خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اوپنهایمر» نولان در صدر

ستاره صبح نوشت: با اکران فیلم «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان، کتابی که فیلم از آن اقتباس شده به صدر فهرست پرفروش‌ترین‌ها رسید. «پرومته آمریکایی» که سال ۲۰۰۵ جایزه ادبی پولیتزر را از آن خود کرده بود، دوباره به جدول فروش بازگشت.
سال ۲۰۲۱ بود که کریستوفر نولان برای اولین بار «پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» کتاب زندگی‌نامه جامعی که مارتین شروین و کای برد نوشته بودند را درباره فیزیکدانی که پدر بمب اتمی نامیده شده، خواند. نولان که به خاطر فیلم‌های حماسی و اغلب وسواس‌گونه‌اش شناخته می‌شود، از همان جا مصمم شد داستان انفجاری که بارها در هالیوود روی میز قرار گرفت، اما هرگز ساخته نشد را به عنوان پروژه بعدی خودش انتخاب کند. حالا دو سال بعد «اوپنهایمر» نولان، یکی از مورد بحث‌ترین فیلم‌های روز جهان است.این فیلم با بازی کیلیان مورفی در نقش دانشمندی به نام اوپنهایمر از کتاب زندگینامه ۷۰۰ صفحه‌ای بیرون می‌آید که زندگی اوپنهایمر را نشان می‌دهد. اوپنهایمر به عنوان یک فیزیکدان، کمک‌های قابل توجهی به مکانیک کوانتومی و فیزیک نظری کرد و احترام زیادی در بین همتایانش کسب کرد، اما با شروع جنگ جهانی دوم و انتخاب وی به عنوان مدیر علمی پروژه منهتن پروژه فوق سری دولتی با هدف توسعه اولین بمب اتمی روایت چرخش چشمگیری پیدا می‌کند. رهبری و مهارت‌های سازمانی او برای انجام این پروژه که با ساخت بمب هسته‌ای ویرانگری که در هیروشیما و ناکازاکی بیش از ۲۰۰ هزار ژاپنی را کشت، در تاریخ ماندگار شد. وقتی کای برد فیلمنامه نولان را خواند، از وفاداری آن به کتاب شگفت‌زده شد و گفت آنچه همیشه برای شروین مهم‌تر بود در این فیلم به تصویر کشیده شده: پارادوکس‌های موجود در قلب شخصیت اوپنهایمر و جزییاتی که همراه با تغییرات عظیم در تاریخ جهان مطرح بود. اما داستان خلق این کتاب هم به اندازه ساخ فیلمش شگفت‌آور است. در واقع مارتین شروین بود که معامله خلق این کتاب را انجام داد و کار تحقیقات پیرامون شکل گرفتن آن را به ثمر رساند، اما تنها زمانی که کای برد به عنوان همکار به وی پیوست، «پرومته آمریکایی» به وجود آمد.
نیویورک تایمز در این باره نوشته است: مارتین شروین با امضای قراردادی پذیرفت که کتابی درباره اوپنهایمر تهیه کند، اما در اواخر دهه ۱۹۹۰، او مجبور شد اعتراف کند که در این کار گیر کرده است. شروین، استاد تاریخ و نویسنده، دو دهه پیش از آن موافقت کرده بود که زندگی‌نامه‌ای کامل از جی رابرت اوپنهایمر بنویسد و ۲۰ سال بعد به آنجا رسید که فکر می‌کرد آیا هرگز موفق خواهد شد آن را تمام کند؟ او تحقیقات زیادی انجام داده بود – در واقع کار فوق‌العاده‌ای کرده بود و حدود ۵۰۰۰۰ صفحه مصاحبه، متن، نامه‌ها، خاطرات روزانه، اسناد طبقه‌بندی‌شده و پرونده‌های اف‌بی‌آر را در جعبه‌های بی‌انتها در زیرزمین، اتاق زیر شیروانی و دفترش گرد آورده بود، اما هنوز یک کلمه ننوشته بود.
شروین ابتدا سعی کرده بود این پروژه را رد کند، اما آنگوس کامرون که اولین کتاب شروین را در انتشارات ناپف منتشر کرده بود – و مانند اوپنهایمر قربانی مک کارتیسم بود – اصرار داشت، این کتاب خلق شود. بنابراین در ۱۳ مارس ۱۹۸۰، شروین قراردادی ۷۰ هزار دلاری با این ناشر برای این پروژه امضا کرد. ناشر برای شروع نیمی از پول را پرداخت کرد و انتظار داشت شروین آن را در ۵ سال تمام کند.
به گزارش مهر از آسوشیتدپرس، در نهایت نوشتن کتاب ۲۵ سال طول کشید و شروین این کار را به تنهایی انجام نداد.با اکران فیلم «اوپنهایمر» کریستوفر نولان که آخر هفته پیش شروع شد، بسیاری از جوانان آمریکایی برای اولین بار با داستان جی رابرت اوپنهایمر روبه‌رو می‌شوند. اما بار اصلی فیلم بر دوش بیوگرافی جامع و هیجان‌انگیز ۷۲۱ صفحه‌ای برنده جایزه پولیتزر به نام «پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» نوشته شروین و کای برد است.
ناپف این شاهکار را سال ۲۰۰۵ منتشر کرد؛ اما تنها به لطف همکاری نادر بین دو نویسنده خستگی ناپذیر – و یک دوستی عمیق که بر پایه وقف مشترک به هنر زندگی نامه به عنوان یک اثر شکل گرفته بود – «پرومته آمریکایی» به پایان رسید.
کتاب اوپنهایمر که سال ۲۰۰۵ منتشر شد، برنده جایزه پولیتزر برای زندگی نامه شد.
نولان اخیراً گفت: «داستان اوپنهایمر یکی از دراماتیک‌ترین و پیچیده‌ترین داستان‌هایی است که تا به حال با آن برخورد کرده‌ام. فکر نمی‌کنم بدون کتاب کای و مارتین هرگز این کار را انجام می‌دادم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا