خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آیا واقعا آقای مصباح رای مردم را قبول ندارد؟» بله!

شاگرد آیت الله مصباح یزدی و دبیر  سیاسی هفته نامه «پرتو سخن» در یادداشتی با تیتر «آیا واقعا آقای مصباح رای مردم را قبول ندارد؟» سعی کرده پاسخ منفی به آن بدهد در حالی که همین هفته نامه در سال 84 این جمله را از استادش چاپ کرده است که «رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد».

به گزارش انصاف نیوز، قاسم روانبخش در حالی معتقد است که شرکت استادش در انتخابات ها نشانه ی قائل شدن به ارزش رای مردم است که مصباح در سال 84 به صراحت گفته بود «رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد» و تنها اعتبار قانون اساسی و رای مردم در انتخابات را امضای ولی فقیه خوانده بود که «مادامی که ولی فقیه دیگری آن را تغییر ندهد والا او می تواند بگوید مصلحت این زمان اقتضای نوعی دیگر از انتخاب را دارد».

در پی، متن یادداشت قاسم روانبخش و نیز بخشی از گفته های استاد او در سال 84 به نقل از هفته نامه ی پرتو سخن که ارگان رسمی موسسه ای به نام امام خمینی است که مصباح مدیر آن است، در پی می آید.

آیا واقعا آقای مصباح رای مردم را قبول ندارد؟

قاسم روانبخش در وبلاگش نوشت:

مدتی است در فضای مجازی با پخش برخی متن نوشته ها و کلیپ هایی از آیت الله مصباح این گونه وانمود می کنند که ایشان مردم را قبول ندارد و رای مردم را بی اعتبار می داند این حجم از تبلیغات که در فضای مجازی کم نظیر است ما را بر آن داشت تا چند نکته ای درباره آن بنویسیم

1.       برای دستیابی به دیدگاه ها و نظرات یک شخصیت بهترین منبع کتاب ها، نوشته ها، سخنرانی ها و سایت شخصی ایشان است. خوب است در این مورد به کتاب های نظریه سیاسی اسلام، پرسش ها و پاسخ ها و پاسخ استاد به جوانان پرسشگر مراجعه کنید تا ببینید میان شنیده ها و واقعیت ها چقدر فاصله است!

2.       چگونه آیت الله مصباح برای رای مردم ارزشی قائل نیست که تا کنون بارها در مجلس خبرگان رهبری با رای همین مردم وارد مجلس خبرگان شده است؟ در این دوره نیز که حد نصاب آرای مردم را در تهران نیاورده وارد مجلس خبرگان نمی شود و هیچ گلایه ای نیز از مردم نکرده و نخواهد کرد. ایشان علاوه بر این،در تمام رفراندوم ها و انتخابات های دوران انقلاب تا کنون شرکت کرده و به جمهوری اسلامی، قانون اساسی، نامزدهای خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی ، شوراهای اسلامی شهر رای داده اند. و در این انتخابات در کنار حضرات آیات یزدی و موحدی کرمانی در راس ائتلاف اصولگرایان به عنوان فقها قرار داشتند.

3.       سخن آیت الله مصباح  همان سخن دقیق حضرت امام ره و سایر بزرگان دین است که باید فهمید و دقت کرد. ایشان میان مشروعیت و مقبولیت تفاوت قائل است ؛ رای مردم مشروعیت و حقانیت نمی آورد ولی بدون رای مردم و مقبولیت مردمی نمی توان حکومت تشکیل داد. مگر نه این است که همه ما معتقدیم حضرت امیر ع در طی 25 سال دوران غربتش که مردم ایشان را نپذیرفتند در خانه نشستند و حکومتی تشکیل ندادند؟ ولی از نظر شیعه در همان دوران 25 ساله، ایشان امام بودند و حق حکومت منحصرا از آنِ ایشان بود و خلفایی که در طول آن 25 سال حکومت کردند هر چند مردم با آن ها همراهی کرده باشند غاصبند و مردمی نیز که به غاصبان رای دادند برای آن ها مشروعیت و حقانیت نیاورد و از نظر شرع مقدس گناهکارند. در حادثه کربلا نیز همین ماجرا تکرار شد یزید بن  معاویه به ظاهر برای خودش رای مردم دست و پا کرده بود و امام حسین ع از چنین پشتوانه ای برخوردار نبود آیا حکومت یزید را مشروع می دانید و قیام امام حسین ع در برابر یزید را نامشروع؟!! آیا اگر منتخبان ملت در دولت یا پارلمان، قانونی را بر خلاف شرع مقدس به تصویب برسانند صرفا چون منتخب ملت هستند و مردم به آن ها رای دادهاند آن قانون مشروع خواهد بود؟ بله در غرب و در مکتب الحادی لیبرالیزم که مبنای مشروعیت را رای مردم می دانند وضعیت چنین است؛ به همین دلیل برغم اینکه همجنس بازی در آیین مسیحیت حرام است در بسیاری از کشورهای غربی این عمل شنیع با تصویب پارلمان، مشروعیت پیدا کرده و از حقوق و مزایای خاصی نیز برخوردارند!

 

مصباح یزدی: رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد

در حکومت اسلامی رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد نه در اصل انتخاب نوع نظام سیاسی کشورشان و نه در اعتبار قانون اساسی و نه در انتخاب ریاست جمهوری و انتخاب خبرگان و رهبری ملاک اعتبار قانونی تنها یک چیز است و آن «رضایت ولایت فقیه» است.

اگر در جمهوری اسلامی تا کنون سخن از انتخابات بوده است، صرفا به این دلیل است که ولی فقیه مصلحت دیده است فعلا انتخابات باشد و نظر مردم هم گرفته شود.

ولی فقیه حق دارد و می تواند هر زمان که اراده کند و مصلحت بداند نوع دیگری از حکومت را که در آن چه بسا اصلا به رای مردم مراجعه نشود انتخاب کند. مشروعیت حکومت نه تنها تابع رای و رضایت ملت نیست، بلکه رای ملت هیچ تاثیر و دخالتی در اعتبار آن ندارد.

… ولی فقیه یعنی جانشین امام معصوم یعنی کسی که می خواهد حق را تعیین کند او گاهی مصلحت می بیند بگوید شما رأی بدهید… او دستور می دهد که رأی بدهید چه کسی رئیس جمهور باشد. انتخابات ریاست جمهوری اعتبارش به رضایت اوست. مصلحت دیده که در این شرایط مردم رأی بدهند. اما حقیقت این است که آنها دارند پیشنهاد می کنند و می گویند ما این فرد را می خواهیم اما الامرالیکم شما باید نصب کنید نخواستی نصب نکن . این که حضرت امام(ره) می فرماید رئیس جمهور منتخب بدون نصب ولی فقیه طاغوت است یعنی همین.

[دربارة انتخابات خبرگان] … دو راه وجود دارد: مراجعه به آرای عمومی که مردم مستقیم بیایند رأی بدهند و کسی را تعیین کنند، یا چند مرحله ای باشد یعنی مردم خبرگان را تعیین کنند خبرگان رهبری را معرفی نماید. فعلاً این روش در قانون اساسی آمده و امام این را تأیید کرد. ما خیالمان راحت است. اعتبار قانون اساسی به امضای او است … مادامی که ولی فقیه دیگری آن را تغییر ندهد والا او می تواند بگوید مصلحت این زمان اقتضای نوعی دیگر از انتخاب را دارد ..

[منبع: هفته نامه پرتو، ارگان مؤسسه مصباح یزدی ـ 7/10/84]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فرمایش جناب آقای مصباح مخالف بیان صریح حضرت امام ” ره ” علیه است زیرا در زمان شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل نظرات افراد دیگری حضرت امام فرمودند ” جمهوری اسلامی ” نه یک کلام پیش ونه یک کلام پس ! اما امروز این نظریه جناب آقای مصباح جمهوریت نظام را باطل میداند و فقط به حکومت اسلامی میپردازد !!!

    2
    2
  2. ایشان اگر در جریان راهپیمایی های مردم در دوران انقلاب بودند باید شعار اصلی مردم را بیاد بیاورند که فریاد میکشیدند ” استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی ” باید بیاد داشته باشند که مردم در دوازده فروردین پنجاه و هشت به جمهوری اسلامی رای مثبت داند ونه به حکومت اسلامی مد نظر آقای مصباح

    3
    2
  3. «مشروعیت» و «مقبولیت» یک حکومت نمی تونه از هم جدا باشه. یعنی نمی شه ادّعای مشروعیت داشت و شرع رو بدون رضایت و خواست مردم حاکم کرد. البته عکس این جریان صادقه، یعنی حکومتی می تونه مقبول باشه امّا مشروع نباشه، مثل خیلی از حکومت های لائیک و مادّی گرا.

    2
    1
  4. مقداری مطالعه بفرمایید و در مورد مسائل علمی با احتیاط اظهار فضل کنید
    بهتر است هما مطالب زرد را انتشار دهید، شما را چه به این مسائل
    این حرکت خبیثانه شما که اول پاسخ را آورده اید بعد شبهه را . . . تا مخاطب با خواندن شبهه مطلب را به پایان ببرد نیز از نظر افراد حرفه ای که رسانه را می فهمند به دور نیست

    1
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا