ادعای مصباح یزدی: شعار دهندگان، زنان را برهنه می خواهند
آیت الله مصباح یزدی گفت: حتی همین امروز هم که عده ای با ادعای طرفداری از حقوق زنان، حق زن را مساوی و حتی بالاتر از مرد دانسته و خواستار آزادی و اعطای حق بیشتر به زنان هستند، در ادعای خود صادق نیستند؛ بلکه دامی را برای زنان پهن می کنند تا مردها بتوانند بیشتر از زنها بهره ببرند و سر دادن شعار آزادی برای این است که زنان برهنه در جامعه حاضر شوند تا مردان سوء استفاده کنند!
به گزارش انصاف نیوز به نقل از سایت رییس مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، وی در جمع تعدادی از همسران دانش پژوهان این مؤسسه، ضمن تبریک میلاد با سعادت دخت نبی مکرم اسلام اظهار داشت: حضرت زهرا (س) دارای مقام بسیار بزرگی نزد خداوند هستند، به گونه ای که تصور چنین مقامی در ذهن نیز برای ما غیر ممکن است.
مصباح یزدی با اشاره به تفاوتهای زن و مرد اظهار داشت: بر اساس همین تفاوت ها، خداوند مسئولیتهای متفاوتی را به زن و مرد واگذار کرده است. به عنوان نمونه خداوند کارهای سنگین را از عهده بانوان برداشته است و این ناشی از تفاوت جسمی بین زن و مرد است.
عضو خبرگان رهبری با بیان این که زن و مرد در امکان رسیدن به کمال هیچ تفاوتی با هم ندارند اظهار داشت: به عنوان نمونه خداوند متعال، همسر فرعون و هم چنین حضرت مریم ( سلام الله علیهما ) را الگو برای همه مؤمنان اعم از زن و مرد قرار داده است. البته با توجه به این آیات و از آن جا که مقام حضرت زهرا(س) بالاتر از این دو بانوی بزرگوار است، قطعا حضرت زهرا (س) نیز الگو برای همه زنان و مردان هستند.
وی با اشاره به برخی شبهات مانند این که زنها مقام پایین تری از مردان دارند، چرا که هیچ پیامبری زن نبوده است، اظهار داشت: بی شک مرد و زن در مسیر قرب الهی و رسیدن به سعادت ابدی مثل هم هستند، اما این منافاتی ندارد که با توجه به تفاوتهای زن و مرد و قابلیتهای جسمی و روحی هر کدام، مسئولیتهای اجتماعی متفاوتی برای هر یک در نظر گرفته شود.
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که الگو گرفتن از حضرت زهرا (س) دارای ابهام هایی است که گاه امر برای برخی مشتبه شده تا آنجا که مغالطه کرده و می گویند الگوبرداری از ایشان مخصوص دوره خاصی بوده و نه عصر حاضر، خاطر نشان کرد: الگو گرفتن از حضرت زهرا (س) به این معنا نیست که همه زنان دستآسی تهیه کرده و جو آرد کنند و نان جو بپزند و یا چادر وصله دار بپوشند، همانطور که الگوگرفتن از حضرت آسیه به معنای ازدواج با یک فرد طاغوتی و گناهکار نیست، بلکه الگوگرفتن از حضرت زهرا(س) باید در روح کار باشد و نه در شکل کار.
وی با بیان این که آیده آل مؤمن باید قرب خداوند متعال باشد و بقیه چیزها اصالت ندارد، اظهار داشت: سایر امور تبعی خواهد بود، یعنی اگر امری به رسیدن به قرب خدا کمک می کند، بالتبع مطلوب است وگرنه مطلوبیتی ندارد. لذا الگو گیری از حضرت زهرا (س) به معنای داشتن همت بلند و بی اعتنایی به زخارف و تجملات دنیایی است.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به بی اعتننایی حضرت زهرا (س) به زرق و برق دنیا، اظهار داشت: اگر قرار باشد دختری لباس زیبایی بپوشد، قطعا آن را در شب عروسیاش خواهد پوشید، و این که ایشان لباس عروسی خود را در شب عروسی انفاق می کنند و لباس کهنه خود را می پوشند، نشان از نهایت بی توجهی و دل نبستن به دنیا است.
وی با بیان این که البته استفاده از زینت در اموری که سفارش خداوند است، باید وجود داشته باشد، ادامه داد: زینت در مقابل همسر، برای حفظ آبرو در مقابل دیگران، و حفظ عزت در مقابل کفار از جمله این امور هستند؛ اما این که کسی به دنبال این باشد که دائماً لباس عوض کرده و در میهمانی لباس تکراری نپوشد و نظایر آن، مطلوب نیست.
علامه مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مقام زن از دیدگاه اسلام اظهار داشت: از دیرباز و در بیشتر زمانها نسبت به زن بی مهری می شده است؛ گاه زن از جنس دیگری غیر از انسان پنداشته می شده، و برخی فرهنگها زن را انسانی درجه دوم می دانستند؛ حتی همین امروز هم که عده ای با ادعای طرفداری از حقوق زنان، حق زن را مساوی و حتی بالاتر از مرد دانسته و خواستار آزادی و اعطای حق بیشتر به زنان هستند، در ادعای خود صادق نیستند؛ بلکه دامی را برای زنان پهن می کنند تا مردها بتوانند بیشتر از زنها بهره ببرند و سر دادن شعار آزادی برای این است که زنان برهنه در جامعه حاضر شوند تا مردان سوء استفاده کنند!
وی با اشاره به دیدگاههای اشتباه در خصوص نظر اسلام در باره زن و مرد اظهار داشت: برخی گمان می کنند برابر بودن مقام زن و مرد یعنی این که هر حق و آزادی ای که برای مرد در نظر گرفته شده است، برای زن هم در نظر گرفته شود. و بالعکس. بر اساس این دیدگاه، عده ای پنداشتهاند اسلام ارزش انسانی زن را از مرد پایینتر دانسته، چرا که اسلام در پوشش و برخی امور دیگر زن را محدود تر کرده است؛ و عده ای نیز گفته اند اسلام زن و مرد را برابر قرار داده است، و این که بعضی میان زن و مرد در پوشش و امثال آن فرق می گذارند اشتباه می کنند و این نظر اسلام نیست!
وی با اشاره به نظر صحیح در این باره اظهار داشت: زن و مرد در انسانیت و قابلیت برای تقرب به خدای متعال و رسیدن به هدف خلقت با هم تفاوتی ندارند، اما این به معنای تساوی و تشابه حقوق و وظایف اجتماعی زن و مرد نیست، بلکه خداوند متعال از یک طرف، حقوقی را برای زن بر عهده مرد قرار داده و مرد وظیفه دارد که آن حقوق را رعایت کند، به عنوان نمونه وظیفه تهیه لباس، مسکن و غذای زن برعهده مرد گذاشته شده است و زن می تواند آن را از همسر خود مطالبه کند، ولو اینکه پولدار باشد. از طرف دیگر، خداوند متعال وظایفی را بر زن قرار داده است که از عهده مرد خارج است و اگر قرار بود که وظیفه تأمین لباس و مسکن و غذا بر عهده زن باشد، به وظیفه اصلی خود نمی رسید.
مصباح یزدی فرزندآوری و فرزندپروری را از جمله وظایف اصلی زن بر شمرد و خاطر نشان کرد: طبیعی است که اگر وظایف دیگر بر عهده زن گذاشته میشد، زن نمیتوانست از عهده این وظیفه خطیر بر آید؛ لذا خداوند متعال حقوق و وظایف را بر اساس تفاوتهای جسمی و روحی زن و مرد و متناسب با آنها وضع کرده است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که این مطالب بسیار ساده و روشن است، گفت: اما وقتی جوانان ساده و پاک ما در معرض هجوم فرهنگ غربی واقع شده و برخی از امور را در رسانهها می بینند و می شنوند، گمان می کنند که اسلام به زنان ظلم کرده است، درحالی که واقعیت برعکس است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به این جمله ی معروف که جهاد مخصوص مردان است و نه زنان اظهار داشت: اولا این مسئله مربوط به جهاد نظامی و آن هم جهاد ابتدایی است، و در جهاد دفاعی اگر نیاز به وجود زنان باشد، لازم است که در جهاد شرکت کرده و حتی سلاح به دست بگیرند. اما نکته مهم تر این که در فرهنگ اسلامی، جهاد به جهاد نظامی منحصر نمیشود، بلکه جهاد اقتصادی و علمی و فرهنگی نیز وجود دارد که هیچ یک از آنها مختص به مردان نیست.
آیت الله مصباح در پایان گفت: نه تنها حضور زنان در جهاد اقتصادی لازم است و اگر درآمد اقتصادی یا ثروتی ارثی دارند، باید در جایی که نیاز است هزینه کنند و بهکار گیرند، بلکه در جهاد علمی و فرهنگی نیز باید به میدان بیایند و اسلام را به خوبی شناخته و آن را مخصوصا در بین بانوان ترویج کنند. لذا وجود عالمان و مجتهدانی از زنان، لازم است.
انتهای پیام