خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه خبر درباره‌ی واگذاری کشت و صنعت مغان

تابناک سه خبر را درباره‌ی ماجرای کشت و صنعت مغان منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

خبر اول با عنوان «تخفیف 1.000.000.000.000میلیاردی در فروش کشت وصنعت مغان»، ۶مرداد۹۷:

ارزش و قیمت واقعی کشت و صنعت و دامپروری مغان بسیار بالاتر از رقمی است که در مزایده اخیر به فروش رسیده و واگذار شده است.

واگذاری و فروش بزرگترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه که حاصلخیزترین و مرغوب ترین زمین و اراضی و در مقایسه با اراضی و زمینهای از قلب مسکو گرفته تا حوزه خلیج فارس و از دریای مدیترانه گرفته تا آسیای میانه، با نازلترین و کمترین و غیرواقعی ترین قیمت خیانت بسیار بزرگ و ظلم و اجحافی هست که در طول تاریخ چنین وضعیتی دیده نشده است.

باندهای مافیایی و دلالان و فرصت طلبان در پشت پرده واگذاری کشت و صنعت و دامپروری مغان ، در کمین نشسته بودند تا در اولین فرصت و به محض قرار گرفتن در لیست مزایده، این بزرگترین بنگاه اقتصادی در خاورمیانه را غارت و چپاول کنند

مجتمع بزرگ کشت و صنعت دامپروری مغان که در سال ۱۳۹۵ به دو هزار و هفتصد میلیارد تومان ارزش گذاری و قیمت گذاری شده بود، حال چه اتفاقاتی افتاده و چه مسائلی پشت پرده بوده که پس از دو سال، اکنون به نازل ترین قیمت و غیر واقعی ترین و با کمترین قیمت به مزایده گذاشته شده و توسط دلالان و غارت گران و باندهای مافیایی به یغما رفته است؟؟

به طور کامل آگاه هستید که مفهوم خصوصی‌سازی در معنای گسترده آن بسیار وسیع تر از فروش و یا واگذاری دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی به بخش خصوصی است و بر واگذاری فعالیت‌ها و تصدی‌گری‌هایی که قبلاً به طور انحصاری در اختیار دولت و بخش عمومی بوده، تاکید و دلالت دارند.

معیار و هدف از طرح فروش کشت صنعت و دامپروری مغان چه بود؟ در خصوص قیمت و ارزش واگذاری کشت و صنعت و دامپروری مغان، چند ماه و چند ساعت و با چند نفر از کارشناسان اقتصادی و کشاورزی در خصوص فروش و واگذاری کشت و صنعت و مغان، جلسات کارشناسی انجام داده شد که به این نتیجه رسیدند که کشت و صنعت و دامپروری مغان را که از سال ۱۳۴۶ مطالعات و بررسی ها و کارشناسی های اساسی برای ایجاد و تاسیس آن سرمایه گذاری شده است، آن را واگذار نمایند؟

بهتر می‌دانید ایران کشور پهناور و بزرگی است و هر منطقه کشور استعدادهای اقتصادی و کشاورزی خود را دارد و منطقه زرخیز مغان نیز نه تنها نگین سرسبز ایران اسلامی، بلکه بزرگترین بنگاه اقتصادی و از اراضی و زمینهای بسیار مرغوب و حاصلخیز برخوردار است و دارای استعدادهای خدادادی بوده که برای پرورش دام و انواع محصولات کشاورزی سودده مدنظر قرار گرفته است.

در دولت‌های گذشته اگر یک کشتارگاه بزرگ صنعتی و یا کارخانه چرم!؟ در کنار همین کشت و صنعت و دامپروری مغان ساخته و سرمایه‌گذاری می‌شد دیگر ما مجبور نبودیم دام‌های سنگین و سبک مجتمع دامپروری کشت وصنعت و دامپروری مغان را برای کشتار به سایر نقاط کشور بارگیری کنیم که هزینه حمل به روش کاملاً غیرحرفه‌ای بارگیری و تلفات بین جاده‌ای این دام‌ها بالغ بر صدها میلیون تومان برآورده می شد که هم بر فروشنده و هم خریدارهزینه سربار و سرسام‌آور تحمیل نمود.

هیچ یک از مردم منصف استان اردبیل بالاخص مردم زحمتکش شهرستان‌های پارسا‌آباد و بیله‌سوار راضی نیستند که بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه، به عنوان سرمایه ملی منطقه و به خصوص استان اردبیل به فروش رسیده و برای عمران و آبادی منطقه صرف و هزینه شود چون تجربیات گذشته و حال، عکس این موضوع را اثبات می‌کند.

نگذارید و اجازه ندهید بزرگترین بنگاه اقتصادی در خاورمیانه واگذار و به فروش برسد.

مطالبه و خواست مردم دشت مغان و استان اردبیل اینست هرچه سریعتر نسبت به ابطال فروش و واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان اقدام شود و این مجتمع بزرگ اقتصادی باید به آغوش مردم استان اردبیل بازگردد و همانطوری که در ۵۰ سال اخیر اداره می شد، به همان شکل مدیریت و اداره شود.


خبر دوم با عنوان «هویت خریدار کشت و صنعت مغان مشخص شد»؛ ۹مرداد۹۷:

یک مقام مسئول گفت: سازمان خصوصی سازی روز دوم مرداد ماه 1397 بلوک 100 درصدی سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان شامل 3 میلیارد و 182 میلیون و 307 هزار سهم این شرکت را به مزایده گذاشت که پس از رقابت سه گروه در نهایت کمی بالاتر از قیمت پایه به بخش خصوصی فعال در صنعت کشاورزی و غذایی واگذار شد.

با این مزایده، در حالی بزرگ‌ترین واگذاری سازمان خصوصی به لحاظ عملکرد رقم خورد که بر خلاف واگذاری‌های قبلی، حصه نقدی این معامله به جای درصد مشخصی معادل با یک هزار میلیارد ریال تعیین شد.

100 درصد سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان برای این مزایده به قیمت پایه هر سهم 5 هزار و 534 ریال و ارزش کل پایه 17 هزار و 610 میلیارد و 886 میلیون و 938 هزار ریال قیمت گذاری شده بود که با رقابت چند گروه در نهایت از سوی یک شرکت حقوقی از بخش خصوصی خریداری شد.

همچنین سپرده شرکت در این واگذاری نیز معادل با مبلغ 528 میلیارد و 326 میلیون و 608 هزار و 140 ریال تعیین شده بود.

هر چند اعلام نام خریدار ظرف بیست روز آینده و با قطعیت معامله بطور رسمی منتشر می‌شود اما بررسی‌های فارس نشان می‌دهد این سهام از سویشرکت توسعه بازار سرمایه تهران خریداری شده است.

همچنین مجموعه فروشگاه رفاه نیز از دیگر رقبای این مزایده گزارش شده است.

شایان گفتن است که شرکت توسعه بازار سرمایه تهران وابسته به فروشگاه زنجیره ای رفاه و به عنوان شرکت تخصصی سرمایه گذاری فعالیت می‌کند.

برنده این مزایده که می‌تواند وجه معامله را به صورت اقساط 9 ساله و نرخ سود 10 درصد با سازمان خصوصی سازی تسویه کند، از دو سال تنفس در پرداخت اولین قسط خود برخوردار خواهند شد.

به گزارش فارس، انجام عملیات کشاورزی و دامداری و ایجاد صنایع و فرآورده‌های کشاورزی و دامی مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را تشکیل می‌دهند.

این مجتمع با توجه به صورت‌های مالی منتشر شده در سال گذشته با زیان مواجه شده و مدیریت ناکارآمد منجر به کاهش بهره‌وری و تعدیل گسترده نیرو در زمان حضور مدیریت دولتی شده است.


خبر سوم با عنوان «فروش هر مترمربع کشت و صنعت مغان به 2800 تومان!»، ۹مرداد۹۷:

اکبر اعلمی فرماندار اسبق مغان و نماینده ادوار تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت:

شرکت کشت و صنعت مغان با ۶۳۰۰۰ هکتار وسعت، شامل باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه قند، کارخانه لبنیات، کارخانه فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر، یکی از شرکت های منحصر بفرد کشور و از بزرگترین سرمایه ها و دلگرمی های اهالی شریف منطقه مغان محسوب و مردم این منطقه تعصب خاصی نسبت به آن دارند.

در ادامه خصوص سازی هایی که برخلاف نص صریح اصل ۴۴ قانون اساسی در حال انجام است، این بار قرعه بنام این شرکت افتاده و مسئولان امر اعلام کرده اند که صددرصد سهام این شرکت در دوم مرداد ماه ۱۳۹۷ از طریق مزایده به قیمت پایه ۱۷ هزار و ۶۱۰ میلیارد و ۸۸۶ میلیون و ۹۳۸ هزار ریال به بخش خصوصی فعال در صنعت کشاورزی و غذایی واگذار شده است.

این معامله با ابهامات قابل توجهی روبرست که در پی به چند مورد از آنها اشاره شده است:

۱-اگر اموال، ابنیه و ادوات و ماشین آلات فراوان و باغات پرمحصولی که این شرکت دارد (تنها ۲۶۰۰ هکتار مجتمع باغبانی) را نادیده بگیریم و فرض کنیم که کل شرکت زمین بایر است، طبق این معامله، زمین این شرکت از قرار هر متر مربعی ۲۸۰۰ تومان یعنی کمتر از قیمت دو بسته پفک نمکی ۱۰۰ گرمی بفروش رفته است!

۲- تسامح سازمان خصوصی سازی نسبت به خریدار به اینجا هم ختم نشده و مقرر گردیده که برنده مزایده، وجه معامله را به صورت اقساط ۹ ساله، فاصله ۶ ماهه اقساط و نرخ سود ۱۰ درصد (ظاهراً ۳ درصد کمتر از نرخ اعلام شده) با سازمان خصوصی سازی تسویه و از دو سال تنفس در پرداخت اولین قسط خود برخوردار شود!

۳- این در حالیست که قبل از تورم لجام گسیخته کنونی که باکاهش شدید ارزش پول ملی کشور و افزایش صددرصدی املاک و ادوات و ابنیه نسبت به سال گذشته همراه می باشد، همین شرکت در سال ۹۵ و ۹۶ ، بگفته استاندار وقت اردبیل، به ارزش دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود و خریدار می بایست ۲۰ درصد آن را در ابتدا به صورت نقدی پرداخت و سالانه نیز ۵۴۰ میلیارد تومان مابقی پول را به حساب دولت واریز می کرد!

۴- با اینکه مزایده در دوم مرداد برگزار شده، بدلیل مهلت ۲۰ روزه واریز مبلغ پیشنهادی، هویت خریدار تا این لحظه محرمانه باقی مانده و همین امر مانع از طرح ابهامات دیگر می شود و لذا تا اعلام هویت کامل خریدار به همین حد بسنده می گردد.

پرواضح است که نه تنها مردم منطقه، بلکه بنده به عنوان یک شهروند و کسی که زمانی در این منطقه مسئولیت اجرائی داشته و از اشراف لازم نسبت به کشت و صنعت مغان و علائق مردم منطقه برخوردار است، هشیارانه و با حساسیت ویژه ای، این معامله، ارزش آن و چرایی نازل بودن ارزش آن و تنزلش نسبت به قیمت سال گذشته، هویت دقیق شخص خریدار، سرمایه اولیه و توان مالی فعلی شرکتتش، روابط و مناسبات احتمالی اش با مسئولان اجرائی و سوابقش در امر کشاورزی و باغداری و دامداری، ماهیت حقوقی قرارداد منعقد شده، تعهدات و اختیارات و مجوزهای اعطا شده به او، سرنوشت کارکنان و شاغلین در شرکت کشت و صنعت مغان پس از انتقال شرکت و همچنین نحوه تسویه حساب خریدار با فروشنده را دقیقا رصد کرده و ضمن اطلاع رسانی در قبال هرگونه خطا و انحراف احتمالی واکنش نشان خواهیم داد.

لذا از آقای عبدالله پوری حسینی رئیس کل محترم سازمان خصوصی سازی و همکارم در مجلس ششم انتظار می رود در این خصوص عنایت ویژه ای داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا