خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراضات به نژادپرستی و فرصت‌های اصلاح

هوشنگ عطاپور در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «اعتراضات به نژادپرستی و فرصت‌های اصلاح» نوشت:

رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا و قتل شهروندان سیاه پوست، افکار عمومی را در داخل آمریکا و نیز در میان دیگر ملت های دنیا، به شدت جریحه دار کرد و شاهد شکل گیری اعتراضات گسترده در اقصا نقاط گیتی بودیم که این اعتراضات، همچنان ادامه دارد.

اعتراضات مزبور، از این جهت مهم است که اکثریت جامعه آمریکایی، با انتخاب ترامپ که علنا ،شعار “ناسبونالیسم آمریکایی” و ” فقط آمریکا” سر داده بود؛ به ارزش های حقوق بشری آمریکا در عمل ” نه” گفته بود؛ ارزش هایی که سالیان دراز، سیاستمداران آمریکا با توسل به آن ( حقوق بشر)، به دخالت های پیدا و پنهان در امور داخلی دیگر کشورها، مشروعیت داده بودند. حال، جامعه آمریکا، در زیر آوار اعتراضاتی خفه می شود که با ترجیح شعارهای اقتصادی ترامپ، در واقع به او کمک کردند تا ناسیونالسم خشونت بار آمریکایی را بر ارزش های حقوق بشری که مهمترین دستاورد مورد افتخار غرب و دنیای مدرن معاصر بود؛ ترجیح و برتری بخشد!

اما به طور طبیعی، برخی ایده های سیاسی، میوه تلخ خشونت و دوقطبی سازی فضای اجتماعی می دهند و اگر به هر دلیلی این گفتمان ها، ترویج یابند، در نهایت به تضییع حقوق شهروندان و تبعیض آشکار منتج خواهند شد.

می توان گفت که جامعه متکثر و رنگین پوست آمریکا، با قتل شهروند سیاه پوست، به خود آمده است و توانسته است، با کمک رسانه های آزاد و مستقل، صدای اعتراض خود را به گوش افکار عمومی جهان برساند.

فراتر از نمایش ضعف ها و کاستی های نظام سیاسی آمریکایی که بیشتر مورد توجه رسانه های رسمی کشور ما، علی الخصوص صدا و سیما، قرار گرفته، یک حقیقت مهمی را شاهد هستیم، و آن ایجاد فرصت برای نظام سیاسی آمریکاست که بتواند با استفاده از فشار افکار عمومی، ضعف های ساختاری خود را رفع کند و هرچه بیشتر به سوی رفع تبعیض حرکت کند‌.از آن جایی که جناح دموکرات نیز با سیاست های نژاد پرستاته مخالفت کرده و با معترضین همراهی نموده است؛ بدون تردید فرصت اصلاح برای رفع تبعیض در آن جامعه و سایر کشورهای به نسبت دموکراتیک فراهم خواهد شد. به دیگر سخن، اکنون این اعتراضات،  به سیاستمداران و جامعه سیاسی آن ، یک تجویز بیشتر ندارد: “عبرت از گذشته و اصلاح وضع نامطلوب فعلی”.

چنین فرصتی تنها در سایه ساختار مردمسالارانه و نظام های دموکراتیک فراهم می شود که هم معترضین می توانند با آزادی کامل، سخن خود را بدون لکنت به گوش افکار عمومی برسانند و توسط پلیس سرکوب نشوند، و هم رسانه های آزاد و شبکه های اجتماعی به عنوان رکن چهارم دموکراسی، بدون سانسور و قطع امکانات ارتباطی، سخن معترضین را منعکس نمایند.

شکی نیست تمام ساختارهای انسان ساخت، دارای ایراد و عیب ذاتی هستند که این اشکالات و نواقص نهادی و سیاستی، با گذر زمان خود را نشان می دهند. روش اصلاح طلبانه و اعتماد به اصلاحات ، این حسن را دارد که ایرادات و مشکلات انباشت شده در درون نظام قدرت اجرایی را با هزینه های اجتماعی و سیاسی کمتری برطرف می کند.

قطعا برای پیشگیری از تغییرات آنی و سهمگین، شنیدن اعتراضات مدنی شهروندان و توجه به خواست آنها امری بنیادین است. امیدواریم از این فرصت اعتراضات؛ قدرت های حاکمه، برای اصلاح نابسامانی های سیاسی و اجتماعی و رفع تبعیض های ساختاری در درون جامعه خود استفاده کافی بکنند و راه رفاه و صلح را برای ملت های خود باز بکنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا