خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چشم امید معلولان به مجلس

ابوذر سمیعی، دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی و عضو هیأت مدیره انجمن باران در یادداشتی که با عنوان «چشم جامعه معلولان به مجلس» به انصاف نیوز اسال کرده، نوشت:

سال 1383 را می‌توان نقطه‌ی عطفی در زندگی معلولان دانست. تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در اردیبهشت این سال در مجلس ششم، سرآغاز به رسمیت شناخته شدن حقوق افراد دارای معلولیت شد. تا آن زمان، معلولان هیچ دستاویزی برای احقاق حقوق پایمال شده‌شان نداشتند و تنها دلخوش بودند به ترحم‌های گاه به گاه برخی مسوولان برای بهبود زندگیشان.

اما بهار 83، فصلی نو در زندگی معلولان آغاز کرد. اگرچه اجرای این قانون با اما و اگرهای فراوانی تا به امروز مواجه بوده و هست، اما حداقل دستاورد این قانون را می‌توان به رسمیت شناخته شدن حقوق افراد دارای معلولیت دانست.

13 سال و 6 ماه از آن تاریخ می‌گذرد و معلولان کماکان با معضلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند. دسترس ناپذیری اماکن و معابر، بیکاری، مشکلات در حوزه‌های آموزشی – بهداشتی – رفاه اجتماعی – مسکن – ازدواج و … از مسایلی هستند که معلولان با آنان دست و پنجه نرم می‌کنند و روزگار سپری می‌کنند.

ریشه‌ی این مسایل را می‌توان در معطل ماندن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و اجرا نشدن آن جست‌وجو کرد. قانون جامع اگرچه مفید بود و می‌توانست بسیار کارآمد باشد، اما برخی نواقص از جمله عدم پیش‌بینی منابع مالی، مانع اجرای صحیح و کاربردی آن شده است. گذشته از آن و مهمتر از مساله‌ی مالی، مانع فرهنگی سر راه اجرای این قانون است. نگاه درجه دومی برخی مسوولان به موضوع معلولیت و بی‌اهمیت یا کم اهمیت دانستن آن موجب اجرای ناقص و ناکارآمد این قانون شده و مبارزات گروه‌های معلولان را در احقاق حقشان عقیم کرده است.

حال پس از 13 سال، اصلاحیه‌ی این قانون از سوی دولت تقدیم مجلس شده تا شاید تغییری در زندگی افراد دارای معلولیت ایجاد کند. این اصلاحیه بنا به اهمیتی که داشته است طی سه سال مطالعه و بررسی مداوم و در تعامل تنگاتنگ دولت با گروه‌های معلولان و با در نظر داشتن حداکثر نیازهای معلولان و امکان اجرایی شدن آن تدوین شده است. اما همان مسایل فرهنگی فوق‌الذکر موجب شده این لایحه‌ی پیشنهادی، بیش از دو سال در راهروی مجلس شورای اسلامی متوقف شود و نمایندگان محترم مردم، مشکلات حیاتی معلولان را در احقاق بدیهی‌ترین حقوق شهروندی‌شان کم اهمیت بپندارند. پس از طی این مدت زمان مدید که عمری برای جامعه معلولان به شمار می‌آید، این لایحه در هفته جاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد و چشم امید جامعه‌ی معلولان به تصویب یکپارچه این لایحه است تا شاید مشکلی از مشکلات متعدد آنان کاسته شود و گامی مهم در راستای رسیدن به «جامعه‌ای برابر برای همه» برداشته شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا