خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر تحلیلگر «رای‌الیوم» درباره‌ی تجمعات روزهای اخیر

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب نوشت: آمریکا و ‘اسرائیل’ با طراحی سناریوهای جدیدی، به دنبال بی ثبات کردن فضای داخلی ایران هستند.

وی در مطلبی که روز شنبه در روزنامه فرامنطقه ای ‘رای الیوم’ منتشر شد افزود: در حالی که مقامات روسی در تلاشند تا سوریه را از مرحله جنگ و آشوب داخلی به صلح و ثبات و مرحله بعد یعنی بازسازی این کشور انتقال دهند و یک نشست گسترده در پایان ماه آینده میلادی با مشارکت همه طرف های درگیر در سوریه برای مشخص کردن نقشه راه به منظور تدوین قانون اساسی و اجرای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار کنند؛ ‘اسرائیل’ و آمریکا می کوشند تا طرح های جدیدی را در منطقه علیه ایران اجرا کنند.

وی افزود: شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی اخیرا گزارشی منتشر کرد که در آن از نشست محرمانه میان ‘میر بن شباط’ مشاور امنیت داخلی این رژیم و ‘هربرت مک مستر’ مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در 12 دسامبر (21 آذر گذشته) خبر داد که در مورد سناریوها و طرح های عملیاتی جدید برای جلوگیری از توسعه هسته ای وموشکی ایران و نیز مواجهه با حزب الله ، توافق شد وکاخ سفید نیز بیانیه رسمی در این خصوص منتشر و این توافق را تایید کرد اما این بیانیه رسانه ای نشد.

عطوان تصریح کرد: جهان در مرحله جدید شاهد دو تحول مهم است: نخست سقوط داعش و از دست دادن بیشتر مناطق تحت اشغال خود در سوریه و عراق و دوم شکست پروژه آمریکا در سوریه که بر سرنگونی نظام بشار اسد تمرکز داشت اما با ایستادگی ارتش سوریه و حضور نظامی روسیه و حمایت همپیمانان دمشق همانند ایران و حزب الله این امر محقق نشد و سوریه به سمت یک مرحله جدید برای آشتی ملی و شکل گیری یک هویت جدید در حرکت است.

وی افزود: دولت امریکا در حال حاضر از کاهش نفوذ خود در خاورمیانه و گسترش نفوذ روسیه ، چین، ایران و ترکیه در این منطقه می هراسد و ‘اسرائیل’ نیز از قدرت گیری حزب الله و افزایش توان نظامی آن و پیروز شدنش در جنگ سوریه و باز شدن جبهه های جدید بر ضد خود در جنوب لبنان و جنوب غرب سوریه بیم دارد.

این تحلیلگر در ادامه گفت: شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی وکاخ سفید جزئیات طرح و سیناریوهای واشنگتن وتل آویو را افشا نکردند ولی به نظر می رسد که یکی از سناریوهای جدید برهم زدن ثبات در داخل ایران و برافروختن شعله اعتراض ها و تحریک برخی جنبش های جدایی طلب در این کشور باشد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که رابطه نزدیکی با دولت دونالد ترامپ دارد با صراحت از چنین طرح هایی علیه ایران سخن گفته است. وی شش ماه قبل در یک گفت و گوی تلویزیونی تهدید کرد که کشورش جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند پیش از اینکه تهران اقدامی علیه ریاض انجام دهد.

عطوان افزود: چه بسا اعتراضات محدودی که در داخل شهرهای ایران در اعتراض به گرانی بوجود آمده یکی از این راهبردها ها باشد.

وی گفت: طرح های آمریکا و ‘اسرائیل’ برای اخراج ایران و کاهش نفوذ آن در سوریه و لبنان راه به جایی نخواهد برد و اگر اقدام به جنگ علیه این دو کشور نیز بکند باز هم این بازی به نفع آمریکا و’ اسرائیل’ نخواهد بود.

این تحلیلگر افزود: زمانی که موشک ها پیشرفته پاتریوت آمریکا نتواست جلوی موشک های بالستیک حوثی ها را در حمله به ریاض، جده، طائف ، خمیس مشیط و ابها بگیرد، گنبد آهنین ‘اسرائیل’ نیز به سختی می تواند در برابر موشک های دقیق و پیشرفته حزب الله دوام آورد.

عطوان درادامه افزود: یکی از خطراتی که ‘اسرائیل’ اکنون با آن روبروست از داخل فلسطین اشغالی نشأت می گیرد که این روزها شاهد خیزش های مردمی است و می تواند به یک مقاومت مسلحانه تبدیل شود. شلیک موشک از نوار غزه به شهرک های صهیونیستی در شمال سرزمین های اشغالی ، علنی شدن ائتلاف های حماس و جهاد اسلامی با ایران و ارتباط علنی فرماندهان آن با سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران تاییدی بر این موضوع است.

عطوان تصریح کرد: تهدید های آمریکایی – اسرائیلی چه بسا در چارچوب یک جنگ روانی باشد تا همپیمانان در بیم و ناامیدی خود را به بستن قراردادهای میلیاردی خرید سلاح ترغیب کنند در حالی که مقامات اسرائیلی پیش تر نیز بارها تهدید کرده بودند که اجازه نخواهند داد نیروهای ارتش سوریه به سمت مرزهای فلسطین اشغالی در جنوب غرب سوریه پیشروی کنند یا نیروی های حزب الله در این مناطق حضور داشته باشند اما نیروهای ارتش سوریه بیشتر مناطق غوطه غربی، ریف دمشق و نیز مناطقی در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی با سوریه را آزاد کردند و تل آویو جرات نکرد تا تهدید های خود را اجرایی و حتی یک گلوله به سمت نیروهای ارتش سوریه شلیک کند.

جهان جدید چه بسا جهان رعب آوری برای امریکا و’ اسرائیل’ باشد. آنها شانس خود را امتحان می کنند اما نتیجه آنها را خشنود نخواهد کرد زیرا منطقه به سرعت در حال تغییر وتحول است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا