صحرانشین عرفات و نیز مجذوبان دعا و مناجات ، در جای جای زمین از آن بهرمند هستند .

لیک فرزند برومندش ؛ حضرت زین العابدین (ع) نیز مانند پدر ، درس آموخته ی “علم لدنی” از سمت و سوی خدای متعال بوده و به نقل صحیفه سجادیه ، دعایی بسیار پر محتوا و مملو از معرفت دارد.
در ایامی که توفیق حضور در مکتب دروس عرفان نظری جناب آیت الله آقای حسن زاده آملی ، حاصل بود و مشمول نفحات معرفتی آن جناب بودم ، به یاد دارم که ایشان دعای عرفه امام سجاد(ع) را ، هم وزان دعای عرفه امام حسین (ع) معرفی میفرمودند ، و اصرار به خواندن و توجه عمیق به آن ، در روز عرفه داشتند.
این دعا ؛ دعای چهل وهفتم صحیفه سجادیه است و دارای یکصدوسیزده بند مهم در حقائق معرفتی می باشد.
که خلاصه میشود در سه بخش مهم :
اول : در تعریف و ثنای الهی
دوم : در اظهار عبودیت و بندگی
سوم : در بیان طلب حوائج مهم دنیا و آخرت.

💠 از آنجا که ما در واقع نمیدانیم از خدا در روز عرفه چه بخواهیم ، و حداکثر خواسته های ما شاملِ زندگی و سلامت و عافیت میشود و حال آنکه ؛ من و شما از طرفی در یک جهان پر از حوادث و پیچیده زندگی میکنیم بطوریکه تشخیص سره از ناسره بشدت سخت شده ، و از طرف دیگر جهان ابدی در پیش رو داریم و ضرورتا باید خواسته ها و تقاضاهای ما متناسب با آن ابدیت باشد و متاسفانه از آن عوالم و مقتضیات آن هم چیزی نمیدانیم ، پس لازم و ضروری است دعا کردن و نوع حوائج را ، از راهنمایان این راه ، فرا بگیریم.

💠 حوائج مهم در روز عرفه از دیدگاه امام سجاد(ع) که بخش سوم دعای عرفه را تشکیل داده ، جدا آموزنده بوده و درخور توجه است .
امام (ع) خدا را به مقربانش قسم داده و درخواست‌هایش را بیان می‌کند که بخش مهم آن چنین است:

🔻۱. طلب نعمت “ولایت الهی” که قرار گرفتن در تحت سرپرستی خدا میباشد و ثمره اش ؛ بیرون بودن از دسترس شیطان است :
«وَتَوَلَّنی بِما تَتَوَلّی بِهِ اَهلَ طاعَتِک…»

🔻۲. درخواست توفیقِ توبه و طهارت و دوری از گرفتاری “استدراج” است و استدراج ؛ به امید آینده بودن و مشغول بهرمندی از نعمت ها و غفلت است :
«وَ لا تَستَدرِجنی بِاِملائِک لِی استِدراجَ مَن مَنَعَنی خَیرَما عِندَهُ…»

🔽۳. درخواست بیداری و دوری از راه و روش زیاده خواهان غافل :
«وَ نَبّهنی مِن رَقدَةِ الغافلینَ، وَ سِنَةِ المُسرفِینَ، وَ نَعسَةِ المَخذُولِین»

🔽۴. طلب توجه و حضور قلبی به کمالات :
«وَ خُذ بِقَلبی اِلی مَا استَعمَلتَ بِهِ القانِتِینَ…»

🔽۵. درخواست دوری از هر رفتار و اخلاقی که موجب دوری از خدا میشود :
«وَ اَعِذنِی مِمّا یباعِدُنی عَنک…»

🔽۶. طلب تسهیل و آسان شدن همه ی ورودی های راه‌های خیری که به او منتهی میشود :
«وَ سَهِّل لِی مَسلَک الخَیراتِ اِلَیک…».

🔽۷. نجات از فتنه هایی که در میان خانواده ها و جوامع در حالت عادی گریزی از آن نیست :
«وَ نَجِّنِی مِن غَمَراتِ الفِتنَةِ…».

🔽۸. حفظ و هدایت قلب ، از گرایش به زشتیها :
«وَ اَشعِر قَلبِی الاِزدِجارَ عَن قَبائِحِ السَّیئاتِ…».

🔽۹. پاک نمودن و زدودن باطن از دنیادوستی :
«وَ انزِع مِن قَلبِی حُبَّ دُنیا دَنِیةٍ تَنهی عَمَّا عِندَک…».

🔽۱۰. درخواست دوری از هر سرافکندگی هنگام ملاقات خداوند:
«وَ لا تُخزِنی یومَ تَبعَثُنِی لِلِقائِک…».

🔽۱۱. طلب شوق فراوان برای دیدار حق و جوار رحمت الهی:
«وَ اجعَل رَغبَتی اِلَیک فَوقَ رَغبَةِ الرّاغِبِینَ…».

🔽۱۲. درخواست حیات طیبه و زندگیی که منطبق بر همه خواسته های خدا باشد:
«فَاَحینی حَیوةً طًیبَةً تَنتَظِمُ بِما اُریدُ…».

🔷 صد البته که برای اولیاء الله این موارد “حاجت طلبی” است و نه “مزدخواهی” :

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود روش بنده پروری داند

التماس دعا

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا