خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کمبود دارو‌ مشکل بیماران/ دولت و سازمان برنامه و بودجه باعث کمبود دارو و تجهیزات پزشکی

الهام روحانی در ستاره صبح نوشت: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در روزهای گذشته کمبود دارو در داروخانه‌ها بیشتر شده است. یک دلیل کمبود دارو عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها توسط سازمان‌های بیمه است. دلیل دیگر حذف ارز 4200 تومانی توسط دولت و مجلس در سال گذشته است که این اتفاق منجر به گرانی دارو شده است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که مشکلاتی مثل:آلودگی هوا، گرانی، تورم، ترافیک سنگین، اجاره بها و …مردم را در شهرهای بزرگ دچار نگرانی و بیماری کرده است. بعضاً دیده می‌شود که یک بیمار نیازمند به بستری شدن دارد ، اما تخت خالی در بیمارستان‌ها نیست. کمبود دارو برای بیماری‌های خاص وضعیت این بیماران را سخت کرده است. از سوی دیگر بودجه تصویب‌شده در حوزه دارو نسبت به افزایش قیمت‌ها و نرخ ارز پایین است. به گفته همایون سامه یح، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ماه‌های آینده مشکل دارو و تجهیزات پزشکی اضافه خواهد شد. در ادامه گزیده نظرات وی را به نقل از ایلنا می‌خوانید.

همایون سامه یح، عضو کمیسیون بهداشت با هشدار درباره افزایش مشکلات در حوزه دارو در ماه‌های آینده گفت: پیش‌بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه‌تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم اضافه خواهد شد.
سامه یح بابیان اینکه ما با کمبود بودجه متأسفانه با مشکلات بیشتری در حوزه دارو مواجه خواهیم شد، گفت: نمی‌توانیم این مشکلات را گردن وزارت بهداشت بیندازیم. وضعیت اقتصادی کشور و تصمیماتی که هیئت دولت و سازمان برنامه و بودجه در تدوین برنامه بودجه اخذ کرده‌اند، باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.

داروهای کمیاب 
وی درباره وضعیت دارو در کشور و عدم‌تغییر بودجه ۶۹ همت برای دارو و تجهیزات پزشکی گفت: وقتی بودجه در مجلس تصویب شد با توجه به اینکه قانون بودجه می‌شود، تغییر این قانون به سختی انجام می‌شود و راحت نیست. در سال‌های گذشته بودجه‌ای برای دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص پیداکرده بود و در سه‌ماهه آخر سال این بودجه تمام و با رایزنی‌هایی که می‌شد سازمان برنامه و بودجه به اجبار مبلغی را در نظر می‌گرفت و مبلغی یا به دلار یا به ریال مجدداً تخصیص داده می‌شد. اما در حال حاضر تعداد داروهای کمیاب یا نایاب زیاد است و اغلب این داروها، داروهای اساسی هستند و در درمان بیمار بسیار حیاتی و مؤثر محسوب می‌شوند و متأسفانه کمیاب شده و مسئله را بغرنج‌تر کرده است.

ضرورت افزایش بودجه دارو
او با اشاره به تصویب بودجه برای دارو تصریح کرد: مجلس ۶۹ همت در این خصوص تصویب کرده است. در زمان تصویب بودجه مسئولان غذا و دارو اعلام کرده بودند که نزدیک به ۱۱۰ همت باید برای دارو اختصاص داده شود و حدود ۴۰ همت کسری داشتیم اما با توجه به تورمی که وجود دارد و افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت در ایران پیش‌بینی می‌کنیم، آنچه برای دارو لازم است ۱۵۰ همت است و آنچه برای دارو تخصیص داده‌شده، نصف آن چیزی است که لازم است. امیدواریم به خاطر جوی که به دلیل کمبود بودجه برای دارو ایجادشده، سازمان برنامه و بودجه اقدام کرده و بودجه دارو را افزایش دهد و این جو روانی را از بین ببرد. وجود این جو روانی باعث افزایش مشکلات می‌شود.

لزوم بهبوددر سیاست خارجی
سامه یح خاطرنشان کرد: به نظرم هیئت دولت باید فکر کند تا مشکلات اقتصادی کشور بهبود پیدا کند. مطمئناً با کاهش مشکلات اقتصادی، مشکل معیشت مردم و مشکل تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، مشکل تأمین مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها حل خواهد شد. انعطاف دولت در مورد مسائل سیاست خارجی یک گام بزرگ است، هرچقدر روابط ما با کشورهای دیگر بهبود یابد، روابط اقتصادی ما بهتر خواهد شد و در بهبود اوضاع اقتصادی کشور تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا