نظرات تعدادی از روحانیون دربارهی حکم خلع لباس سیدحسن آقامیری
شفقنا نوشت: روز گذشته سیدحسن آقامیری با انتشار پستی اعلام کرد که با حکم قاضی شعبه دوم کیفری در دادگاه ویژه روحانیت به ۵ سال زندان تعلیقی و خلع لباس دائم محکوم شده است.
پس از انتشار این خبر یک مقام آگاه در دادسرای ویژه روحانیت حکم خلع لباس شدن سید حسن آقامیری را تأیید کرد و البته حکم وی را بدوی و مشمول حق تجدیدنظر اعلام نمود.
براساس گفته های این مقام آگاه در دادسرای ویژه روحانیت اتهام های سیدحسن آقامیری در این پرونده هتک حیثیت، توهین به مقدسات و تشویش اذهان عمومی است.
شفقنا در گفت وگوهایی نظر چند تن از مسئولین و اساتید حوزه علمیه در مورد حکم خلع لباس سیدحسن آقامیری را به بحث گذاشت که در ادامه می خوانید:
جرم انگاری در این موضوعات به نفع حوزه و جامعه نیست
حجتالاسلام والمسلمین مسعود ادیب در گفت وگو با شفقنا، اظهار کرد: من از مفاد پرونده ایشان خبری ندارم و اصل حکم را ندیدم و نمی دانم با چه شواهدی چنین حکمی صادر شده است، اما چنانچه حدس می توان زد، حکم به دلیل نحوه خاصی از سخنرانی های ایشان هست و باید عرض کنیم این موضوع که ما سخنرانی های جناب آقامیری را بپسندیم یا نپسندیم و به عنوان یک سبک سخنرانی به آن انتقاد داشته باشیم یا نداشته باشیم، یک موضوع فرهنگی است و جرم انگاری در این موضوعات به نفع حوزه و جامعه نیست و نتیجه خوبی به بار نخواهد آورد.
راه برخورد با اینگونه حوادث و اتفاقات و رفتارها دادگاه نیست
موارد بسیار حادتری از آنچه به آقای آقامیری نسبت دادند، وجود دارد
وی ادامه داد: من گمان می کنم که باید با سلاح، سازوکار و ابزار متخص به این موضوعات به سراغ این حوزه ها رفت. من از شخص آقای آقامیری شناخت زیادی ندارم، چندین بار ایشان را دیدم و محترم به نظر می آیند، ولی بریده هایی از صدای ایشان که در فضای مجازی پر تیراژ پخش می شود را شنیدم و خیلی از موارد هم جالب و بی اشکال بوده و برخی قسمت ها هم شاید سلیقه ام نپسندیده یا معتقد بودم که باید به گونه دیگری مطلب را می فرمودند. به هر حال ما سخنرانان و وعاظ بسیاری داریم که مطالبی می گویند که به نظر بنده می آیند جالب نیست و حتی برخی وهن اسلام است و باعث می شود به جامعه آسیب برساند، ولی به نظر می آید که اولاً راه برخورد با اینگونه حوادث و اتفاقات و رفتارها دادگاه نیست و اگر هم هست موارد بسیار حادتری از آنچه به آقای آقامیری نسبت دادند، وجود دارد که اگر شائبه ای در کار نبود بهتر بود اول به آنها می پرداختند.
وقتی قرار باشد که در حوزه با هر دیدگاهی برخورد شود طبیعی است که بسیاری از حوزویان ترجیح می دهند که سرو کاری با مسایل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نداشته باشند و در لاک خود فرو بروند
وی در پاسخ به اینکه حکم هایی این چنینی(خلع لباس) چه آسیب هایی را متوجه حوزه علمیه و جامعه خواهد کرد؟ گفت: اصولاً هر چه حضور دولت، قدرت و دستگاه های حاکمیتی در عرصه فرهنگ پر رنگ تر شود، عرصه فرهنگی را بسته تر و دستوری تر می کند، در حال حاضر یکی از مباحثی که مدت هاست در حوزه و مراکز حوزوی از سوی مسئولین کشور مطرح می شود این است که حوزه نباید از سیاست فاصله بگیرد، یکی از راه هایی که حوزه از سیاست نباید فاصله بگیرد این است که آزادی بیان در حوزه حفظ شود و افراد بتوانند دیدگاه خود را آزاد و با سلیقه خود مطرح کنند ولی وقتی قرار باشد که در حوزه با هر دیدگاهی و با حکم دادگاه ویژه روحانیت و امثال اینها برخورد شود طبیعی است که بسیاری از حوزویان ترجیح می دهند که سرو کاری با مسایل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نداشته باشند و در لاک خود فرو بروند و این خساراتِ بسیار بزرگی است.
باید تابع قانون و نظر حاکم بود
حجت الاسلام احمد پاک نهاد در گفت وگو با شفقنا درخصوص حکم بدوی سیدحسن آقامیری بیان داشت: وقتی دادگاه نظام اسلامی، حکمی صادر می کند همه باید پیروی کنیم.
اگر هریک از آحاد جامعه بخواهند به حکم قاضی اعتراض کنند که آجر روی آجر بند نمی شود
او تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی، حکم و رأی قاضی برابر با حکم و رأی ولی فقیه است بنابراین اگر هریک از آحاد جامعه بخواهند به حکم قاضی اعتراض کنند که آجر روی آجر بند نمی شود بنابراین باید تابع رای قاضی بود و درصورت اعتراض همانگونه که در قوانین هم بیان شده، فرد معترض به حکم می تواند به مراجع صالحه بالاتر مراجعه کند.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه های علمیه مروی فرجام خواهی را آخرین مرحله اعتراض دانست که رأی قطعی می شود و گفت: در صورتی که مراجع بالاتر به اعتراض و حکم صادره رسیدگی کرده و نظر را تائید نمودند، همه باید تابع باشیم و براساس قوانین موضوعه باید تابع باشیم.
پاک نهاد با تصریح به اینکه این پرونده در مرحله فرجام خواهی است عنوان کرد: باید منتظر نشست و دید که نظر مراجع بالاتر پس از بررسی پرونده چیست و هرچه بود باید تبعیت کنیم.
مردم باید پرونده آقای آقامیری را ببینند و بعد قضاوت کنند
حجت الاسلام محمود نجاریان زاده نیز در گفت وگو با شفقنا در خصوص رای صادره علیه سید حسن آقامیری گفت: با همه خدماتی که جامعه روحانیت برای روشن شدن افکار عمومی انجام می دهند اما در طول تاریخ همواره کسانی بودند که روایات را به نفع خود یا به دلیل وابستگی به حکومتهای جور، تغییر داده و به نوعی با بهره مندی از آنچه به عنوان هدایا در اختیار اینها قرار می گرفت، روایات را به نفع حکومتهای جور تفسیر و تاویل می کردند.
او تصریح کرد: در جریان روحانیت امروز هم باوجود اینکه شاید ۹۹ درصد روحانیت، زیست پاکی داشته و زبانشان به مزد نبوده اما قطعا انحرافاتی هم در بین روحانیت شیعه به دلایل مختلف وجود داشته و هرچه این خطاها در بین بزرگان رخ دهد، آن خطا بزرگتر است که نمونه های فراوانی در تاریخ اسلام دیده می شود.
معاون فرهنگی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فلسفه ایجاد دادگاه ویژه روحانیت بیان داشت: روحانیت زبان خاصی دارند و یا برخی به علوم غریبه مسلط هستند و شاید بخواهند افکار قاضی را تحت الشعاع خود قرار دهند بنابراین امام خمینی(ره) دستور داد دادگاه ویژه روحانیت ایجاد شود تا کسانی که خطایی مرتکب می شوند مورد رسیدگی قرار گیرند. نجاریان زاده با تصریح به اینکه ما دائر مدار حکم حاکم هستیم، عنوان داشت: وقتی حکومت از نظر ساختار و زمان قرار است مقدمه ای برای ظهور باشد قطعاً خاطی ولو به لباس روحانیت و اجتهاد درآمد و خطا کرد نباید از رسیدگی قوه قضائیه و قوه قهریه که نظام آن را درست کرد، مصون بماند.
او با اشاره به حکم خلع لباس آقامیری گفت: اینکه قاضی دادگاه ویژه رأی به خلع لباس وی دادند، باید دید پرونده او چه بوده است و البته حق اعتراض به رأی برای او وجود دارد و در مراحل بالاتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
هرکس خطا کرد در هر لباس و پستی باید جزای آن را هم ببیند
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی قم ابراز داشت: خطا از هرکس خطاست اما اگر از علما باشد خطا بزرگتر است بنابراین مردم باید پرونده او را ببینند و بعد قضاوت کنند. هرکس خطا کرد در هر لباس و پستی باید در مقابل خطایی که کرده جزای آن را هم ببیند.
قطعاً هیچکس از امثال ما بی عیب و نقص و معصوم نیست
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری نیز در مورد به اظهار نظری پرداخت و گفت: قطعاً هیچکس از امثال ما بی عیب و نقص و معصوم نیست و خود من ممکن است بیشتر از هرکسی ایراد و اشکال داشته باشم، و تا کنون چند مرتبه در گفتگو با آقای سیدحسن آقامیری انتقادها و نظرات خود را به ایشان عرض کرده ام. ولی بعد از اعلام حکم دادگاه، سؤال هایی از دیشب توی ذهنم هست که جواب روشنی برایشان ندارم.
اگر قرار بود میان این همه روحانی کشور کسی خلع لباس شود آیا سیدحسن آقامیری اولین نفر بود؟
وی ادامه داد: اگر سید حسن آقامیری به جای حرف هایی که از رحمانیت دین می زد بی سروصدا مشغول زدوبند سیاسی بود یا به کار ساخت و ساز ویلا می پرداخت کسی یقه اش را می گرفت؟ اگر به جای این حرفها با رفتار و کردارش مردم را از دین و خدا و پیغمبر بیزار می کرد و در گفتارش وهن دین بود و به ترویج خرافات می پرداخت باز هم محاکمه می شد؟ واقعاً اگر به جرم ایجاد انحراف اعتقادی در جوانان می خواستند کسی را خلع لباس کنند فعلا نوبت به این سید می رسید؟ خداوکیلی اگر قرار بود میان این همه روحانی کشور کسی خلع لباس شود آیا سیدحسن آقامیری اولین نفر بود؟ سؤال های سختی است!
مشکل دوستان ما این است که مخاطب را یکدست می بینند
وی خاطرنشان کرد: مشکل دوستان ما این است که مخاطب را یکدست می بینند و تصور می کنند همه روحانیان هم باید یک شکل باشند و با یک ادبیات و رویکرد یکسان با مخاطب مواجه شوند، در حالی که مخاطبان و سلیقه های متنوع خوراک دینی متنوع نیز می خواهند.
خانمی پیام داده است که: «من یکی از همون کسانی هستم که دنبال حرفهای جناب آقامیری هستند، من بی حجابم و ایران زندگی نمی کنم، اما ایشون باعث شد یه ذره دیدم به دین اسلام مثبت تر بشه. پدرم مخالف صد در صد آخوندها بود و من به خاطر تجربه ها و خاطرات دوره نوجوانی از مدرسه و چیزهایی که در اطراف و محیط زندگی دیده بودم از امثال شما نفرت داشتم، اما بعد از آشنایی با آقای سیدحسن آقامیری نظرم عوض شد و به من اثبات کرد که هر کسی که این لباس تنشه بد نیست»
زائری در کانال تلگرامی خود نوشت: هر موضع و دیدگاهی نسبت به شخص و شخصیت سیدحسن آقامیری داشته باشیم باید به این پرسش پاسخ بدهیم که بعد از این چه کسی محل رجوع امثال این خانم خواهد بود و کسانی مانند ایشان باید به سراغ کدامیک از روحانیان و سخنوران دینی بروند؟ واضح است که این گونه افراد مخاطب آیت الله مصباح یزدی یا آقای علم الهدى نیستند، خوب چه بر سر این افراد خواهد آمد؟ البته می توانیم مثل برخی بگوییم: به درک! به جهنم! اما با حجم مخاطبی که روز به روز بیشتر می شود تا چه زمانی می توان این گونه برخورد کرد؟ می شود به بیست هزار یا دویست هزار نفر گفت به جهنم و به درک! ولی وقتی شدند دو میلیون یا بیست میلیون نفر چه طور؟ آیا حکم قضایی و تصمیم حقوقی و قانونی می تواند فارغ از واقعیت های جدی محیط اجتماعی و بدون لحاظ آثار حکم بر اساس مطالعات میدانی و آینده پژوهانه رقم بخورد؟
کاش لااقل مسئولان قوه قضاییه متن حکم را منتشر کنند و برای اقناع افکار عمومی بکوشند
زائری در پایان اظهار کرد: کاش بزرگ ترهایی که قرار است نگران آینده کشور باشند پاسخی به این پرسش ها بدهند و کاش لااقل مسئولان قوه قضاییه متن حکم را منتشر کنند و برای اقناع افکار عمومی بکوشند.
یادآور می شود: سیدحسن آقامیری روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که به طور دائم خلع لباس شد.
وی نوشت: «بعد از ده پانزده سال بردن و آوردن و بازداشت کردن و ریختن تو محل کار و انفرادی و… با شکایت دادستان ویژه تهران و به حکم قاضی شعبه دوم کیفری در دادگاه ویژه به ریاست دادستان کل کشور آقای منتظری بالاخره آقایون حکمشون رو صادر کردند. دو سال زندان که البته لطف کردند ۵ سال تعلیقش کردند و خلع لباس دائم.»
انتهای پیام
استدلال معاون فرهنگى سازمان تبليغات انصافاً بى نظيره ! ايشون فلسفه تشكيل دادگاه ويژه روحانيت را به زبان خاص اين طايفه و علوم غريبه اى كه ممكن است برخى از آنها داشته باشند مدلل كرده و فرموده اند : وقتى حكومت از نظر ساختار و زمان قرار است مقدمه اى براى ظهور باشد خاطى – ولو روحانى – نبايد از رسيدگى به اتهامش مصون باشد ! به همين دليل است كه ما بايد دائر مدار حكم باشيم ! مليح تر از اين استدلال در عمرم نه ديده بودم و نه شنيده بودم.
داداش خودت انصافا خودت نمیمیرند از حرفت این جامعه با این همه آمار طلاق خلاف بیکاری افسردگی داره تخته گاز به ظهور نزدیک میشه
سید حسن آقا میری خیلی کارش درسته فقط حرف حق میزنه دمش گرم