خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«۵۰ راس آهو در زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی رها می‌شود»

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: انتقال ۵۰ راس آهو به مناطق بینابینی زیست یوزپلنگ آسیایی در محدوده های همجوار این استان با استان سمنان، با هدف تقویت توان زیستگاهی و کمک به احیای این گونه ارزشمند قطعی شد.

روزنامه خراسان رضوی نوشت: «معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در گفت و گو با ایرنا افزود: این اقدام به منظور احیای گونه‌های در خطر انقراض و حمایت شده جانوری و زیستگاه های طبیعی آن ها از طریق تقویت حفاظت و تکثیر طعمه‌های یوزپلنگ آسیایی در مناطق یوزخیز و در راستای تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی و اهداف پیش بینی شده آن در راهبردهای سند تحول اداری دولت مردمی انجام می‌شود.

محمد عرفانی ادامه داد: این شمار از آهوان با هدف تقویت حفاظت یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه طبیعی آن و گذرراه های موجود با بهره‌گیری از ظرفیت بالقوه جوامع محلی و با ترکیب جنسی و سنی مناسب از مناطق آهوخیز و مستعد خراسان رضوی از جمله پناهگاه حیات وحش «شیراحمد» شهرستان سبزوار و منطقه حفاظت شده «رئیسی» نیشابور زنده‌گیری شده اند و قرار است در زیستگاه طبیعی و گذرراه‌های یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه های بینابینی غربی استان خراسان رضوی و مناطق شرقی استان سمنان رها شوند. این مسئول اظهار کرد: خراسان رضوی با دارا بودن اقلیم و زیستگاه های متنوع و مستعد و تنوع زیستی کم نظیر، یکی از معدود استان هایی است که تمامی هشت گربه سان را در مناطق زیستی خود دارد.

او ادامه داد: تاکنون بارها از رد پا و نمایه های گونه ارزشمند یوزپلنگ تصویربرداری و توسط دوستداران محیط زیست، جوامع محلی و محیط بانان در مناطق حفاظت شده جغتای، درونه و پناهگاه حیات وحش دشت لاغری شهرستان بردسکن، منطقه حفاظت شده «پروند و ریوند» سبزوار و منطقه حفاظت شده «هلالی» بجستان مشاهده و مستندسازی شده است. عرفانی افزود: زیستگاه‌های شهرستان سبزوار به عنوان یکی از محل‌های زیست و دالان بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی است و مشاهده این گونه ارزشمند در این مناطق که در حاشیه منطقه توران استان سمنان قرار دارد، می تواند به عنوان یکی از اصلی ترین زیستگاه های گونه ارزشمند یوزپلنگ در خراسان رضوی قلمداد شود.

او اظهار کرد: بارها در فصول مختلف به ویژه زمستان حضور این گونه توسط اشخاص محلی مشاهده و گزارش شده است که نشان از غنای زیستی و امنیت مناطق شهرستان سبزوار دارد از این رو مطالعه و بررسی مناطق مستعد حضور یوز در استان که در مجاورت پارک ملی توران قرار دارند، از اهمیت خاصی برخوردار است. عرفانی تاکید کرد: زیستگاه‌های شهرستان جغتای نیز که از گذرراه های مهم این گونه ارزشمند در حد فاصل استان های سمنان و خراسان شمالی است، به عنوان یکی از محل های زیست و دالان بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی است که چندی پیش و پس از ۱۱ سال، ۲ قلاده یوزپلنگ در این شهرستان مشاهده و تصویربرداری شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا