خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کارشناس رسانه: رسانه‌های داخلی به آمدنیوز باختند

یک کارشناس رسانه و حقوقدان درباره‌ی علت یابی جلب توجه آمدنیوز گفت: رسانه‌های داخلی بر فضای مجازی و سایت‌هایی که در خارج از ایران آپلود می‌شود و تلویزیون‌های که از خارج برنامه پخش می‌کنند باخته است. دلیل این است که سازمان صدا و سیما غیرحرفه‌ای عمل می‌کند.

«کامبیز نوروزی» در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: صدا و سیما قابلیت جلب مخاطبش را از دست داده است. مطبوعات هم با توجه به مضیقه‌هایی که دارند نمی‌توانند از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده کنند. به اعتقاد من، تمرکز بر یک کانال یا سایت یا شبکه‌ی تلویزیونی اشتباه است. کانال آمدنیوز مدتی است که توانسته در تلگرام، رونق پیدا کند و خوب دیده شود. اخباری که آمدنیوز منتشر می کند، خیلی از اوقات قابل اعتماد نیست. با توجه به آشنایی که با اصول خبرنگاری و حوزه رسانه دارم، می‌توان در میزان صحت این اخبار تردید جدی کرد اما مساله و مشکلی که وجود دارد این است که اصولا فضای رسانه‌ای ملی کشور، ضعیف و آسیب پذیر است.

وی ادامه داد: ما فرض بگیریم که کانال آمد نیوز فیلتر شد، به سرعت کانال‌ها و سایت‌های دیگری جایگزین آن می‌شود.

نوروزی درباره‌ی فیلتر این دست کانال‌ها با بیان این که «نزدیک به سه دهه پیش، گردش اطلاعات توسط تلویزیون و مطبوعات بود»، گفت: جهان رسانه‌ی امروز، مبتنی بر یک واقعیت غیر قابل انکار است. انتقال اطلاعات به شکلی درآمده که با بستن و فیلتر نمی‌توان با آن مقابله کرد.

نوروزی افزود: پرسش اصلی که برای جامعه‌ی ما اهمیت حیاتی دارد این است که چگونه می‌توان گردش اطلاعات در فضای رسانه‌ای ملی را گسترش و کیفیت آن را بالا برد تا در نهایت رسانه‌های ملی کشور، مرجعیت خبری داشته باشند. در رابطه با فیلترینگ، مسایل آزادی بیان و آزادی مطبوعات دست ما را می‌بندد.

نوروزی درباره‌ی نتایج فیلترینگ در دو دهه‌ی گذشته، گفت: تجربه‌ی 20 ساله نشان می دهد که هیچ گاه، رفتارهای محدود کننده نتوانسته است اثر گذار باشد. برای مثال 30 سال از تصویب قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره ای گذشته است اما عملا اجرایی نشده است و چهار میلیون گیرنده‌ی ماهواره‌ای در تهران وجود دارد.

نوروزی در پاسخ به اینکه آیا علیه آمدنیوز هم می‌توان مانند مدیر تلگرام اعلام مجرمیت کرد، گفت: در فضای رسانه‌ای بین الملل، استدلال‌هایی شبیه آنچه در ایران رایج است، مقبولیت ندارد. محدودیت‌هایی که در فضای بین الملل وجود دارد مسایل پورنوگرافی و مسایل تروریستی است.

نوروزی ادامه داد: حتی همین داده‌های پورنوگرافی و داده‌های تروریستی همچنان در حال مبادله هستند. اگر دغدغه‌ی ما حفظ افکار عمومی در چهارچوب منافع ملی است باید مسوولان امر به این بیاندیشند که چرا تمام رسانه‌های ملی کشور، انقدر ضعیف و ناتوان و ناکارآمد هستند که یک کانال ساده تلگرامی و یا تلویزیون ساده می‌تواند بر بخش بزرگی از افکار عمومی جامعه تاثیر بگذارد.

نوروزی با انتقاد از رسانه‌ی ملی گفت: سازمان صدا و سیما با ده‌ها هزار پرسنل و سالانه چند هزار میلیارد تومان بودجه، چرا قابلیت جذب مخاطب آن تا این حد کاهش پیدا کرده است که نمی‌تواند با چند کانال خیلی معمولی یا تلویزیون رقابت کند؟ تنها راه حلی که ایران دارد این است که سازمان صدا و سیما را از این وضعیت خموده و راکد و غیرحرفه‌ای بیرون بیاورند و با تسلط به شیوه‌های حرفه‌ای مدرن کار تلویزیونی بتوانند مرجعیت خبری را تا اندازه‌ی بتوانند به تلویزیون بازگردانند. اعتماد مردم به رسانه‌ی داخلی باید بازسازی شود.

وی درباره‌ی راهی مبتنی بر جلوگیری از فعالیت آمدنیوز گفت: تکنولوژی موجود به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که این ممنوعیت‌ها اعمال شود. ابعاد این موضوع به حدی گسترده است که حتی در عرصه‌ی جهانی مشکل دارند. حتی دولت‌هایی از تکنولوژی بالایی برخوردارند، همچنان قادر نیستند بر فعالیت‌های مجازی تسلط داشته باشند و از فعالیت‌های تروریستی جلوگیری کنند.

نوروزی در پایان گفت: روزنامه‌هایی که در داخل منتشر می‌شوند تمام پرسنل آن در کشور هستند و افزادی قانونمدار و متعهد به اخلاق حاکم بر کشور و سرمایه‌ی عمرشان را برای این کار می‌گذارند. آزادی عمل و امنیت فعالیت مطبوعات در کشور باید افزایش پیدا کند و بتوانند بیشتر پر و بال بگیرند و بتوانند با مخاطب داخلی ارتباط بگیرند. اگر مخاطب داخلی نتواند توسط رسانه‌های داخلی به طور حرفه‌ای تغذیه‌ی خبری شود. مسلما از میزان نفوذ و تاثیرگذاری کانال‌های تلگرامی یا تلویزیون‌های خارجی کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. (اخباری که آمدنیوز منتشر می کند، خیلی از اوقات قابل اعتماد نیست. با توجه به آشنایی که با اصول خبرنگاری و حوزه رسانه دارم، می‌توان در میزان صحت این اخبار تردید جدی کرد.) چرا اين افرادي که نام خود را کارشناس ميگذارند و اين مدعيان، اينقدر مردم را (با عرض پوزش) جاهل و نادان و سطحي نگر فرض ميکنند!!؟ چرا فکر ميکنند که فقط خودشان مي فهمند و مردم ، عوام بيسوادي هستند که هرچه ديگران هر اطلاعاتي را بخوردشان بدهند، بدون تفکر و تفحصي در باره آن، براحتي ميپذيرند!!؟ چرا اينقدر توهين و اهانت به مردم و خودبزرگ بيني!؟ مگر آمد نيوز ، در اين چندروزه بوجود آمده است؟ آمدنيوز مدتها و شايد سالهائي است که در تلگرام وجود دارد و اخبار منتشر ميکند و مردم هم بخوبي در طي اين مدت اخبار منتشر شده آن را تجزيه و تحليل ميکنند و به صحت يا سقم آن به درستي پي مي برند. اگر به زعم اين آقا، ترديد جدي در اخبار آمد نيوز وجود دارد، چرا اين اندازه اقبال به آن هست و روز بروز هم بيشتر ميشود؟ (با يک بار مراجعه به اين کانال، تعداد کابران آن قابل مشاهده است) اينقدر خود را برتر و بالاتر از مردم نبينيد و نشماريد، باور کنيد اين مردم اغلب، بسيار بيشتر و بهتر از مدعيان مي بينند و مي فهمند.

    1. واقعا این همه هجمه علیه امدنیوز در این روزها و این همه مطلب مربوط ه امدنیوز در این مدت رو درک نمی کنم ( البته درک می کنم اما نمی تونم اینجا بنویسم) فقط این روزها که دوستان میانه رو و اصلاح طلب و حتی چپ تندروی داخلی هم با این امواج همسو شدند مانده ام چه جوابی به دوستانی بدهم که می گویند: ” دیدی این ها همه مثل همند و اصلاح طلب و اصولگرا ندارد” !

      6
      1
  2. جناب کارشناس رسانه ، همه کاسه کوزه ها را سر رسانه ملی نشکنید ، اول اینکه مگر رسانه ملی استقلال دارد و دوم اینکه منبع سوراخ است . اکثر خبرها بویژه در حوزه سیاست از قول مقامات نقل میشود ، در مورد حصر نخست وزیر امام و محدود ساختن رئیس جمهور اسبق مقامات حکومت اسلامی تاکنون چند جور حرف زده اند و با ده ها افاضه هنوز که هنوز است کسی فهمیده که واقعیت امر چیست ؟!
    همه کاسه کوزه ها را سر رسانه ملی نشکنید !

    1
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا