خرید تور تابستان

اندر وصف «عذرخواهی ؛ برهان عقل»

حجت الاسلام هادی سروش، مدرس حوزه، در یادداشتی با عنوان «اندر وصف «عذرخواهی ؛ برهان عقل»» نوشت:

💠 امام علی (ع) که به تعبیر شیخ الرئیس بوعلی سینا “عقل مجسم” در بین اصحاب رسول الله (ص) بود، برهان و نشانه روشن بر “عقلانیت” را در یک حقیقت می‌داند و آن؛ “عذر خواهی” در برابر کمی‌ها و کاستی‌ها و نیز ضعف در انجام مسئولیت‌ها معرفی نموده است.

🔻 “عذرخواهی” نشانه توانمندی و عقلانیت نسبت به درون انسان است و نیز؛ از آثار رشد و ترقی و حرکتِ رو به جلوست، نسبت به زمین و زمینه‌هایی که با آن مواجهیم.

پس آنجا که از “عذرخواهی” و جبران مافات خبری نیست، از عقلانیت درونی و نیز رشد بیرونی هیچ خبری نخواهد بود!

🔻 اجازه دهید بدون اطاله سخن به غرض اصلی برسیم:

اگر همه‌ی وصیت نامه حضرت امام را فراموش کنیم که البته نمی‌کنیم، اما عبارات پایانی وصیت نامه ایشان که حاکی از یک عذرخواهی صمیمانه در قصورها و تقصیرها بود، فراموش نشدنی است.

چرا در طول ۴۰ سال کمتر این واژه از مسوولین از طریق رسانه‌ها به گوش و چشممان رسیده؟!

مگر نه این است که خود حضرت امیر (ع) در چند جای نهج البلاغه استقبال از شنیدن نقدها در رابطه با حاکمیت و کارگزارانش داشته و با شجاعت تمام اعلام عذرخواستن در صورت کاستی نموده؟

این مقوله یعنی “عذرخواهی” در میان روحانیت کمتر دیده شده، در حالیکه بخش مهمی از سکانداری تزکیه و تهذیب نفوس، و نیز تعلیم و تربیت، خصوصاً در حکومت اسلامی بدست “روحانیت” است و از مسوولیت‌های ایشان بشمار می‌رود، بالاخص که این جماعت، با انبوهی از وعده‌ها در جهت رسیدنِ به برتری‌های اخلاقی و شخصیتی، این انقلاب و نظام را به مردم عرضه کرد و از جان و مال آنان در تقویت بنیان‌های نظام سیاسی موجود بهره جست.

بله ما کم و بیش این “برهان عقل” را، در بین روحانیت، از سطح مرجعیت تا خطابه و منبر دیدیم، مثلاً چندسال قبل مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی در یک پیامی از همه ملت عذرخواهی کرد و حلالیت طلبید، و یا یکی از وعاظ بسیار مشهور کشور در شب احیاء در حسینیه‌ای در خیابان ری تهران از همه مردم بخاطر آنچه که قبل انقلاب بالای منابر وعده داده بود و نشد، عذرخواهی نمود. اما اگر خسارت را، بالاتر از این حرفها میدانیم، عذرخواهی‌ها و اقدام برای جبران هم باید بیش از این‌ها باشد.

🔻اما سنخ عذرخواهی‌ها، یک نواخت نیست؛ گاه بخاطر پدید نیامدن وعده‌های اقتصادی و یا رفاهی است و گاه بخاطر عدم موفقیت در تبیین “اخلاق و معرفت” است که این قسم بسیار مهمتر از عدم توفیق در بهبود مسائل رفاهی و اقتصادی.

پوزش طلبی در راستای عدم موفقیت در تربیت و معرفت و اخلاق فرزندان این جامعه، در صورتی که ما بداخلاقی و بی معرفتی و گذر از معیارها و شاخصه‌های شخصیتی را ببینیم، ضروری است و این اولاً و بالذات به عهده “روحانیت” است.

متاسفم که باید بگوییم تا وقتی از تریبون‌های رسمی و متاسفانه مذهبی، زشت‌ترین تعبیرات را می‌شنویم، نصاب اخلاق و معرفت به قهقهرا خواهد رفت!

امروز در بین جوانان عزیزمان دو گروه را می‌یابیم که دچار این چالش شده‌اند؛ گروهی که با مسجد و روحانی و حسینیه بی ارتباطند، و گروهی که اتفاقاً با همه این مراکز در ارتباطند و چه بسا بجهت حضور در برخی نهادها کلاس‌های معرفت و اخلاق و… می‌روند یا برده می‌شوند، اما در ارتباطات خانوادگی‌شان مانند؛ مواجهه با پدر و مادر، و یا همسر و یا فرزند و یا دیگر اقوام، و نیز ارتباطات اجتماعی‌شان بگونه ای هستند که؛ “آنچه یافت می نشود؛ معرفت است”!!

بپذیریم که در اخلاق و معرفت نمره خوبی نداریم، و بالاترین برهان بر چنین مشکلی دربین برخی از جوانان حزب اللهی ما، اظهار نظرهایشان است که در کامنت ها و نوشته‌هایشان در فضای مجازی دیده می‌شود!!

🔘 تندی‌ها، خشونت‌ها، بی حرمتی‌های نهفته در جامعه و خانواده را کوچک نشماریم، این چالش چنان خطرناک است که امام سجاد (ع) اعلام می‌فرماید: “حاضرم دستم را قطع کنند اما در عوض؛ شیعیان از روش‌های تند و تیز، دست بر دارند!! وَدِدْتُ ـ وَ الله‌ِ ـ أَنی افْتَدَیتُ خَصْلَتَینِ فِی الشیعَةِ لَنا بِبَعْضِ لَحْمِ ساعِدِی: أَلنزَقَ وَ قِلةَ الْکتْمانِ “. (کافی. باب کتمان)

آقایان؛

از کم و کاستی‌ها عذرخواهی کنیم، در پی جبران باشیم، گوش شنوا برای دردها باشیم، مؤدب و متخلق باشیم تا آنچه وعده کردیم محقق شود مگرنه روزی چشم باز کرده و خدای ناکرده می‌بینیم دیگر از “شیخ” خبری نیست و “پیری” جا او را گرفته!

«مرید پیرمُغانم زمن مرنج ای شیخ

چراکه وعده توکردی واواجابت کرد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا