«تفاوتی بین چاه عریضه جمکران و دیگر آبهای روان نیست»
یک کارشناس مهدویت عنوان کرد: هیچ وجه تفاوتی بین چاه عریضه مسجد مقدس جمکران و دیگر چاههای آب روان نیست و عریضه یا همان نامهی عرض حاجت در هر آب روانی انداخته که حرمت نامهای مقدس موجود در نامه حفظ شود، کفایت میکند.
به گزارش ایسنا علامه مجلسی از امام صادق(ع) نقل میکند: بر روی کاغذی بنویسد؛ «بسم الله الرحمن الرحیم. انی اتوجه الیک باحب الاسماء الیک و اعظمها لدیک و اتقرب و اتوسل الیک … » و بجای کذا و کذا حاجات خود را بنویسد و آنگاه آن را کنار قبر ائمه بیندازید یا در گل تمیزی قرار داده و در نهر آب جاری یا چاه عمیقی یا برکه آبی یا رودخانه یا دریا بیندازد و البته روایتی هم میگوید رقعه را در دست گرفته به طرف آسمان بگیرد، به هر صورت این نامه به امام میرسد و انشاءالله حاجت وی را برآورده خواهد ساخت.
یکی از موضوعاتی که هر چند وقت یک بار دستینهای برای معاندان و شبکههای وهابی جهت وهن شیعه میشود، مسئله عریضه نویسی برای امام زمان(عج) و انداختن در چاه مسجد مقدس جمکران است.
در صحت و سندیت امر عریضه نویسی شکی نیست که در روایات متعدد و سیره علما و بزرگان مورد اشاره و تاکید بوده است. از روی دیگر موضوع نوشتن احساسات و عرضه آن امریست که باعث کم کردن مشغله فکری فرد و از بعد روانشناسی برای فرد ایجاد آرامش میکند.
علی رغم اینکه بارها توسط علما، مراجع و مسئولین مسجد جمکران به موضوعیت نداشتن چاه مسجد جمکران اشاره شده است و بیان شده که این چاه ارتباط خاصی با حضرت حجت(عج) ندارد، بازهم شاهد فرافکنی و شیطنت رسانههای وهابی با دستمایه قرار دادن این موضوع جهت زیر سوال بردن اعتقادات شیعه هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله آیتی در گفت و گو باخبرنگار ایسنا، در رابطه با عریضهنویسی و انداختن در چاه مسجد مقدس جمکران گفت: اصل عریضهنویسی در روایات ائمه به معنای عرض حاجت و درخواست از معصومین است و این امر تنها اختصاصی به شخص حضرت حجت(عج) ندارد.
وی ادامه داد: در روایات معصومین(ع) همچنین سفارش شده است هنگامی که نامه و عریضهای جهت عرض حاجت به ائمه نوشته میشود، بهتر این است که در آب روان انداخته شود و یاحتی گاهی در روایات آمده است که در لابه لای گِل پیچیده شود و همه این سفارشات تنها به جهت حفظ حرمت و تقدس کلام و نام اهل بیت عصمت و طهارت است که توسط شخص نویسنده در آن عریضه نوشته و درج میشود.
این کارشناس مهدویت تاکید کرد: هیچ وجه تفاوتی بین چاه عریضه مسجد مقدس جمکران و دیگر چاههای آب روان نیست؛ عریضه یا همان نامهی عرض حاجت در هر آب روانی انداخته شود که حرمت نامهای مقدس موجود در نامه حفظ شود، کفایت میکند.
حجت الاسلام آیتی تصریح کرد: نه تنها حضرت ولی عصر(عج) بلکه تمامی ائمه(ع) از حاجات و نیازهای قلبی ما آگاهی کامل دارند، اما همانطور که سفارش شده است تا حاجات قلبی بندگان با وجود اگاهی حق تعالی به قلب انسان، بازهم به زبان بنده جاری شود، پس مسلما عرض حاجت چه به زبان و چه به صورت مکتوب برای درخواست از ائمه معصومین نیز لازم است.
وی افزود: لزوم این امر هم به این خاطر است که احساسات شخص در هنگام مکتوب کردن درخواست، همگی روی کاغذ جاری می گردد و این امر به تسهیل برقراری این ارتباط بین شخص و امام خویش کمک می کند و چه بسا که سفارش به عریضه نویسی در روایات نیز همین امر باشد.
تصور نشود، عریضههای مردم توسط حضرت مهدی(عج) از چاه عریضه برداشته و قرائت میشود
این کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه تا کنون بارها محل حفر و استقرار این چاه عریضه در جمکران تغییر یافته است، تاکید کرد: باتوجه به سفارش به مکتوب کردن درخواست و حاجت بندگان و سپردن عریضه در آب روان جهت حفظ تقدس و حرمت آن، نباید این گونه تصور شود که این گونه عریضه های مردم توسط حضرت مهدی(عج) از این چاه عریضه برداشته و قرائت شده و در پی آن امام زمان(ع) جواب حاجات مدرج در نامه را میدهد؛ چرا که حضرت حجت به حاجات و درخواستهای تمامی شیعیان و محبین خویش آگاه است و به لطف خداوند و درصورت صلاح دید حضرت حق، واسطه نیازهای شیعیان خویش در محضر حق میگردد و حاجات حاجتمندان را ادا میکند.
اگر فلسفه امر دانسته شود، شبه و خرافات ایجاد نمیشود
حجت الاسلام آیتی همچنین تاکید کرد: برخی از این مسائل همچون مسئله چاه عریضه جمکران نباید در بین مردم شبهه و خرافات ایجاد کند بلکه ابتدا باید فلسفه چنین مسائلی دانسته شود و سپس نسبت به آن اقدام شود.
وی ادامه داد: چاه عریضه مسجد مقدس جمکران پس از آن که حجم عظیمی از عریضه ها در آن جمع شد توسط مامورین مخصوص در مسجد جمع آوری شده و به خمیرتبدیل می شود و سپس آب چاه مجددا توسط آنان پر میشود، بنابراین نباید شبهه و خرافاتی در خصوص این چاه و نظایر این مسائل میان شیعیان شکل گیرد.
صحت نفس عمل عریضه نویسی طبق روایات و سفارش بزرگان
این کارشناس مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: برخی از علما و بزرگانی همچون حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نیز به عمل عریضهنویسی اشاره و حتی تاکید کرده اند که پدر بزرگوارشان از طریق عریضه نویسی به حضرت حجت(عج) حاجت خودرا عرضه داشته و حاجتشان ادا شده است، بنابراین نفس عمل عریضه نویسی طبق روایات ائمه و سفارش برخی علماء و بزرگان صحیح است اما این عمل نباید موجب شبهه و خرافات در جامعه شود.
گروه تحقیقات معارف اسلامی پایگاه اطّلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی در مورد اینکه آیا باید عریضه را در چاه جمکران انداخت و آیا این چاه به دستور امام زمان(عج) حفر شده است؟ پاسخ داده است، جواب یقینا منفی می باشد و شاید بخاطر اینکه در مسجد جمکران فرد در یک حال معنوی خاصی قرار میگیرد و دنبال عرض احوال و حوائج خود به مولای خود میافتد و از آنجا که از دوران غیبت صغری نامه نویسی به امام زمان (علیه السلام) معمول بوده به فکر نوشتن عریضه به ایشان میافتد، متولیان مسجد چاه را برای این حفر کردهاند تا در آن بیندازند و وسیلهای باشد برای یادآوری این عمل کاملا شرعی به افراد و جا انداختن آن در میان جامعه شیعه ولی همچنان که در آن محل هم نوشته شده است، این چاه موضوعیت ندارد و چاه امام زمان عجل الله نیست و به هیچ وجه توسط ایشان یا به دستور ایشان حفر نشده است بلکه یک چاه معمولی است و لازم نیست حتما در این چاه انداخته شود بلکه در هر چاهی یا آب روانی میتوان انداخت.
انتهای پیام
سلام باید آئمه جمعه هرشهر مکانی مناسب بخصوص در حومه شهرهای بزرگ را شناسائی ویک مسجد آمام زمان بزرگ بزرگ بسازند ومردم علاقمند مومن حداقل در هفته یک بار بتوانند حتی باخانواده و چادر و به آن مسجد رفته در محوطه بزرگ آنجا بنشیند و در داخل مسجد امن یا محیط آزاد نماز امام زمان (ع) را بخوانند مثلا من در تبریز محیط روحانی دشت آرپا درسی که اطراف آن با کوههای سرخ فام پیوسته احاطه شده و دانشمندان معتقدند مکانی که در کتب عهد عتیق بیان شده خداوند سه بار به زمین نظر کرد و سپس مشتی از خاک سرخ فام برداشت با دشت آرپادرسی و پیچشهای رود شور آجی چای که با پیچهای متعدد از درهای عمیق این منطقه عبور می کند با و بلندترین نقطه آن قله دن همخوانی عجیبی دارد