خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آتش به درختان رونیز در سکوت مسئولان

یک دوستدار محیط زیست، در خبری ارسالی به انصاف نیوز نوشت: درختان چند صد ساله تفرجگاه مرغک در استان فارس را آتش زدند، پارک کوهپایه شهرداری را تخریب و تصرف کردند، مسئولین شهر رونیز و شهرستان استهبان فقط و فقط نظاره می‌کنند!

درختان چنار چند صد ساله مرغک که چند سال پیش توسط عده ای منفعت طلب قطع شده بودند، این بار در سایه بی تفاوتی مسئولین آتش زده شدند تا دیگر امکان رویش دوباره نیابند و برای همیشه از عرصه وجود حذف شوند!

مرغک تفرجگاهی زیبا و دل انگیز است که در شهر رونیز از توابع شهرستان استهبان واقع شده است. آب چشمه‌ای دائمی در آن جاری است، درختان چند صد ساله چنار حاشیه جوی آب یادگار پیشینیان نیک اندیش و طبیعت دوست این ‌شهر است و آسیاب‌های آبی هفتگانه – که ثبت میراث فرهنگی شده است- همه و همه چشم‌های بازدید کنندگان را می‌نوازد.

اما چند سال پیش عده ای منفعت طلب با اره برقی به جان چنارهای تنومند مرغک افتادند و تعداد زیادی از آنها را قلع و قمع کردند.
این موضوع اعتراضات بسیاری را در میان دوست داران مرغک و فعالان طرفدار محیط زیست رونیز، فسا و دیگر شهرهای اطراف برانگیخت. افراد خاطی برای چند روز بازداشت شدند، اما متاسفانه برخورد خاصی با آنها صورت نگرفت.

ظرف این چند سال شاخه‌های جوان از ریشه‌ها و تنه‌های کهن و تنومند درختان دوباره شروع به رویش کردند و امید آن می‌رفت که ظرف چندین سال دوباره جای خالی درختان پیشین را پر کنند.

ولی از آنجا که برخورد خاصی با خاطیان و منفعت طلبان صورت نگرفته و احساس حاشیه امن می‌کنند، این بار جری‌تر شده و آتش به جان تنه‌های به جا مانده و شاخه‌های جوان انداختند تا این درختان تناور برای همیشه از بین بروند.

همزمان در قسمتی دیگر، عده‌ای منفعت طلب به پارک کوهپایه مرغک- که چند سال پیش برای استفاده عموم مردم توسط شهرداری از مالک آن خریداری شده و دارای سند ثبتی است – تعرض و قسمتی از آن را تصرف نموده و تمامی درختان و حتی بوته‌های واقع در این قسمت را قلع و قمع کرده‌اند.

با همه این اتفاقات مسئولین رونیز و استهبان کوچکترین اقدامی جهت مواخذه متعرضین و خاطیان انجام نداده‌اند و گویی این سکوت تایید آمیز خبر از آینده دهشتناکی می‌دهد که در انتظار مرغک و درختان و زیبایی‌های آن است.

خبری مربوط به سال ۱۳۹۶

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. متاسفانه مسوولین استهبان نمی خواهند چیزی به نام مرغک وجود داشته باشد و مشتاق نابودی مرغک هستند، مردم رونیز این موضوع را سالهاست دریافته اند
    جالب است که حتی برای حفظ ظاهر نیز اقدامی در حد صوری و ظاهری نیز انجام نداده و نمی دهند!

  2. واقعا تاسف آوره
    چرا باید به این راحتی طبیعت را از بین ببریم؟
    همه می دونیم که خشکسالی امان کشور را بریده و خیلی جاها خشک شدن. چرا باید طبیعتی که هنوز اندک رمقی براش باقی مانده به دست افراد نادون و منفعت طلب ویران بشه و بقیه هم فقط نگاه کنن؟
    مسوولین کجا هستن؟!

    7
    1
  3. باسلام،،
    متاسفانه مسوولین امر و متولیان این تفرجگاه به نحوی با این مسئله برخورد میکنند که انگار نه انگار
    چنین جرایمی اتفاق افتاده ،واحساسشون این هست که همه چی آرومه و درصورت نابودی صد درصد این تفرجگاه وتصرف عدوانی پارک کوهپایه شهرداری ،حتی خمی به ابرو نخواهند آورد،
    وا اسفا

  4. سلام بایستی شورای شهر رونیز و شهرداری رونیز پیگیری لازم در این خصوص سریعتر انجام بدهند و متخلفین را به دادستانی معرفی کنند که جریمه سنگین بشوند. و در خصوص پارک تعرض شده نیز باید اقدام لازم از طریق مراجع قضایی انجام بشود

  5. “دردا و دریغا که چنان گشتی بی برگ”

    دست یازی گاه و بیگاه به این گوهر ناب و عقیقِ عتیق خواب راحت از چشمان دوستداران نگرانش ربوده ست. دریغا از دل دردمند و گوش شنوا و ید بُرّایی !

    “تا هست کنار تو پر از لشکر دشمن
    هرگز نشود خالی از دل مَحَن من”

    “مرغک خیال “ ما
    “با اون صبح دل انگيزش شب از عشق لبريزش
    تابستون تب آلودش پاييز غم انگيزش
    با اون گلهاي صحراييش طبيعت تماشاييش با اون اشک ها و لبخندهاش” …
    در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۴۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اما چه سود؟!

    “من همان روز ز فرهاد طمع ببریدم
    که عنان دل شیدا به لب شیرین داد”

    هر چند فصل نهم – تخریب اموال تاریخی‌ فرهنگی
    از قانون مجازات اسلامی
    ماده ۵۵۸
    اشاره می کند به اینکه
    هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم میشود اما سعدی زیباتر سرود :

    گفت چشم تنگ دنیا دوست را/ یاقناعت پر کند یا خاک گور

    مهرزاد خیراتی

    10
    1
  6. حاکمی شهری که مرغابئ بوَد بر سر آن شهر رسوایی بوَد

    مردمی که به میل به خود در تاریکی نشسته اند؛نیاز به روشنایی ندارند
    احمد کسروی

  7. اگر مسئولین سکوت تایید آمیز خود را ادامه دهند، مردم سکوت خود را کنار خواهند گذاشت و برای دفاع از این طبیعت زیبا خودشان اقدام خواهند کرد.
    قطعا اجازه نخواهیم داد مرغک را ویران کنند.

  8. وجود چنین رخدادهایی بطور عام پیامد کوتاهی و قصور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و در این مورد خاص اداره منابع طبیعی شهرستان استهبان هست. چطور ممکنه کسانی بدون ترس از پیامدهای حقوقی دست به تخریب منابع طبیعی بزنن؟! تنه درخت چند صد ساله رو قطع کنن بعد از مدتی برای جلوگیری از جوانه زدن مجدد اون درخت، تنه های جوان رو آتش بزنن هیچ مرجعی هم هیچ کاری بهشون نداشته باشه؟! منابع طبیعی استهبان دقیقا درحال حراست از چیست؟! اداره کل منابع طبیعی استان فارس چرا پیگیر موضوع نیست؟ عدم برخورد با خاطیان عواقب به مراتب بدتری خواهد داشت. به نظر میرسه تنها چاره کار مطالبه عمومی از مراجع بالادست هست. به مسئولین شهر رونیز که اصلا امیدی نیست!

  9. آقای شهردار مرحبا به غیرتت
    چند ماهه پارک شهرداری رو صاف کردن و گرفتن و شما تا الان کوچکترین اقدامی نکردی
    خسته نباشی دلاور!
    خسته نباشید مسوولان شریف و دلسوز و کارآمد!
    مرغک نابود شد که شد، خدای ناخواسته شما آب تو دلتون تکون نخوره، برای پوستتون خوب نیست
    حقوقی که از بیت المال می گیرین خیلی حلالتونه!

  10. از قدیم گفته اند درخت افکن بود کم زندگانی
    کسانی که مسئولیتی به دستشان است و در مقابل این ظلم در حق درختان و طبیعت، سکوت کرده اند، گناهشان کمتر از قطع کنندگان درختان که نیست، بسیار بیشتر هم است

  11. سلام و درود.
    صحبت لاری شاعر شهیر در یک دو بیتی تفرجگاه‌ مرغک را به بهشت تمثیل و توصیف کرده:
    رونیز چه رونیز ارم خانه ی فاش
    طراحی خلد کرده بر وی نقاش
    گر نغمه مرغان بهشتت هوس است
    رو نغمه ی مرغان مرغک را باش

    و باز باید گفت: هر دم از این باغ بری میرسد؟!!!
    گرد و خاک ناشی از کارخانه ی سیمان برای از بین بردن محیط زیست این مرز و بوم کم بود که جهالت و نادانی و فرصت طلبی عده ای نیز به آن اضافه گردید!!!! و امان از مسوولانی که عامدانه یا کاهلانه به این ویروس های از کرونا بدتر چراغ سبز نشان می‌دهند.

  12. آقای هاشمی شما به عنوان شهردار رونیز در مورد این موضوع چه کرده اید؟
    آیا به جز سکوت کاری کرده اید؟
    شرم باد بر منفعت طلبان

  13. شورای شهر، شهردار، مسوولین شهر و شهرستان
    کجایید؟ دقیقا کجایید؟
    بیدار شید، لنگ ظهره، چقدر خواب؟

  14. گویا مسوولین استهبان دشمنی آشکاری با مردم رونیز دارند که حتی از سوختن درختان بی زبان مرغک هم قند در دلشان آب می شود
    وجدانتان کجا رفته؟
    شرافتتان کجا رفته؟
    چرا کاری نمی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا