“آیتالله شبیری در مسائل سیاسی عجلهای در اظهارنظر ندارند”
یک استاد دروس خارج حوزه علمیه قم گفت: اگر آیتالله شبیری زنجانی در برخی مسایل سیاسی که بعضی آقایان ورود پیدا میکنند دخالت ندارند، ناشی از دقت ایشان است که گاهی مصلحت نمیدانند به برخی مسائل مانند دیگر افراد ورود پیدا کنند. وگرنه معنایش عدم تشخیص و عدم آمادگی برای درک و ورود ایشان در این مسایل نیست.
سلوک مراجع عظام تقلید مجموعه گفت وگوهایی است که شفقنا برای معرفی این ارکان معظم تشیع به انجام می رساند.
آیت الله محمد قائینی، متولد نجف، روحانی و روحانی زاده ساکن قم و استاد حوزه علمیه است. او البته تحصیل در نجف را هم تجربه کرده و در سال ۱۳۶۶ و به خاطر شرایط نا امن عراقِ زمانِ صدام، به ایران آمده است. عمده تحصیلات محمد قائینی درس خارج در نجف و حضور در دروس فقه و اصول مرحوم والد و مرحوم آقای خویی بوده و در قم هم از درس خارج اساتیدی مانند مرحوم آقای گلپایگانی در مدت کوتاهی و درس مرحوم آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی و مرحوم آیتالله العظمی منتظری استفاده کرده است.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم علاوه بر بیان سلوک و ویژگی های اخلاقی و علمی آیت الله شبیری زنجانی به انتظارات این مرجع تقلید از حوزه و طلّاب نیز اشاره می کند و درباره ریشه تواضع و ادب و اخلاق آیتالله العظمی شبیری زنجانی میگوید: ایشان اهل تظاهر به برخی امور نیست و در رفت و آمدشان هم ساده، بیآلایش و بیتکلف هستند و از طلاب انتظار دارند تقوا، جدیت در تحصیل و علمآموزی داشته باشند. رعایت زی طلبگی که یکی از شؤون حوزوی و طلبگی و یکی از اسباب مقبولیت طلبه در متن مردم و موجب نفوذ کلمه آنهاست نیز یکی دیگر از توقعات این مرجع تقلید است.
آیت الله محمد قائینی در گفت وگو با شفقنا درباره نحوه آشنایی خود با حضرت آیتالله العظمی شبیری زنجانی، اظهار کرد: ارتباط بین مرحوم والد و ایشان در قم، یکی از زمینههایی بود که ما با ایشان ارتباطی پیدا کردیم. دورادور هم خدمت ایشان ارادت داشتیم و زمینههایی هم پیش آمد که خدمتشان شرفیاب شدیم و زمینه ارتباط حضوری هم پیدا شد. آیتالله العظمی شبیری میفرمودند من با پدر تو بخشی از کتاب رسایل شیخ را مباحثه کردهام. در دورانی که مرحوم والد قم بودند، با آیتالله العظمی شبیری مرتبط بودند، ولی من خودم چون متولد نجف بودم توفیق ارتباط حضوری با ایشان نداشتم تا اینکه با همین زمینههایی که گفته شد با ایشان ارتباط برقرار کردم.
آیت الله شبیری زنجانی شخصیت کم نظیر معاصر در تواضع، ادب، علمیت و دقت هستند
وی در پاسخ به اینکه از آنجایی که حضرت آیتالله العظمی شبیری زنجانی از شاگردان مرحوم آیتالله محققداماد و مرحوم آیتالله العظمی بروجردی بودهاند، چه نوع خصایص علمی و اخلاقی را از این اساتید بزرگوار به خصوص مرحوم آیتالله محقق داماد به یادگار دارند؟ گفت: با توجه به مقدار ارتباطی که با حضرت آیتالله العظمی شبیری داشته و دارم، به نظرم ایشان شخصیت کم نظیر معاصر در تواضع و ادب و همینطور در علمیت و دقت هستند. ممکن است اساتید هم نقش موثری در بهوجود آمدن این شخصیت داشتهاند؛ ولی شخصیت و نجابت خانوادگی ایشان، قبل از تاثیر اساتید و زمینههای دیگر، موثر بوده است. مرحوم والد ایشان، حضرت آیتالله العظمی سید احمد شبیری زنجانی، از چهرههای شناخته شده، هم از نظر علمی و هم تقوایی و عملی بودند. لذا پرورش ایشان در چنین خانوادهای، زمینه اخلاق فوقالعاده ایشان را فراهم میکند. کسانیکه با ایشان نه فقط از طریق ارتباط نزدیک که حتی دورادور هم آشنا باشند، به ادب، خلق حَسَن، تواضع و تقوای ایشان معترفند. طبیعی است اساتید بهنامی چون مرحوم آیتالله العظمی بروجردی و مرحوم آیتالله محقق داماد هم از لحاظ اخلاقی تاثیرات فراوانی روی این شخصیت بزرگ داشتهاند.
آیت الله شبیری زنجانی در پاسخگویی به مسائل و دقتشان الگوی بسیار خوبی هستند
وی ادامه داد: از نظر علمی هم مناسب نیست من از ایشان تعریف کنم. کسانیکه هم از نظر سِنّی و جهات دیگر بر ما تقدم دارند، به علمیت و دقتهای ایشان معترفتند. کسانیکه در مجلس ایشان همین الان هم حضور بیابند، با عنوان شدن بعضی فروع فقهی و رد و بدل کلام، نسبت به دقت ایشان و فقاهت ایشان خیلی معطل نمیشوند. معمولا کسیکه مُسن است، کم حوصله میشود و ممکن است درپاسخگویی به مسایل علمی به طور تفصیل خیلی آمادگی نداشته باشد ولی ایشان با توجه به اقتضائات سنشان در پاسخگویی به مسائل و دقتشان الگوی بسیار خوبیاند برای کسانیکه حتی تماس محدودی با ایشان دارند.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم به ویژگی های اخلاقی آیت الله شبیری زنجانی اشاره و خاطرنشان کرد: من هیچ وقت به حضور والد ایشان شرفیاب نشدم؛ ولی چیزی که درباره ایشان شنیدم و شواهدی که تالیفات هم بیان میکند، این است که ایشان یک شخصیت ممتازی بودهاند. ابوی ایشان از نظر تقوایی و علمی شخص مورد پذیرش عموم بوده و هستند. تالیفاتی که از ایشان اکنون موجود است، حاکی از دقت ایشان و نوعی نوآوری در موارد مختلف و حسن سلیقه در کیفیت تنظیم برخی تالیفات است که شاید ابتکارات مخصوص به خود را داشتهاند که باقی مانده است؛ اخیرا هم، گویی گروهی قصد چاپ و نشر آن تالیفات را دارند. خصوصیاتی که از آن تالیفات نقل میشود نشان میدهد که در مباحث فقهی، مقداری متفاوت از حتی رویه متعارف بودهاند و این، حاکی از سلیقه خاص و نوآوری در کیفیت تنظیم مسائل فقهی ایشان است. هم در فقه مقارن و هم در فقه خود مذهب مسائلی که به تنظیم فقه مربوط میشود، براساس نظرات فقهای خودمان، کیفیت تنظیم مسائل آنچه از ایشان نقل میشود، در این بخش حاکی از حُسن سلیقه و نوآوری خاص آن مرحوم دارد. در موارد دیگر مانند تاریخ و غیره هم ایشان تالیفات داشتهاند. بههرحال شخصیت مرحوم آیتالله العظمی سیّد احمد زنجانی یک شخصیت شناخته شده در حوزه و محافل علمی است. شواهد هم حکایت از تقوای فوقالعاده و تقدس ایشان و مورد قبول بودنشان دارد. دوستی و ارتباط با کسانی مانند حضرت امام خمینی و برخی بزرگان دیگر نشان از مناسبت طرفین، در علمیت و تقوای دوطرف است.
آیت الله شبیری زنجانی در علم رجال و درایه دقت، احاطه و اطلاعات وسیعی دارند
وی در پاسخ به اینکه یکی از علومی که آیتالله العظمی شبیری زنجانی خیلی به تسلط در آن مشهور هستند، رجال است. مسلک رجالی ایشان و روندی که در این علم اتخاذ کردهاند به چه صورت است؟ گفت: یکی از علوم تاثیرگذار در بحث استنباط، علم رجال و درایه است. در اعصار متأخر پرداختن به این دو علم مقداری کمرنگ شده تا جایی که عدهای از بزرگان اهل فن فقه، در این بخش آمادگی مناسبی ندارند. ولی حضرت آیتالله العظمی شبیری در این بخش هم دقت و احاطه و اطلاعات وسیعی دارند. به طوریکه اگر نگوییم منحصر به فرد هستند، ولی جزو افراد بسیار محدودی هستند که در رجال صاحب مبنا باشند و درباره اشخاص رجالی و روند تالیفات رجالی و اتفاقاتی که در کتب مربوط به رجال و خصوصیات جرح و تعدیل نسبت به رجال، است اطلاعات کاملی دارند.
آیت الله شبیری زنجانی گاهی مصلحت نمی دانند به برخی مسائل مانند دیگر افراد ورود پیدا کنند
قائینی افزود: بحث اطلاعات علم درایه و رجال عمدتا مربوط میشود به تشخیص روایات مناسبی که بهعنوان مدرک فقه قابل استناد و اعتماد است و شاید تاثیری در جهانبینی و مسائلی از این قبیل که مدّنظر شماست نداشته باشد ولی جدای از بحث علم درایه و رجال ایشان، فقاهت ایشان و قوت علمی و فعلیت علمی ایشان در آن بخش بهطور طبیعی مستلزم این است که در مسایل غیرفقهی از قبیل مسایل روز و مسایل سیاسی هم قدرت تشخیص و تحلیل و آمادگی اظهار نظر در آن مسایل را هم بهدنبال داشته باشد. اگر ایشان در برخی مسایلی که بعضی آقایان ورود پیدا میکنند دخالت ندارند، ناشی از دقت ایشان است که گاهی مصلحت نمیدانند به برخی مسائل مانند دیگر افراد ورود پیدا کنند. وگرنه معنایش عدم تشخیص و عدم آمادگی برای درک و ورود ایشان در این مسایل نیست. بههرحال قدرت تشخیص این مسایل و مناسبت زمان ورود به تصدی برخی از مسائل و حتی اظهار نظر در این گونه موارد خودش محول به تشخیص یک فقیه است. اینطور نیست که اگر شخصی از بزرگان ما طبق میل برخی عمل نکنند و برخی از تندرویها و برخی عملکردها را نداشته باشند دلیلش این باشد که نسبت به بینش سیاسیشان خللی وارد شود؛ بلکه بهعکس اتفاقاً اشخاصی که در مسایل سیاسی با احتیاط عمل میکنند، این رویه از عملکرد مطابقت دارد با روش سیاسی کسانی که اهل سیاست و دقت در سیاست هم هستند و موجب پیشگیری از وقوع برخی مفاسدی میشوند که احیاناً ممکن است کسانیکه در مسائل سیاسی عجله در ورود و اظهار نظر دارند.
آیت الله شبیری زنجانی از نظر قوت علمی، استعداد و فهم و درک جزو اشخاص ناب محسوب میشوند
وی به دیدگاه های سیاسی آیت الله شبیری زنجانی و انتظارات ایشان از طلاب در مسایل اجتماعی و سیاسی اشاره و خاطرنشان کرد: معمولاً فقاهت و فعلیت آن فقاهت و دارا بودن ملکه فقاهت در پی خودش، قدرت تحلیل سیاسی و قدرت فهم مسایل سیاسی را هم بهدنبال دارد. منتها برخی از اشخاص توقع دارند که فهم و مشی سیاسی دیگران طبق میل آنها باشد. خوب است که اشخاص به نظرات دیگر افراد هم احترام بگذارند. ممکن است شخصی از نظر مشی سیاسی عقیدهای داشته باشد ولی ضمن اینکه عقیدهاش محترم است نباید نسبت به عقید دیگران اهانت یا خدشه وارد کند. ما معصوم نیستیم و غیر از ائمه، خطا در حق ما انسانها یک امر طبیعی است. هر فقهیی هم نظری دارد و نظرش محترم و معتبر است. دیگران اگر نظر موافقی با آن فقیه نداشته باشند، میتوانند از او پیروی نکنند. اینگونه نیست که کسی حق داشته باشد فقیهی را ملزم کند به اینکه ولو برخلاف تشخیصش بر اساس یک بینش سیاسی و یک خط سیاسی آنگونه عمل کند. بههرحال حضرت آیتالله العظمی شبیری از چهرههایی هستند که هم از نظر قوت علمی و هم قوت استعداد و فهم و درک جزو اشخاص ناب محسوب میشوند. رهبر انقلاب نیز به ایشان عنایت و احترام خاصی از نظر تقوایی و علمی قائلند.
آیت الله شبیری زنجانی معتقد است حوزه و روحانیت نباید تابع یک خط سیاسی باشند
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: درباره توقعاتی که ایشان از طلاب دارند باید بگویم که برخی قضایای تلخی در اعصار اخیر اتفاق افتاده که حاکی از گلهمندی برخی از مردم از عملکرد برخی روحانیان است. این مسئله موجب آزردگی هر شخصی میشود که حس مسئولیت در این حوزه از علم داشته باشد. ایشان هم طبق مسئولیتی که بهعنوان یکی از مراجع مقبول شیعه دارند، این مطلب را منعکس کردند که بهجاست طلبهها به گونهای عمل کنند که جایگاه خودشان را از دست ندهند. طلبه با یک شخص اداری فرق میکند. شخص اداری ممکن است به یک طیفی متمایل بشود و لطمهای نزند ولی اگر شخص طلبه و بدنه حوزه به یک جریان خاص حزبی، گروهی و خطی متمایل باشد، جایگاه مقبولیت خودش ورسالتی را که برای خودش دارد از دست میدهد. لذا طلبهها باید این را رعایت کنند. البته ابراز نظر درباره مسایل سیاسی، در وقت مناسب و با شرایط مناسب مانعی ندارد، ولی نباید به گونه ای باشد که حوزه به صورت تابع یک خط و جریان سیاسی شناخته شود. این رویه بزرگان ما در حوزه از قدیم بوده است. مرحوم امام در زمان زعامتش با اینکه یک مرجع قوی بود، ولی چون در قم حضور نداشت و تهران بود و بیشتر متصدی مسایل سیاسی بود، مسایل حوزه را محول کرده بود به مرحوم آیتالله گلپاگانی. توقع آیتالله شبیری هم به گمانم همین است که حوزه ضمن اینکه حکومت اسلامی را بهعنوان فرزند خودش بهحساب میآورد، ولی درعین حال نباید حوزه و جریان روحانیت حالت وابستگی اداری و دولتی و تابع یک خط سیاسی و مشی خاصی در متن جامعه محسوب شود.
وی تصریح کرد: طلاب بهعنوان یکی از افراد جامعه ممکن است نظری درباره مسایل سیاسی و خطوط موجود داشته باشند ولی نباید این حالت اینطور انعکاس پیدا کند که طلبه را بهعنوان یک شخصیت حزبی و گروهی خطی سیاسی خاصی جلوه بدهد. چون وظیفه طلاب مسایل مربوط به علم فقه و علوم دین است. بحث حکومت اسلامی هم شعبهای از این مسئله است. اما باید کیفیت ورود به این مسایل به نوعی باشد که مردم را آزرده نکند و مقابل مردم نایستند. اینطور نباشد مقابلهای باشد میان متدینینی که خارج حوزه از هستند و حوزه، به صورتی که حوزه صفی در مقابل ایشان باشد. معنای این، باختن بخش عظیمی از متدینین جامعه است. اگر بخواهد وضعیت حوزه به گونهای بشود که در تقابل با عدهای از خطوط داخل نظام باشد، معنایش این است که بخشی از انقلابیها و مردم متدین را از دست داده و خودش را در جبههای درمقابل آنها قرار داده است. این به صلاح حوزه و دین مردم نیست و امرمطلوبی نمیباشد.
قائینی در مورد انتظارات آیت الله شبیری زنجانی از طلاب در مسایل اخلاقی و علمی اظهار کرد: گمانم توقع ایشان مثل توقع دیگر بزرگان سلف این است که طلبه باید تقوا، جدیت در تحصیل و علمآموزی داشته باشد تاجایی که در توانش است. رعایت زی طلبگی که یکی از شؤون حوزوی و طلبگی و یکی از اسباب مقبولیت طلبه در متن مردم و موجب نفوذ کلمه آنهاست نیز یکی دیگر از توقعات ایشان است. اینها توقعات طبیعی است که هر متدینی معمولاً از طلبه متدین دارد.
آیت الله شبیری زنجانی اهل تظاهر به امور نیست
وی در ادامه به تواضع و ادب و اخلاق ممتاز آیت الله شبیری زنجانی اشاره کرد و گفت: ایشان در تواضع و ادب و اخلاق جزو شخصیتهای ممتاز و محدود و معدود علمای شیعه هستند. این مسئله هم به جایگاه خانوادگی و اصالت ایشان برمیگردد و نیز شاگردی در محضر اساتیدی بنامی چون آیتالله العظمی بروجردی و امثال ایشان. همان وضعیت کیفیت رفت و آمد ایشان برای نماز به حرم و حضور در بیتشان و در مجالس و کیفیت رفت و آمدشان و برخوردشان با اشخاص، بهترین شاهد و گویای این مسئله است. ایشان اهل تظاهر به برخی امور نیست. در رفت و آمد ساده و بیآلایش و بیتکلف هستند. دربرخورد با اشخاص از این متواضعتر نمیدانم شخص چطور میتواند برخورد کند. برخوردهای ایشان هم شاهد عینی است و نیازی به تمجید بنده از ایشان نیست.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در پاسخ به اینکه یکی از اقدامات آیت الله شبیری زنجانی تاسیس مدرسه علمیه امام باقر (ع) است. بهنظر شما چه دغدغهای باعث شد ایشان این مدرسه را پایهگذاری کنند؟ اظهار کرد: در حوزه بهواسطه عدم پرورش مناسب، عدهای از استعدادها هرز میرود. یکی از دغدغههای عدهای از بزرگان ما همین است. یکی از کارهای بزرگ ایشان، تاسیس همین مدرسه است که عدهای از طلاب مستعد را در سطح خارج و عالی پرورش دهند. با اساتید مجرب و کمکهایی که برای پیشرفت آنها شکل میگیرد، استعداد این طلبهها هرز نمیرود و به فعلیت میرسد تاجایی که تعداد بالایی از فارغالتخصیلان این تشکیلات آموزشی، جزو اساتید بهنام حوزوی هستند و الان و در برخی مدارس تخصصی معتبر حوزه حضور استادی دارند.
جایگاه مردم در نظرات اجتماعی، سیاسی و فقهی آیت الله شبیری زنجانی
قائینی در پایان درباره جایگاه مردم در نظرات اجتماعی، سیاسی و فقهی آیت العظمی الله شبیری، گفت: جایگاه مردم در هر مکتبی، چه دینی چه غیردینی جایگاه منحصر به فردی است. قطعاً برای مبلغان دین و شریعت، داشتن پایگاه مردمی قوی، جزو ارکان محسوب می شود و هدف هم این است که سعادت مردم تامین شود؛ حتی اگر حکّام بنای حکومت دنیوی هم داشته باشند، نمیتوانند نقش مردم را نادیده بگیرند. لذا نقش مردم نقشی اساسی در هرحکومتی دینی و غیردینی است و این هم ناشی از این است که در مکتب اسلام و کلام معصومین، نقش مردم و سعادت، رفاه و هدایت مردم یک هدف اصلی است لذاست که حضرت امیر به مالک اشتر میفرماید مردم دو صنفاند؛ یا برادرن دینیات هستند و یا همنوع تو هستند و لذا دربرخورد و درتعامل با آنها، رعایت حال و شأن آنها را بکن و رعایت امور مربوط به آنها جزو اهداف اساسی دین اسلام و به خصوص مذهب تشیع است. آن عبارت معروف که بنیآدم اعضای یکدیگرند، برگرفته از حدیث از پیامبر است و اهمیت مردم از نظر دین اسلام ارتباط بنیآدم این گونه است و اگر عضوی به درد بیاید، افراد و اعضای دیگر باید نسبت به آن عضو باید عکسالعمل نشان دهند و متاثر شوند. بههرحال نقش مردم و تاثیر آن درحکومت، امری است که بههیچ وجه قابل انکار نیست.
انتهای پیام