خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ایجاد فضای امن در دانشگاه به آزادگی امام حسین نزدیکتر است»

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، بهترین کاری که برای تکثیر فرهنگ عاشورایی می‌توان کرد را آزاد گذاشتن جریانات دانشجویی برای ایفای نقش در جامعه دانست و این که اجازه داده شود اندیشه‌ها هرچند متفاوت در کنار هم رشد کنند که این خود، موجب تقویت ریشه‌های تفکر دینی در جامعه خواهد شد. این روش برخورد با دانشگاه به آزادگی امام حسین(ع) نزدیکتر است.

علی عرب حسینی در گفت‌وگو با شفقنا با بیان این که برخی از مردم ما از مضامین دینی دور شده‌اند، اظهار کرد: بهتر است پیش از هر چیز به علت و عوامل چنین رخدادی پرداخته شود. متأسفانه ما امروز با پدیده‌ی شوم قشری‌گری در امور دینی مواجه هستیم و این خود، مهمترین عامل در ایجاد چنین شرایطی است، اما چگونه در مواردی جامعه‌ی ما به چنین سطح و شیوه‌ای از دینداری یعنی سطحی‌ترین حالت آن دچار شد؟

او تصریح کرد: می‌توان مهم‌ترین عامل در میان تمام عواملی که به ایجاد چنین شرایطی منجر شده‌اند را ایجاد شرایط تک صدایی در جامعه و حذف تفکرات گوناگون به ویژه در خوانش و قرائت‌های دینی دانست.

عرب حسینی با اشاره به این که در گذشته‌ی نه چندان دور، عالمان و نواندیشان دینی در جامعه توان زیست و ارائه‌ی آرا و اندیشه‌های خود را داشتند، گفت: متأسفانه هر چه در طول زمان پیش آمدیم، گروهی اجازه حضور و اظهار نظر به سایر اندیشه‌ها را ندادند و این متفکرین و نواندیشان دینی یا مجبور به ترک کشور و مهاجرت شدند یا با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو شدند.

او ادامه داد: این در حالی بود که در دهه‌های گذشته -چه پیش و چه پس از انقلاب‌اسلامی- این گروه از متفکرین، موتورهای محرک دانشگاه‌ها و جوانان برای تجزیه و تحلیل مسایل و اندیشه‌های دینی در دنیای امروز بودند و تلاش می‌کردند تا چالش‌های پیش روی دینداری در دنیای مدرن را برطرف کنند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تهران با بیان این که می‌توان گفت امروز با این شیوه‌ی برخورد با متفکرین و نواندیشان دینی، دانشگاه که همواره یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌ها و پرچم‌دار دینداری خردورزانه بوده است، از وجود معلمین راستین خود محروم شد، اظهار کرد: این محرومیت باعث شد در این سال‌ها کسی نتواند نقشی را اجرا کند که در سال‌های دور، دکتر علی‌شریعتی، آیت‌الله طالقانی و مهندس مهدی بازرگان و شهید مطهری ایفا می‌کردند و امروز با حالتی برزخ‌گونه در دانشگاه روبه‌رو باشیم.

او با تأکید بر این که توجه به نتیجه به‌دست آمده بعد از دهه‌ها اجرای سیاست‌های خاص در دانشگاه، می‌توان با اطمینان گفت که امروز پروژه معلم‌سازی برای جامعه دانشگاهی به شکست خورده است، گفت: کسانی که به عنوان فیلسوف اسلامی یا متفکر دینی به دانشجویان معرفی شده‌اند، در نبود اندیشمندان توفیقی در جذب دانشجویان نداشته‌اند و این پروژه با تمام هزینه‌ها و حمایت‌های مالی و سازمانی صورت گرفته شکست خورده است.

عرب حسینی با بیان این که علنی شدن این سطح از فساد در میان برخی دولت‌مردان و مسوولان کشوری که خود را خادمین به نظامی مقدس می‌دانند در دل‌های مردم تردیدهایی ایجاد می‌کند و در گرایش از معنویت به مادیت بی‌تأثیر نیست، اظهار کرد: از این رو باید مسوولان و نهادهای نظارتی توجه بیشتری داشته باشند. امروز با توجه به رفتار دولت‌مردان و حجم فسادی که در دهه اخیر شاهد آن بوده‌ایم، به نوعی با سقوط شاخص‌ها و ارزش‌های اخلاقی در جامعه روبه‌رو هستیم و خطر بزرگ فروپاشی ساختارهای اجتماعی جامعه ما را تهدید می‌کند. از همین روست که منافع عمومی، قربانی منافع شخصی می‌شود.

او درباره‌ی چگونگی حسینی زیستن دانشجویان بیان کرد: ما برای درک حسینی زیستن باید پیش از هر چیز به درک درستی از شخصیت این حضرت برسیم. حسینی بودن و حسینی زیستن، تنها در عزاداری در یک دهه یا دو دهه خلاصه نمی‌شود و این نمی‌تواند نشانی از جامعه‌ای باشد که الگویش حسین(ع) است؛ باید زندگی خود را حسینی کنیم. امام حسین(ع) به ما درس آزادی و آزادگی می‌دهد اما ما به چه اندازه از این زندگی پربرکت آموخته‌ایم؟

این فعال دانشجویی تصریح کرد: امام موسی‌صدر رهبر بزرگ شیعیان و رهبر مقاومت لبنان که هر جا هستند خداوند به سلامت داردشان، در سخنرانی خود می‌فرمایند که «من حسینیه‌ای را قبول دارم که قهرمانانی بپرورد که با دشمن اسرائیلی در جنوب(جنوب لبنان) بجنگند.» ما باید به این جمله توجه کنیم که اسراییل به عنوان نمادی از ظالم باید هدفی برای انسان‌های آزاده باشد تا با مبارزه و مقابله با آن به هدف نهایی یعنی رهایی مظلومان از چنگال این نظام بینجامد.  اسراییل یک نمونه از ظالم و ظلمی که بر مردم جنوب لبنان وارد می‌کرد، نمونه ای از ظلم و ستم در جهان امروز بود؛ ما نیز اگر الگوی خود را امام حسین(ع) قرار می‌دهیم، باید با هر نوع و شکل از ظالم و ظلم مبارزه کنیم.

او با اشاره به برخی اتفاقات و نادیده گرفته شدن حق برخی از افراد گفت: بدون شک سکوت در برابر چنین ظلم هایی نشان از حسینی زیستن نیست و نمونه‌های دیگری از این ستم‌ها موجود است که برای دفاع از آزادی و آزادگی در برابر آن‌ها نباید سکوت کرد. نمونه‌هایی که بدون شک دل هر انسان آزاده‌ای را به رنج می‌آورد.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تهران تصریح کرد: متأسفانه با توجه به شرایط جامعه و محدودیت‌های گسترده‌ای که برای تشکل‌های دانشجویی وجود دارد، همچنین مسایلی که پیشتر به آن‌ها اشاره شد، امروزه این نهادهای دانشجویی مستقل به سختی فعالیت کرده و  تحول مطلوبی که زنده کننده جریان دانشجویی باشد هم در دولت آقای روحانی صورت نگرفته است.

او ادامه داد: به عنوان نمونه‌ای بسیار ساده از این محدودیت‌ها می‌توان به محرومیت انجمن اسلامی‌دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران از در اختیار داشتن مسجد این دانشگاه اشاره کرد. حال آن که خود این انجمن از مهم‌ترین عوامل ایجاد مسجد در این دانشگاه در سال‌های پیش از انقلاب بوده است. این موارد، گوشه‌ای از مشکلات پیش روی فعالان دانشجویی در دانشگاه‌هاست. با تمام این شرایط همواره تلاش بر آن بوده است تا به اندازه‌ی توان، با جلسات و حلقه‌های مطالعاتی که برگزار می‌شود، چراغ جریان نواندیشی دینی در دانشگاه زنده نگه داشته شود.

عرب حسینی بهترین کاری که برای تکثیر فرهنگ عاشورایی می‌توان کرد را آزاد گذاشتن جریانات دانشجویی برای ایفای نقش در جامعه دانست و گفت: اجازه داده شود اندیشه‌ها هرچند متفاوت در کنار هم رشد کنند که این خود، موجب تقویت ریشه‌های تفکر دینی در جامعه خواهد شد. این روش برخورد با دانشگاه که متفکرین، آزادانه در جامعه و دانشگاه‌ها اظهار نظر کنند و هیچ‌کس از اندیشیدن و تفکر ترسی نداشته باشد، به آزادگی امام حسین(ع) نزدیکتر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا