خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جایگزین مخالفان توافق چه بود؟

صادق ملکی، کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: ایران با برجام نه تنها از خطر رهایی یافته بلکه بسترهای رشد و شکوفایی ایران به شکل فزاینده‌ای نیز فراهم خواهد شد.

صحنه سیاست، صحنه معجزه نیست. قدرت، مهم ترین عنصر تعیین کننده معادلات عرصه سیاست بوده و امدادهای غیبی، آسمانی و ماورایی در آن نقش ندارند. سازوکار سیاست زمینی بوده و در میدان عمل، قابلیت ها است که میزان قدرت کشور و فرد را تعیین می نماید. اگر جز این بود بسیاری از وقایع تلخ و شیرین دیروز، امروز و فردا به گونه ای دیگر رقم می خورد.

در حالی که در داخل ایران برخی دانسته و یا ندانسته با مخالفان خارجی برجام چون ترامپ و عربستان هماهنگ شده اند تا توافق را به شکست بکشانند، در همسایگی ایران، اردوغان مردی که خود را در قامت آلپ ارسلان و سلطان سلیمان می دید، با قبول تبعات تحقیر و در اقدامی سخت، از پوتین عذرخواهی می کند تا در کنار تامین منافع کشورش، ترکیه را از بحران دور نماید.

اردوغان درک کرده است که تلخی و تبعات شکست فردا، می تواند فرا تر از خسارت عذرخواهی امروز برای ترکیه باشد. کاش مخالفان داخلی برجام نیز درک نمایند که دستور عمل نرمش قهرمانه، عامل بازدارنده رسیدن کشور به جام زهر بوده است. از نگاهی با توجه به شرایط داخلی و بین المللی و با مد نظر قرار دادن شناسایی قدرت هسته ای ایران توسط ۱+۵، برجام اگرچه نقطه ایده آل نبوده اما توافقی قابل قبول بوده است. فرصت ها همیشگی نیستند. سیاستمدارانی که دغدغه ملی دارند هیچگاه غرور ملی یک کشور را قربانی ریسک های بی محاسبه و کوته بینی هایی نمی کنند که هزینه آن صدمه به غرور ملی یک ملت باشد.

فرار از خطر و وارد نشدن در جنگ و درگیری که شکست نتیجه قطعی آن است، خود هنری بزرگ و حاصل درایت و عقلانیت است. در حال حاضر نگاهی کوتاه و مقایسه شرایط امروز ایران با دیروز نشان از آرامش روانی جامعه ایرانی دارد. تغییر نسبی در موقعیت اقتصادی، سیاسی و بین المللی ایران نیز خود به تنهایی دستاورد بزرگی است. برخی دلوپسان نعمات روزهای تحریم، برآنند تا شاید باز بتوانند نان تحریم را بخورند. تحریم سبب شد شرایط کشور امنیتی گردد و روشن است که در شرایط امنیتی، پرسش و پاسخی نیست. تحریم چگونگی دخل و خرج بیش از هشصد میلیارد دلار از درآمد کشور را به چنبره ابهامی برد که تنها گوشه ای از آن ظهور پدیده های چون زنجانی و خاوری بوده است.

در پاسخ به کسانی که می گویند برجام چه دستاورد ملموسی داشته است، باید بگویم این توافق حداقل رانت تحریم را قطع کرده و سایه شوم جنگ را از کشور دور کرده است. البته بخشی از مخالفان برجام خویش را به خواب زده و نمی خواهند از خواب برخیزند. به این خواب زدگان باید گفت در نقطه ایده آل، برجام مطلوب هیچکس نبوده و نیست اما جایگزین مخالفان برجام چه بوده است. ما امروز در جایی ایستاده ایم که خطر جنگ از ایران دور شده و اگر ترامپ های داخلی بگذارند و مخالفان صادق برجام اندکی صبر نمایند، خواهند دید که کشور با برجام نه تنها از خطر رهایی یافته بلکه در سایه تعامل با منطقه و جهان، بسترهای رشد و شکوفایی ایران به شکل فزاینده ای نیز فراهم خواهد شد. نباید زمینه بهانه سازی ها را فراهم کرد. نباید به دست خود و با حماسه سرایی کشور را تا پای جنگ برد. نه می توان عربستان را با خاک یکسان کرد و نه بحرین را تهدید کرد. دیگر قامت کشور ها چندان اهمیت ندارد. ادبیاتی که کویت را مهره ای نمی دانست، نه آن روز و نه امروز و نه فردا کاربرد نداشته و ندارد. صدام به بهانه کویت رفت. باید درک کرد اهمیت کشور ها حاصل هویت حقوقی آنان و جایگاه آنان در نظام بین الملل است.

در کنار پایبندی به اصل حرکت بر اساس عزت، حکمت و مصلحت، باید در فضای پس از برجام، با درک خطرات مترتب بر امنیت ملی ایران، با استفاده از شعور، از شعار دوری کرده و زبان سلحشوری را از صحنه سیاست حذف کرد. اولویت امروز ایران باید بیش از هر زمان دیگری ارایه یک چهره صلح طلب از کشور باشد. در شرایط خاص امروز، همگان موظفند به جای ارسال پیام های سلبی، پیام های ایجابی به جهان و منطقه ارسال نمایند تا پروژه ایران هراسی دشمنان با شکست مواجه گردد.

caricatur barjam

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خوب جالبه. اول استاد حسن گفتند هدف از برجام این است که “هم سانتریفیوژها بچرخند و هم چرخ اقتصاد مردم.” بعد گفتند سانتریفیوژها را متوقف می کنیم در مقابلش همه تحریم ها برداشته می شود و ما یک هو پولدار می شویم. چرخ سانتریفیوژها را متوقف کردند و تحریم ها هم ماند و ماند و ماند و ماند. نه چرخ اقتصاد چرخید، نه پول های ملت آزاد شد، نه تحریم هم درمان شد.
    حالا بازی در آورده اید که “بله اصلا قرار بود به ما حمله شود و اصل برجام برای رفع خطر حمله بود و نه رفع تحریم ها و نه آزادی پول های بلوکه شده”.
    خدا وکیلی رو دارید یا سنگ پای قزوین؟

    1. دقیقا این دیدگاه از نوع سنگ پا قزوین را امثال شما دارند که ۸ سال مگسان دور شیرینی قدرت بودند و حالا دیگه دستشان کوتاه و خود را به کوری زدند و واقعیت را نمیبینند .
      کارنامه ۸ سال دوران سیاه شما دلواپسان مخالفان توافق ، موجود است
      و با هوچی گری تغییر نخواهد کرد
      بعد از ۸ سال دوران سیاه ،که ایران را به لبه پرتگاه کشاندید ،
      توافق هسته ای و برجام ، تنها و عاقلانه ترین راه بود و این کار مهم فقط
      و فقط تیم حسن روحانی و راس آن آقای ظریف توانائی آنرا داشت.

      بله خطر جنگ با این توافق از بیخ گوشمان رد شد ، جنگی که بقول متفکران بازنده آن بودیم و به خاک سیاه مینشستیم.
      و دست آوردهای بسیار زیاد دیگر چه در حوضه صنعت نفت و تجارت خارجی و کوتاه شدن دست اختلاس کنندگان و بهبود روابط خارجی
      و……. که اگر به همه آنها پرداخته شود طوماری میشود
      البته تا این دست آوردها ، در کوچه و بازار قابل لمس شود و بهبود معیشتی مردم را در پی داشته باشد زمان بر است
      زمان بر است چون ابعاد خرابی ۸ سال گذشته نجومی است.

      1. خوب شما جواب سوال بنده را ندادید. البته وقتی جوابی نباشد با عصبانیت آسمان را به ریسمان می شود بافت.
        آخر دوست عزیز کدام تهدید نظامی؟ همه بحث ها آن زمان انتخابات در مورد گشایش اقتصادی و رفع تحریم ها در عوض توافق بود. بعد برجام هم همه بزرگان برجام نویس و مردم چشم انتظار گشایش اقتصادی بودند. آمریکای سال 2013 با ریاست جمهوری اوباما کوچک ترین تهدید نظامی برای ایران نداشت. سال 2003 که جرج بوش جنگ طلب سر کار بود در نهایت فهمیدند هزینه حمله به ایران برایشان بیش از سودش است، حالا شما می گویید ده سال بعد و آن هم وقتی هزینه های دو جنگ غیر قانونی قبلی و فشار افکار عمومی داخلی کمر تفکر جنگ طلب در آمریکا را شکسته بود “خطر جنگ از بیخ گوش ما گذشت” ؟!!!
        حالا که مشخص شد آمریکا و رقبای اروپایی اش عینا مثل سال 2002 و زمان خاتمی سر تیم “متخصص” و “مجرب” مذاکره کننده کلاهی گذاشته اند گشاااااااد، حالا که معلوم شد انجام یک طرفه تعهدات در کمتر از چند ماه و بعد منتظر ماندن برای انجام تعهدات طرف مقابل اشتباه بوده، حالا که فهمیدیم برخی دلواپسی ها به حق بود و آمریکا زیر تعهداتش می زند و دست ما بعد تعطیلی مراکز هسته ای مان حتی به پول های بلوکه شده خودمان نمی رسد، حالا یک هو همه با هم بهانه مضحک “خطر جنگ” را علم کرده اید که چی؟
        با شهامت بیایید بگویید تیم متخصص و مجرب هسته ای دوباره مثل آخر دولت خاتمی گند زد و در مقابل امتیازاتی که داد نتوانست از غرب امتیاز بگیرد. شهامت و شجاعت اعتراف به اشتباه بد نیست. همان طور که باید از غلط کاری ها و اشتباهات دوران احمدی نژاد انتقاد کرد.
        من نمی فهمم چرا ما اینقدر سیاست زده و جناحی مسائل را بررسی می کنیم تا حدی که دروغ های آشکار و تحریف تاریخ را برای دفاع از سیاستمداران مان انجام می دهیم. در ضمن زیاد غصه آن گردن کلفت های بالایی را نخورید، حقوق های نجومی نشان داد این بنده و شماییم که زیر بار فشاریم و آنها بارشان را بسته اند…

        در نهایت هم توصیه می کنم از تهدید نظامی (اگر باشد) نترسید:
        الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّـهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿١٧٢﴾ الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّـهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ ﴿١٧٣﴾فَانقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّـهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ ﴿١٧٤﴾ إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿١٧٥﴾
        كسانى كه دعوت خدا و پيامبر را بعد از اصابت زخم [در احد] گردن نهادند، براى نيكوكاران و پرهيزكارانشان پاداشى بزرگ است (۱۷۲) همان كسانى كه وقتى مردم به آنها گفتند: مشركين در برابر شما گرد آمده‌اند، پس از آنان بترسيد، [به جاى ترس‌] بر ايمانشان افزود و گفتند: خداوند ما را بس است و نيكو حمايتگرى است (۱۷۳) در نتيجه با نعمت و تفضل خدا بازگشتند، بى‌آن كه زيانى به آنها برسد، و در پى رضاى خدا بودند، و خدا صاحب بخشش بى‌كران است (۱۷۴) جز اين نيست كه اين شيطان است كه ياران خود را مى‌ترساند، پس اگر مؤمنيد از آنان نترسيد و از من بترسيد (۱۷۵)
        ایام به کام

  2. لطفا با اطلاعات حرف بزنید.من فکر میکنم سه گروه در ایران الان صاحب نظرند1.عده ای که برایشان بی تفاوت هست همه چی
    2عده ای که کورند و یا نفع میبرند انها دقیقا نظراتشان با عربستان ناتنیاهو و امثال ترامپ یکیست پولدارن و حمایت میشوند از بیت المال. و گروه سومی که ملی و وطن پرستند و با خون واه حسرت از کشتیبان متخصص و متعد و ملی(ظریف)این کشتی جامعه حمایت میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا