خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روسای بانک مرکزی و داروغه مراغه!

ساعت 24 نوشت: سقوط بی سابقه ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا از نظر سیاستمداران اصلی واداره کنندگان نظام جمهوری اسلامی یک شکست بزرگ به حساب می اید و باید دراین فرایند گروهی که مدیریت سیاستهای ارزی را داشته اند پاسخگو باشند. اما علی صالح آبادی مرد آرامی برای این مسئولیت بود و سابقه اش برای اداره این نهاد کفاف نمی داد.

به این ترتیب بود که پس از رسیدن قیمت هردلار به 43 هزارتومان در بازار آزاد او خود را کنار کشید یا برکنار شد.صالح آبادی به جای معرفی مقصران اصلی در افزایش قیمت دلار دردولت وسایر نهادهای سیاسی شهروندان را نشانه گرفت وتیرش را به خطای عمد جای دیگری پرتاب کرد. حالا محمدرضا فرزین با رای اعتماد هیات دولت ابراهیم رئیسی، جایگزین او شده و در نخستین روز از فعالیت خود همان وعده های پیشین را داد. محمود بهمنی رییس بانک مرکزی در دوره محمود احمدی نژاد وعده داد همه نیازهای ارزی متقاضیان را با دلار 1226 تومان تامین می کند وپس از او در دولت روحانی نیز وعدده داه شد همه متقاضیان می توانند با پرداخت 4200 تومان برای یک دلار آمریکا هرمیزان ارز لازم دارند خریداری کنند و بانک مرکزی این ارز را تامین می کند وحالا رییس تازه بانک مرکزی ادعا می کند به همه نیازهای وارداتی با دلار 28000 تومان جواب می دهد.

دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان نامدار ایرانی در باره داستان قیمت دلار و آمد وشد رییس تازه برای بانک مرکزی و رییس پیشسن در صفحه تلگرامی خود نوشته است : خبر جدید این که رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرده و شخص جدیدی به جای قبلی منصوب شده است. با شنیدن این خبر مطلب زیر را به برخی دوستان یاد آوری کردم : من همیشه یادم می افتد به داستان تاریخی حاکم مراغه که مردم این شهرهمزمان با استقبال از حاکم جدید حاکم قبلی معزول را با کتک از شهر بیرون می کردند . گرچه این سرنوشت همه حاکم ها بود بعدی هم هرگز درس نمی گرفت. بد نیست یاد آور شویم این رئیس جدید هم علیرغم این که چه دستوراتی به او داده شود کار چندانی از ایشان ساخته نیست چند مدت دیگر منصفانه نیست که به جز اقدامات خاص خود فرد ،گناه شرایط به گردن او بیفتد. این که شنیده شده برخی نزد مقامات رفته و وعده ارز دوازده هزار تومان یا در این حدود داده اند به شرطی که فرد دلخواه آنان رئیس کل شود که البته پیشنهاد فرد دیگری بوده است. اما اگر فکر کنند با بگیر و ببند و تحکم و خشونت و محدودیت و بگیر و ببند کاری انجام می شود بدانند که در گذشته بار ها تکرار شده و نتیجه معکوس داده است.

زمانی که در دولت قبلی شایعه مطرح شد می خواهند قیمت دلار را حدود چهار هزار ودویست تومان تومان اعلام کنند، بنده در خارج کشور بودم به دوست روزنامه نگاری ای میل زدم که به اصلاح طلب ها و خرد ورزهای نسبی در دولت اطلاع بدهید این کار فوق العاده خطر ناکی است خود را از این کار مبری دارند. آن دوست گرانقدردر بی حاصلی نصحیت جواب حکیمانه ای داد که من تا کنون آویزه گوش کرده ام. آن اقدام خسارت بار انجام شد و زیان اساسی به ملت و دولت رسید.

در این شرایط چکار می توان کرد؟

Mohammad-Tabibian, [29/12/2022 20:59]

رئیس کل بانک مرکزی: بر اساس سیاست جدید بانک مرکزی برای ثبیت نرخ ارز، نرخ هر دلار آمریکا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد

@TasnimNews

Mohammad-Tabibian, [29/12/2022 20:59]

بفرمایید عرض نکردم؟

Mohammad-Tabibian, [29/12/2022 23:47]

Mohammad-Tabibian, [29/12/2022 23:48]

آیا این گزاره آشنا نیست؟ فقط قیمت ۲۸۵۰۰ را بر دارید و قیمت هایی که دولت های قبل خواستند تثبیت کنند را قرار دهید. چند بار یک کار بی حاصل باید تکرار شود.

.

محمدرضا فرزین که اکنون به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی منصوب شده، پیشتر مدیرعامل بانک ملی، رییس هیات مدیره بانک کارآفرین و مدیرعامل این بانک بوده است.

همچنین عضویت حقیقی در شورای پول و اعتبار، عضویت در هیات مدیره بانک کشاورزی، دبیری کارگروه طرح تحول نظام بانکی و دبیری کارگروه ارزش‌گذاری پول ملی از جمله سوابق رئیس جدید بانک مرکزی است.

در میانه این تحولات، ابراهیم رئیسی در جلسه روز پنجشنبه هیات دولت مدعی شد که «سیاست‌های هماهنگ و اقدامات منسجم دولت» موجب «ناکامی توطئه‌های دشمنان» خواهد شد.

در جلسه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره بازار ارز، انتقادهای تندی علیه مقام‌های اقتصادی دولت مطرح شد، اما صالح‌آبادی دلایل افزایش قیمت دلار در ایران را ناشی از افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا، نوسانات فصلی و اعتراضات جاری در کشور دانسته بود.

در پی اعلام خبر تغییر رئیس بانک مرکزی، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بر هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت، نسبت به اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادی جهت ثبات نرخ ارز، کاهش تورم و نظارت جدی بر عملکرد بانک‌ها تاکید کرد.

نرخ دلار در روز پنجشنبه به ۴۳ هزار تومان رسید که نسبت به ابتدای سال جاری خورشیدی رشدی ۶۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

هم‌زمان با سقوط سهمگین ارزش ریال و تغییر رئیس بانک مرکزی در روز پنجشنبه، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ نیز از دستگیری «۹۶ دلال ارز» در پایتخت خبر داد.

هدایت بهرامی مدعی شد که در جریان این بازداشت «۱۱۸ هزار دلار انواع ارز غیرمجاز» از دلالان کشف شد.

او توضیح نداد دارایی یادشده که مجموعا ارزش آن معادل یک واحد مسکونی در یک منطقه معمولی تهران است چگونه می‌تواند باعث سقوط سهمگین ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی شود.

نرخ دلار از ابتدای سال جاری تا زمان آغاز اعتراضات اخیر مردمی، ۲۷ درصد رشد داشت و به ۳۲ هزار تومان رسید، اما طی حدود چهار ماه گذشته با شتاب بیشتری سقوط کرده و روز گذشته به ۴۴ هزار تومان اوج گرفت.

پیشتر نیز وزیر اقتصاد ایران با اشاره به اعتراضات اخیر، مدعی شد شبکه فارسی‌زبان ایران‌اینترنشنال «مسئول تلاطم‌های ارزی و پولی» کشور است، اما توضیح نداد چرا قبل از اعتراضات و در هفت ماه ابتدایی سال، نرخ دلار روند صعودی داشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا