کویتیپور: نان صدایم را نمیخورم
عوامل تولید موزیک ویدیوی «حریم» در سخنان خود تاکید کردند که مدافعان حرم و شهدای این عرصه در جامعه ما مظلوم ماندهاند.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی و نشست رسانه ای موزیک ویدیوی «حریم» با موضوع مدافعان حرم تولید سازمان فضای مجازی سراج و مجری طرح موسسه دلصدا ظهر چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه در تالار اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار شد.
در این نشست رسانهای غلامعلی کویتیپور خواننده، محمود سراجی مدیر برنامههای کویتیپور و دکلمه این قطعه، بهنام صبوحی آهنگساز، مهران علوی کارگردان و عوامل تولید موزیک ویدیو «حریم» ضمن تشریح روند ساخت این اثر به سوالات خبرنگاران و مهمانان پاسخ دادند.
در ابتدای این مراسم، بهمن بابازاده مدیر روابط عمومی موسسه دلصدا با اشاره به اینکه این قطعه کاری از سازمان فضای مجازی سراج با همکاری دلصدا بود، بیان کرد: دو ماه پیش در راستای ادامه فعالیت های این موسسه در حوزه موسیقی انقلابی اولین آلبوم «دلصدا ۱» با موضوع جنگ منتشر شد که خوانندگان متعدد پاپ هر کدام یک قطعه در آن به یادگار گذاشتند. سپس در سال ۹۳ آلبوم «دلصدا ۲» با موضوع امام زمان (عج) تولید شد که به زودی منتشر می شود. پس از آن همکاری با آقای کویتی پور که در نتیجه آشنایی وی با آقای محمود سراجی بود شکل گرفت.
در ادامه این مراسم، سراجی درباره این نماهنگ توضیح داد: قطعه «حریم» از مظلومیتی میگوید که شاید بتوان گفت اهمیت آن از ۸ سال دفاع مقدس کمتر نیست. مدافعان حرم کسانی هستند که مقابل هجمه دشمنان ایستادند تا کسی نتواند ایران را به زانو درآورد. آنها بهترین راه را در این دیدند که سالها بیرون از خانه خود بجنگند تا ما و خانواده هایمان به راحتی زندگی کنیم. اینها عزیزانی هستند که کیلومترها دورتر از وطن جنگیدند و اعضای بدن و جانشان را در راه میهن فدا کردند.
وی با اشاره به اینکه کشور ایران هیچ گاه از بیرون ضربه نمی خورد به شرطی که از داخل حواسمان به همدیگر باشد، بیان کرد: همکاری با موسسه دلصدا موجب شروع این حرکت ارزشی شد تا در کنار یکی از اسطوره های ماندگار و مردمی جنگ، کاری دلنشین عرضه کنیم. از تک تک کسانی که در این پروژه همراه ما بودند تشکر می کنیم.
بهنام صباحی آهنگساز موزیک ویدیوی «حریم» در سخنانی بیان کرد: همکاری من با آقای کویتی پور به ۲۵ سال پیش بر می گردد. زمانی که قطعات «کربلا» و «غریبانه» آغازگر کارمان بود و تا امروز همکاری ادامه دارد. خوشحالم که این سالها با کسی کار کردم که دغدغه مذهبی و هنری اش دلی است به همین خاطر به دل جامعه هم می نشیند. آخرین مراحل تولید تا همین امروز صبح طول کشید و برایمان افتخاری بود بتوانیم در این محیط پُرصدای موسیقی امروز حرف تازه ای را به گوش مخاطب برسانیم.
مهران علوی کارگردان این موزیک ویدیو در ادامه مراسم بیان کرد: خوشحالم نقش کوچکی در شکل گیری این اثر داشتم. واقعا بی انصافی است در پروژه ای که همه زحمت می کشند، انتهای کار به نام کارگردان ثبت می شود. در نماهنگ «حریم» تمام تلاشم را به کار گرفتم تا در بخش تصویری نگاهی متفاوت و سینمایی داشته باشم. امیدوارم نتیجه نهایی تلاشهایمان در خور شان جایگاه شهدا باشد.
کویتی پور نیز در انتهای بخش اول این مراسم اظهار کرد: مملکت ما اسیر سرنوشتی شد که جنگ را به آن تحمیل کردند. توطئه هایی علیه آب و خاک ما انجام شد و بعد از این هم ادامه خواهد داشت. زادگاه من خرمشهر، درگیر جنگ تحمیلی بود. آن زمان اشعار حماسی ما با نمک نام فرزندان زهرا (س) نوشته می شد که تاثیر زیادی بر روحیه رزمندگان خرمشهر می گذاشت. همچنین بازتاب ۴۵ روز مقاومت از مرز شلمچه تا «سقوط» و «آزادی» خرمشهر که البته مردم آن اعتقادی به این دو واژه ندارند در ملودیهای آن زمان دیده میشد که به اعتقاد من به همین دلیل به دل مردم نشست چون مالکیت آن برای خداست و من فقط اجرایش کردم. بعد از جنگ در کنار موسیقی، باور اصلیم این بود که بتوانم کاری برای این مردم انجام دهم.
این خواننده درباره اینکه چرا در این سالها کم کار بوده است، اظهارکرد: از مسئولان فرهنگی دلخورم زیرا خیلی از آنها در حد یک تلفن هم تلاش نکردند در این سالها کاری انجام دهند. من خودم را کسی نمی دانم، ولی محبت مردم بود که باعث شد بعد از ۱۲ سال کار جدیدی ارائه دهم. یک نقد اساسی هم به خواننده هایی دارم که از ملودی هایی استفاده می کنند که مناسب شان اشعار نیست و برای مردم خاطرات دیگری زنده می شود.
وی افزود: آن ملودی که مال خداست، به دل مردم می نشیند چون از جایی کپی نشده است. متاسفانه برخی از این خواننده ها حرمت ها را نگه نمی دارند. ملودی هایی که پیشتر از ماهواره پخش شده، شان فرزندان زهرا (س) را پایین می آورد.
متاسفم که شهدای حرم را پولکی میدانند
کویتی پور با اشاره به اینکه امید دارد این نماهنگ شروعی دوباره برای کارهایش باشد، عنوان کرد: برای آمدن روی صحنه دغدغه های زیادی دارم ولی متاسفانه کسی دل نمی سوزاند. فکر نمی کنم درست باشد برای رسیدن به این خواسته ها التماس کنم. امیدوارم این قطعه و نماهنگ شروعی باشد که بعد از این بتوانیم چند اثر هنری بر جای بگذاریم. شهدای مدافع حرم واقعاً مظلوم هستند و در این مقطع حساس واقعاً کاری با ارزش انجام می دهند. متاسفم که برخی این شهیدان را پولکی می دانند و این واقعاً ناراحت کننده است.
وی همچنین در سخنانی به شهدای مدافع حرم اشاره کرد و گفت: به زعم من این شهدا بسیار مظلوم هستند زیرا در زمان جنگ تحمیلی وقتی شهیدی به میهن آورده میشد همه مردم برای استقبال میرفتند و مراسم باشکوه برگزار میشد ولی این شهدا غریبانه تشییع میشوند و متاسفانه برخی شایعات و اطلاعات نادرست هم درباره آنها به وجود میآورند.
بعد از پایان بخش اول این مراسم، قطعه «حریم» برای حاضران به نمایش در آمد.
کویتی پور پس از پخش این ویدیو در پاسخ به این پرسش که برنامههای آینده شما به ویژه برای ماه محرم و صفر چیست، بیان کرد: برخی فکر می کنند ما خیلی راحت روی صحنه می رویم ولی اتفاقا نسبت به ما حساس تر هستند. برای ارائه کارهایم دوست دارم فضایی جدا از ماه محرم را تجربه کنم. به تازگی قطعاتی در گونه های اجتماعی، حماسی و عرفانی آماده کردم که دوست دارم مردم بشنوند و اگر تمایلی از طرفشان وجود داشت با دست پر روی صفحه بیایم.
این خواننده دفاعمقدسی درباره دریافتی خود از جدیدترین کاری که منتشر کرده است نیز توضیح داد: چندی پیش تهیه کننده برای کار دیگری سراغ من آمد و حرف این نماهنگ هم مطرح شد. آقای سراجی از من پرسید که چقدر دستمزد می گیرید، من هم گفتم بعد از دو دهه رفاقت این حرفها خیلی جایی ندارد. من تا الان نان صدایم را نخورده ام و برای این کار هم ریالی دریافت نکرده ام چون معتقدم باید در عمل هم مثل شعارهایی که می دهیم باشیم. افتخار می کنم که ۳۰ سال است از جایی حقوق نگرفته ام، اجاره نشین هستم و از شهرم خرمشهر آواره هستم.
وی ادامه داد: حتی تمایلی به اینکه تصویرم در نماهنگ باشد، نداشتم ولی با صحبت هایی که مطرح شد با خودم گفتم کاری است که شروع کردم و باید تا آخرش پیش بروم. خیلی برایم جالب بود که ابتدای اجرای این نماهنگ با اذان ظهر شروع شد و برداشت اول با اذان مغرب به پایان رسید. فردای آن روز هم دقیقاً همین جریان تکرار شد و بدون اینکه ما خودمان بخواهیم، اولین تصویربرداری هم در قطعه شهدای گمنام ضبط شد که خداحافظی با این پروژه باز با اذان همراه بود. اینها اشاراتی است که ما در جبهه جنگ تجربه کرده بودیم و من واقعاً امیدوارم که شان و عظمت شهدا در کار ما حفظ شده باشد.
در ادامه سراجی در سخنانی بیان کرد: یکی از مظلومیت هایی که درباره شهدای مدافع حرم به آن معتقدم دقیقاً همین بحث مالی است که می گویند آنها قیمت های گزافی می گیرند تا برای خانواده هایشان سهم زیادی بگذارند اما واقعاً اینگونه نیست.
توضیح درباره هزینه موزیک ویدیوی «حریم»
سراجی درباره بودجه و هزینه این کلیپ هم توضیح داد: کلیپ موجود ۱۲ میلیون تومان دریافتی برای ما به ارمغان آورد که آن هم به خاطر تبرک کار به نیت ۱۲ امام بود. شاید بخشی از انتقادها به کارهایی از این دست به دلیل عدم شفافیت نسبت به مسایل مالی است که باعث پنهان کاری و شایعات زیادی می شود ولی ما درباره این کلیپ رقم هایمان مشخص است.
وی افزود: کسی را می شناسم که در سوریه به شهادت رسیده و خانواده اش از سه ماه قبل از شهادت او حقوق محل کارش را هم نگرفته اند. به نظر شما نباید به این افراد رسیدگی شود؟ برای سربازان دفاع مقدس یک شهر جمع می شد و به استقبال تشییع پیکرشان می رفت اما اینها کیلومترها دورتر از وطن می جنگند ولی کسی برای پیکرشان نمی رود. نمی خواهم درجه کسی را نازل کنم یا به کسی ارزش بدهم چون خودم را در این حد نمی دانم فقط از شما می خواهم کارکرد برخی از افراد را که با نابخردی کار این شهدا را هم زیر سوال می برند، نبینید. فقط یک خواهش از مسئولان دارم اینکه بدانند صندلی هایی که پشتش نشسته اید ماندنی نیست که اگر بود به شما نمی رسید.
مهران علوی کارگردان این نماهنگ هم در سخنانی گفت: وقتی برای ساخت این نماهنگ با برخی از همکاران تماس می گرفتم، مبالغی را برای کار در نظر گرفته بودم، اما این مبالغ ناچیز بود و خودم خجالت می کشیدم. جالب است بگویم همکارانم بدون هیچ چشم داشتی حاضر به همکاری شدند و برای منِ کم ترین، ساخت این نماهنگ هیچ جنبه مالی نداشت به نظرم همین که بتوانیم کوچکترین قدم را در همین جا برای مدافعان حرم برداریم، کار خودمان را انجام داده ایم زیرا همین حالا که ما در اینجا با امنیت در حال برگزاری یک نشست هستیم حاصل مقاومت های آن ها است و ما مدیون مدافعان حرم هستیم.
در ادامه غلامعلی کویتیپور خواننده نماهنگ «حریم» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از هم دورهایهای او مانند صادق آهنگران تبدیل به یک چهره سیاسی شد ولی او یک چهره مردمی دارد، عنوان کرد: جنگ مقوله خودش را داشت. بعد از جنگ هر کسی به دنبال مشکلات زندگی خود رفت، مسیر زندگی من هم دست خودم نبود به طوری که از زادگاهم دور شدم و سرنوشت من اینطور رقم خورد. باید بگویم ۳۰ سال پیش و همزمان با دوران جنگ وقتی صدای من از رسانه ملی پخش شد برخی از رفقای نزدیکم با من شوخی می کردند و برخی از آنها به من تبریک می گفتند.
من حماسهخوانم
وی افزود: من دیدم که به راستی اتفاقاتی در حال رخ دادن است به همین دلیل با خدای خودم پیمان بستم و گفتم معرفت این صدا را به من بده که با مردم باشم و از بالا به مردم نگاه نکنم. این را هم باید بگویم که من خودم را مداح نمی دانم بلکه من حماسهخوان هستم.
خواننده نماهنگ «حریم» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پیش از این قرار بود کنسرت او برگزار شود ولی اجازه برپایی آن داده نشد، گفت: اینطور نیست که به من اجازه نداده باشند تا کنسرت برگزار کنم بلکه مدیران سالن هایی که قرار بود در آن مکان ها به اجرا بپردازیم، خلف وعده کردند. من می توانستم روی صحنه بروم و بخوانم، اما به هر حال نوازنده های من احتیاج به تمرین داشتند. در این رابطه مسئولان سالن میلاد و وزارت کشور به وعده های خود عمل نکردند این در حالی است که ما مجوزهای لازم را داشتیم. بنابراین اگر سالن ها همکاری کنند بهزودی این اتفاق می افتد.
کویتیپور درباره اینکه صدایش در نماهنگ «حریم» مانند قطعات خاطرهانگیز او نیست، بیان کرد: آن صدا و زنگی که در آن وجود داشت مربوط به دوران جنگ و نفسی که شهدا برای آن داشتند، بود. الان ۳۰ سال از آن موضوع گذشته است. به یاد دارم ۲ سال بعد از جنگ در یک برنامه ای در قم بودیم که پسربچهای نامه ای برایم آورد و گفت این برای شماست. وقتی نامه را خواندم دیدم که در آن نوشته است صدای شما شباهتی به دوران جنگ ندارد. در همان زمان به دوستانم گفتم این طبیعی است زیرا ۲ سال از جنگ گذشته است. پس اینکه صدای موجود در نماهنگ «حریم» شبیه دوران جنگ نباشد، طبیعی است زیرا ۲۵ سال از آن دوران گذشته است. من آن زمان ۲۰ سال داشتم، اما الان ۶۰ ساله هستم.
بهنام صبوحی آهنگساز نماهنگ «حریم» در این رابطه گفت: در آن زمان صدای کویتی پور یک زنگ دیگری داشت البته شاید به دلیل تماس های مکرری که من با او دارم متوجه این تغییر نشدم، اما به نظرم در این سال ها صدای او بیشتر به پختگی رسیده است. این را هم باید بگویم صدایی که امروز شما شنیدید مربوط به قبل از میکس است. میکس نهایی امروز ساعت ۶ صبح به پایان رسید و شاید در آن نسخه، صدای واقعی تر کویتی پور را بشنوید.
کویتی پور هم در توضیح مجدد تفاوت صدای نوستالژیک خود با آنچه در این موزیک ویدیو شنیده میشود، عنوان کرد: وقتی آلبومی منتشر می شود همه افراد تمامی قطعات موجود در آن را دوست ندارند بلکه برخی از قطعات بیشتر به دل افراد می نشیند شاید آهنگ های بعدی را بیشتر دوست داشته باشند.
محمود سراجی در این باره گفت: پیش از این آهنگ «غریبانه ۲» منتشر شد که عده ای فکر می کردند آن را کویتی پور خوانده است در حالی که اصلا صدای کویتی پور در آن وجود نداشت.
وی همچنین درباره کنسرت های کویتی پور که اجرا نشد، افزود: ما آن زمان حداقل ها را فراهم کرده بودیم به طوری که کویتی پور به همراه گروهش ۷ جلسه در استودیو سعادت آباد تمرین کردند. تنها مشکل ما حمایت نکردن اسپانسر بود. در تماسی که با مدیریت تالار وزارت کشور داشتیم آنها به من گفتند بیایید و قرارداد ببندید در غیراین صورت کارهای شما معلق است. ما با اسپانسرها تماس گرفتیم، اما آنها فکر می کردند که قرار است به عنوان مهمان به این کنسرت بیایند در حالی که آنها اسپانسر ما بودند. به همین دلیل کنسرت کویتی پور برگزار نشد؛ زیرا ما مشکلات مالی داشتیم، اما امیدوارم امسال این اتفاق بیفتد. در رابطه با پخش این نماهنگ هم باید بگویم کار پخش را موسسه دلصدا به عهده دارد و ابتدا از شبکه افق و سپس از شبکه های دیگر روی آنتن می رود.
کویتیپور خواننده نماهنگ «حریم» در پاسخ به اینکه آیا به سراغ سبک جدیدی می رود یا نه؟ گفت: من سبک خاصی ندارم بلکه سبک من، سبک کویتیپور است. به یاد دارم در زمان جنگ یکبار یکی از شاعران به من گفت شعری سروده ام که فقط در سبک تو است، اما من به او گفتم که من در هر سبکی آهنگ می خوانم. یادم می آید که به من خواننده ارزشی می گفتند البته هنوز هم میگویند، اما از نظر من ارزشی ها شهدا بودند که رفتند امیدوارم پاسدار خون آنها باشیم.
وی درباره مداحی هایی که این روزها شکل بدی به خود گرفته است، گفت: باید بگویم سلیقه ها و ذائقه ها عوض شده است. قبلترها اگر خواننده ای وسط دور می رفت و یک ملودی سبک می خواند، ریش سفیدها به صورت محترمانه عذر او را می خواستند، اما حالا کارهای مندرآوردی بسیار زیاد شده است.
این خواننده و رزمنده افزود: مسئولان فرهنگی از من حمایت نکردند به همین دلیل حالا آستین بالا زده ام که خودم کاری کنم. در حال حاضر قطعاتی تولید می شود که هیچ پیامی ندارند و در عین حال ماندگار نمی شوند به نظرم باید فکری به حال این اوضاع کرد.
صبوحی با اشاره به اینکه سالیان زیادی از آخرین کاری که کویتی پور انجام داده می گذرد، عنوان کرد: در این پروژه ما به این فکر کردیم که مخاطبان نسل جدید را با این شیوه خوانندگی و آهنگسازی آشنا کنیم.
مهران علوی در پایان گفت: این روزها موسسه های بسیاری به مباحث خاص اینچنینی اهمیت میدهند و فعالیت دارند اما خیلی از آنها خروجی مناسبی ندارند؛ زیرا از کارشناسان این حوزه استفاده نمی کنند. این در حالی است که این اتفاق در موسسه دلصدا رخ داده است و بازدهی زیادتری نسبت به هزینه هایش دارد. امیدوارم این اتفاق در موسسات دیگر هم رخ بدهد.
کویتی پور در پایان عنوان کرد: ما می بینیم که در کشورهای دیگر به یک بچه ۱۳ ساله که خواننده شده اهمیت زیادی می دهند به صورتی که او می تواند آلبوم خود را منتشر کند و برای او در یک سالن ۱۲ هزار نفره کنسرت برگزار می کنند، ما در کشور ما این اتفاق نمی افتد به گونه ای که برخی گوشه نشین شده اند. البته گاهی هم اتفاقات جالبی می بینیم برای مثال گاهیاوقات می بینیم از شخصی آهنگی ارائه می شود که پیش از آن به او گفته ایم که یک جایی از آهنگ تو مشکل دارد، اما او به همان صورت به کارش ادامه می دهد و بعد متوجه می شود که کارش مشکل دارد.
انتهای پیام