تحلیل این که چرا سریال های پخش خانگی تبلیغ رسانه محیطی ندارند؟
احمد محمد اسماعیلی در آفتاب یزد نوشت: عدم صدور مجوز برای سریالهای تازه عرضه شده در پلتفرمهای خانگی موضوعی است که در ابتدا شایعه بود ولی قرائن نشاندهنده آن است که گویا ماجرا، جدی شده.
فقدان تبلیغات محیطی سریالهای تازهعرضه شبکه خانگی، حدس و گمانهایی را شکل داده درباره فقدان صدور مجوز برای این سریالها؟ در هفتههای اخیر برخلاف روال سابق که اغلب سریالهای شبکه خانگی با تبلیغات محیطی فراوان عرضه میشدند هیچ تبلیغ محیطی از این سریالها در سطح شهر دیده نمیشود. برخی فرضیه بالا رفتن قیمت اجاره بیلبورد را دلیل این امر میدانند ولی واقعیت آن است که برخی از این بیلبوردها و عرشه پلها به صورت سالانه در اجاره پلتفرمها بوده و برای همین چنین فرضی، باطل است.
اگر با کاهش عرضه سریال در شبکه خانگی مواجه بودیم، باز این کمبود یا نبود تبلیغات توجیهی داشت ولی وقتی بیش از انگشتان یک دست سریال در حال عرضه در پلتفرمهاست، مشخص است که این نبود تبلیغات، دلایل دیگری دارد. وقتی اخبار هفتههای گذشته شبکه خانگی و به خصوص ماجرای احتمال لغو مجوز برخی پلتفرمها به دلیل عرضه سریال بدون مجوز را مرور کنیم یقینا ظن عدم مجوز تبلیغ محیطی به دلیل عدم دریافت مجوز عرضه، افزایش مییابد. ساترا تخلفات پیاپی پلتفرمها از عدم انجام اصلاحیههای
لازم تا عرضه سریال بدون دریافت مجوز از ارشاد با ساترا را عاملی برای تعلیق نهایی برخی پلتفرمها دانسته بود. این روزها سریالهایی مانند «یاغی» و «ساخت ایران3» در حال عرضه در پلتفرمها هستند بدون آن که تبلیغ محیطی
داشته باشند.
آخرین تبلیغات محیطی نیز مربوط
به سریالهایی همچون جیران یا مهمونی و
راز بقا و نوبت لیلی است که پیشتر با دریافت مجوز به شبکه خانگی آمده بودند. اینکه چرا پلتفرمها در مسیری قرار گرفتهاند که مجوز نمایش برای آثارشان صادر نمیشود ورای درگیری ارشاد و ساترا در نزول سطح کیفی محصولات هم ریشه دارد. سهلگیری در شبکه خانگی در ماههای اخیر به ندرت به تولید محصولات کیفی درجه اول منجر شده و متاسفانه سهلگیری بیشتر به غلبه نگاه بازاری در تولید منجر گردید.
در این شرایط اخطار ساترا مبنی بر تعلیق مجوز و در کنارش از دست دادن تبلیغات محیطی شاید بتواند هم به ارتقای کیفیت تولیدات و همچنین به خیر ختم شدن دعوای ارشاد و ساترا و درنهایت نوعی مفاهمه برای نظارت بر شبکه خانگی
منجر گردد.