خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیلگران: خیابان‌های تهران و نفت ۱۰۰ دلاری

تحولات سیاسی کشورهای نفتی همواره مورد توجه کارشناسان بازار نفت بوده و این روزها با توجه به اغتشاشات به وجود آمده در ایران، برخی از تحلیلگران معتقدند در صورت تداوم این وضعیت، قیمت جهانی نفت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

به گزارش نفت‌خبر به نقل از اویل پرایس، بهای نفت در سال جدید میلادی با افزایش آغاز شد، زیرا برخی تنش‌های ژئوپلیتیکی، منجر به افزایش برخی نگرانی‌ها شده است. بهای نفت خام برنت و وست تگزاس برای نخستین بار در چند سال گذشته به بیش از ۶۰ دلار برای هر بشکه رسیده است.

برخی کارشناسان تظاهرات اعتراضی در ایران را به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش بهای نفت در بازار عنوان می‌کنند. تظاهراتی که در چند روز گذشته در ایران رخ داده است برخلاف اعتراض گسترده در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) ، مربوط به مشکلات اقتصادی است که بیشتر شهرهای ایران رخ داده است.

طبق گزارش منتشر شده از سوی شورک در روز گذشته، این موسسه در یک یادداشت به مشتریان خود گفت: « ناآرامی‌های ایران می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر بهای نفت در ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی شود.»

از سوی دیگر، تنش کره شمالی نیز عامل مهم دیگری است، هرچند که موضوع مهمی نیست اما امکان گسترش این تنش‌ها تا مرزهای جغرافیایی دیگر مانند تنش بین آمریکا و روسیه یا تنش بین ایالات‌متحده و چین شود. رویترز هفته گذشته طی گزارشی اعلام کرد که نفتکش های روسی طی چند ماه گذشته چندین محموله نفت خام به کره شمالی فرستاده‌اند.

اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، این اقدامات برابر با نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد خواهد بود. البته منابع به خبرگزاری رویترز گفتند که هیچ شواهدی مبنی بر انجام این مبادلات وجود ندارد اما انتشار این خبر موجب تشدید تنش‌های ایالات‌متحده و روسیه شده است زیرا واشنگتن تمام ارتباطات پیونگ‌یانگ را دنبال می‌کند.

به نظر می‌رسد نگرانی موجود در مورد تحولات ژئوپلیتیکی این دو منطقه، بیشتر از نگرانی‌های موجود در مورد بازگشت ۴۵۰ هزار بشکه‌ای خط لوله فورتیس خواهد بود. خط لوله کلیدی دریای شمال در روزهای اخیر وارد مدار شده که منجر به بازگرداندن نفت دریای شمال به بازار شده است.

لیبی نیز خط لوله نفتی منتهی به پایانه صادراتی Es Sider را تعمیر کرده است که این امر نیز موجب افزایش نگرانی در مورد افزایش عرضه نفت شده است. برخی از کارشناسان معتقدند که بازگشت عرضه نفت از این دو کشور منجر به کاهش قیمت نفت در ابتدای سال ۲۰۱۸ خواهد شد اما با این حال تنش‌های موجود در ایران و کره شمالی این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

ریچارد مالینسون، تحلیلگر شرکت مشاوره انرژی در گفت و گو با وال‌استریت ژورنال گفت: « احتمال وقوع تغییرات اساسی در نتیجه این اعتراضات بسیار کم خواهد بود. من فکر نمی‌کنم تظاهراتی که در مناطق مختلف شهری رخ می‌دهد چندان تأثیر گذار باشد اما به نظر من اکنون تمام توجه کارشناسان روی تأثیرات این اعتراضات به لحاظ سیاسی و تأثیر گذاشتن آن روی بازار نفت هستند. در حال حاضر بیشترین تمرکز بازار روی تحولات ژئوپلیتیکی است که احتمال دارد منجر به کاهش عرضه در بازار شود.»

با این حال، میدان‌های نفتی ایران از گزند این تظاهرات به دور هستند.

بیرن شیلدراپ تحلیلگر ارشد شرکت کالاهای صادراتی SEB در بیانیه‌ای گفت: «تا کنون، نگرانی چندانی در مورد اختلال در تولید ۳/۸ میلیون بشکه‌ای نفت خام ایران وجود ندارد، با این حال، اگر این اعتراضات منجر به اختلال در عرضه نفت از سوی ایران شود، این امر تأثیر زیادی بر قیمت نفت خام جهانی خواهد داشت. در صورتی که عرضه نفت از سوی ایران به صورت کامل مختل شود، بلافاصله قیمت نفت خام برنت به بیش از ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید.»

شیلدراپ اضافه کرد: «حتی یک عامل کوچک هم برای کاهش بهای نفت در سال ۲۰۱۸ دیده نمی‌شود و سیر صعودی ممتدی را خواهد داشت. به همین منظور به دلیل افزایش بهای نفت در این سال احتمالاً همه شگفت‌زده خواهند شد.»

هرچند که احتمال اختلال در عرضه نفت از سوی ایران رو به کاهش است، اما به نظر می‌رسد که همچنان کارشناسان روی تحولات این کشور متمرکز شده‌اند.

اداره اطلاعات انرژی نیز مانند سایرین، بهبود سرمایه‌گذاری نفتی در سه ماهه اول و احتمالاً سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی را پیش‌بینی می‌کند.

همچنین، سرمایه‌گذاران روی افزایش بسیار آهسته بهای نفت در آیندۀ نیز تأکید می‌کنند و همین امر منجر به افزایش پیش فروش نفت شده است.

این بدان معناست که این تحولات ژئوپلیتیکی به مرور از تب و تاب می‌افتند و میزان تأثیرگذاری آنها روی قیمت نفت به شدت کم خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا