خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مجازات و وجدان عمومی

«غلامحسین الهام» از نزدیک‌ترین مدیران محمود احمدی‌نژاد، ساعاتی پس از برگزاری دادگاه «حمید بقایی»، معاون احمدی‌نژاد، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «مجازات و وجدان عمومی» نوشت:

علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان در ذیل آیات راجع به «اِفک» روایات مطرح شده در خصوص موضوع را نقل و نقد می‌فرمایند. نکته‌ای که در یکی از روایات مطرح است، آن است که پیامبر اکرم (ص) در مورد عبدالله ابن ابی یکی از افرادی که متهم به نشر تهمت به همسر حضرتش بود، از مردم «استعذار» کردند.

گفته شده است که استعذار، یعنی «کسی بگوید اگر فلانی را به سبب کار ناشایسته‌اش کیفر کنم چه کسی عذر و انگیزه مرا درک می‌کند و مرا به خاطر کیفر دادن او نکوهش نمی‌کند.»

صرف‌نظر از نقدی که بر محتوای روایت مطرح است، یک نکته جلب نظر می‌کند و آن اینکه «استعذار» یعنی نظرخواهی از مردم، در سنجش عادلانه بودن کیفر، رسم یا سنتی بوده است که پیامبر (ص) به آن التفات و توجه داشته‌اند.

چه منعی دارد که امروز قوه قضائیه، در غیر از حدود الهی، در تعقیب و کیفر برخی از افراد جامعه، از این نهاد که احیاناً در صدر اسلام و یا قبل از آن جاری بوده و بنا بر نقل، پیامبر (ص) از آن استفاده کرده‌اند، بهره گیرد. در برخی جوامع با عنوان هیات‌منصفه، وجدان عمومی را درگیر این داوری می‌کنند.

وجدان عمومی وقتی امری را بپذیرد، احساس عدالت فراگیر و به‌تبع آن امنیت روانی جامعه ارتقا می‌یابد و در صورت عکس آن، ناآرامی روانی و احساس عدم امنیت، تقویت می‌شود. علنی بودن محاکمات، کمترین کاری است که می‌تواند به «استعذار» معنی دهد و نیز استفاده از هیات‌منصفه‌ای که در واقع تجلی وجدان عمومی باشد، نهادینه‌کردنِ مشارکت وجدان عمومی در کیفردهی است.

در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا