خرید تور نوروزی

«بعضی نشر ها پول می‌گیرند و کتاب تولید می‌کنند»

صابر قدیمی گفت: الان متاسفانه بعضی نشرها بنگاه اقتصادی‌اند یعنی پول می‌گیرند و کتاب تولید می‌کنند. متاسفانه این تعداد زیاد کتاب‌ها باعث شده تا کتاب‌های خوب ما هم کمتر دیده شوند. ولی من مطمئنم این تب هم مانند تب خوانندگی و آلبوم دادن و آلبوم مجاز دادن رفته‌رفته کم می‌شود.

«صابر قدیمی»، شاعر و طنزپرداز در گفتگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره زیادشدن تعداد کتاب‌های شعر در بازار به طنز گفت: در گذشته وقتی آقایان به خواستگاری می‌رفتند. در کنار هنرهایی که داشتند یک آلبوم موسیقی هم داشتند. الحمدالله همه خواننده بودند. بعدها که شرایط نشر بهتر شد. همه گفتند حالا ما هم کتاب بدهیم و شاعر شویم.

وی روایت طنز خود را این‌گونه ادامه داد: وضعیت نشر ما واقعاً فاجعه است. برای نمونه شخصی 17 ساله 40 کتاب نوشته! بعد ناراحت است. از او پرسیدم: چرا ناراحتی؟ گفت: 5 کتابم مجوز نگرفته. گفتم تو اگر روی کیبورد هم به دنیا می‌آمدی و بعد از 17 سال تو را از کیبورد جدا می‌کردند چهل جلد کتاب نمی‌شد. این‌همه کتاب اصلاً از کجا آمده؟

این شاعر طنزپرداز اضافه کرد: یادتان می‌آید که در کلاه قرمزی می‌گفت: «خالی خالی که نمیشه» اما دوستان ما واقعاً دارند خالی خالی کتاب چاپ می‌کنند. فرآیند سرایش یک ورودی دارد یک پروسه تولید و یک خروجی. متاسفانه بعضی‌ها شبیه کارخانه‌ای شده‌اند که مواد اولیه نداشتند و کارخانه فقط پر از ضایعات است. پس محصول چیز خوبی نمی‌شود.

قدیمی درباره ریشه این مشکلات گفت: مشکل اصلی این است که قبلاً طی طریقی وجود داشت. اول باید کتاب می‌خواندی، استادی بود و… اما الان متاسفانه بعضی نشرها بنگاه اقتصادی‌اند یعنی پول می‌گیرند و کتاب تولید می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه این تعداد زیاد کتاب‌ها باعث شده تا کتاب‌های خوب ما هم کمتر دیده شوند. ولی من مطمئنم این تب هم مانند تب خوانندگی و آلبوم دادن و آلبوم مجاز دادن رفته‌رفته کم می‌شود. همان‌طور که الان می‌بینید دوستان به‌جای کتاب دادن «شاخ اینستاگرام» می‌شوند.

این ترانه‌سرا درباره وظیفه رسانه برای جلوگیری از این آسیب گفت: راهکار اول معرفی استعدادها و شعرهای ناب است. رسانه‌ها باید این کار را بکنند. اگر خوب‌ها به‌درستی دیده شوند «شاخ‌های اینستاگرام» کمتر دیده می‌شوند.

قدیمی درباره وظیفه اهالی ادبیات نیز خاطرنشان کرد: راهکار بعدی موضوع نقد است. توجه به نقد اساسی و زیر بنایی به کیفیت محتوایی آثار کمک می‌کند؛ یعنی اگر من چند اثر را به زبان طنز نقد کنم حتی اگر ناراحت شود؛ کمک می‌کند به پیشرفت شاعران. اگر نقد باشد سره از ناسره مشخص می‌شود.

نویسنده کتاب «funny» که خود نیز در فضای مجازی فعالیت دارد درباره تأثیر فضای مجازی روی جامعه ادبیات ایران گفت: هر فرصتی می‌تواند منجر به تهدید شود. می‌شود هر فرصتی را تبدیل به بحران کرد. فضای مجازی فرصتی است برای بهتر دیده شدن. شما اگر کارتان خوب باشد می‌توانید کانال ایجاد کنید و آثارتان را نشر دهید؛ اما از طرف دیگری هم خطرناک است. چون هرکسی یک کانال دارد و به سمتی می‌رود.

او درباره نقدهای کانالی به «مزخرفگرام» که شاعران را به تمسخر می‌گیرد نیز بیان کرد: مشکل ما در تعریف‌هاست؛ وقتی کسی نمی‌داند فرق طنز، هجو و هزل چیست اسم هر چیزی را طنز می‌گذارد. به خودش هم اجازه می‌دهد از هر ادبیاتی برای نقد استفاده کند.

صابر قدیمی درباره تعریف طنز گفت: به گفته «منوچهر احترامی»، «طنز راه رفتن روی خط قرمز به‌شرط رنگی نشدن است.» یعنی شما حرفتان و نقدتان را بگویید ولی توهین نکنید. طنزپرداز اول از خودش شروع می‌کند. بعد می‌رود سراغ رذیلت‌های اخلاقی؛ اینکه کسی چاق یا لاغر است که قسمتی از نقد نیست. باید برویم به سراغ چیزهایی که کمک می‌کند.

 

برگزیده جشنواره ملی نیاوران در بخش طنز، درباره تعداد کم شاعران طنزپرداز گفت: در سال‌های اخیر رفته‌رفته دغدغه مردم برای شنیدن شعر طنز بیشتر شده. آن چیزی که ما به آن می‌گوییم شعر طنز بعد از قاجار به وجود آمده. پیش از قاجار بیشتر هجویات و هزلیات بود و دغدغه اجتماعی در آثار طنز نبوده. پس شعر طنز پدیده جدیدی است و عادی است اگر دوستان کمی در این حوزه فعالیت کنند؛ اما پیش‌بینی می‌کنم کم‌کم طنز هم جایگاه خودش را پیدا می‌کند.

قدیمی در انتها خاطرنشان کرد: امیدوارم در این سال‌ها با حمایت مسیولین راه برای نقد صحیح و اساسی از طریق طنز باز شود. طنزپرداز مصلح اجتماعی است. اتفاق را می‌بیند و سعی می‌کند بهبودی به وجود بیاورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا