خرید تور تابستان

پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۱۴۰۲

رپورتاژ آگهی

در اوقات فراغت‌تان چه می‌کنید؟ آیا شما هم مانند بسیاری از مردم که غرق تکنولوژی و جادوی آن شده‌اند، به‌سراغ رسانه‌های اجتماعی می‌روید یا چند ورق کتاب خواندن را ترجیح می‌دهید؟ با این‌که تکنولوژی طی سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده و حتی راه خود را به صنعت نشر و کتابخوانی نیز باز کرده است و اپلیکیشن‌های کتابخوانی و کتابخوان‌ها و البته کتاب‌‌های صوتی کار بسیاری را راحت‌ کرده‌اند اما بسیاری باز هم کتاب‌های چاپی را به کتاب‌‌های الکترونیک ترجیح می‌دهند. پیش از ظهور تکنولوژی مردم برای کسب اطلاعات و تقریباً همه چیز به سراغ کتاب‌ها می‌رفتند و اوقات فراغت‌شان به کتاب‌ها پناه می‌بردند و کتاب خواندن یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های محسوب می‌شد. البته کتاب‌ها هنوز هم الهام‌بخش و راهنمای بسیاری از مردم هستند.

کتاب‌ها یکی از مهم‌ترین منابع کسب اطلاعات و سرگرمی به شمار می‌روند. شما با مطالعه نه‌تنها مغز خود را تقویت می‌کنید، بلکه توانایی‌تان برای همدلی نیز افزایش می‌یابد. مطالعه استرس شما را کاهش داده و دایرهٔ‌ لغات شما را افزایش می‌دهد. زمانی که مطالعه می‌کنید مغز شما تکنیک‌های نوشتاری و واژگان را جذب می‌کند و بعدها به‌صورت ناخودآگاه از همان واژگان در محاوره بهره می‌برد. مطالعه علاوه‌ بر کسب اطلاعات، به افزایش هوش شما نیز کمک می‌کند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که کتاب‌خواندن می‌تواند به سلامت‌روان شما نیز کمک کند و به اندازهٔ یوگا و مراقبه استرس شما را کاهش بدهد.

محققان اخیراً به‌سراغ نحوهٔ انتخاب و سلیقهٔ کتاب‌خوان‌ها رفته‌اند و تحقیقات آن‌ها نشان داده است که منتقدان، شهرت نویسنده، تبلیغات، سبک نگارش نویسنده، زمان انتشار کتاب، جوایز و ژانر کتاب تأثیر بسزایی در میزان فروش کتاب دارد. با این‌حال این‌که کدام کتاب ممکن است موفق شود و چگونه به لیست پرفروش‌های یک کشور راه می‌یابد یا چطور بهترین کتاب می‌شوند همچنان یک راز باقی مانده است.

امسال، در سال ۱۴۰۲، کتابخوان‌های ایرانی بیش از همه سراغ این عنوان‌ها رفته‌اند، در ادامه چند عنوان از بهترین و پرفروش‌ترین‌های سال ۱۴۰۲ را با هم مرور می‌کنیم.

می‌توانید برای خرید کتاب و مطالعه بیشتر در رابطه با کتاب‌ها به سایت خرید کتاب ۳۰بوک مراجعه کنید.

مجمع‌الجزایر گولاگ

اردوگاه‌های کار اجباری و وحشت و مرگی که برای مردم به همراه داشتند بر هیچ‌کسی پوشیده نیست اما کم‌تر نویسندگانی هستند که جرئت کردند در همان روزگار از حقایق این اردوگاه‌ها پرده بردارند و الکساندر سولژنیتسین یکی از این نویسندگان بود. او که خودش مدتی در اردوگاه‌های کار اجباری اتحادجماهیر شوروی معروف به «گولاگ» زندانی بود، در سه‌گانهٔ مجمع‌الجزایر گولاگ با اقتباس از تجربیات خودش به عنوان یک زندانی، همچنین گزارش‌ها، خاطرات و نامه‌های صدها زندانی دیگر، بی‌رحمی، قصاوت قلب انسان‌ها و فراگیر بودن نظام کیفری شوروی را به تصویر کشید.

مجمع‌الجزایر گولاگ بین سال‌های 1958 تا 1967 نوشته شد و پس از آن مخفیانه در یک نشریهٔ زیرزمینی در اتحاد جماهیر شوروی منتشر شد و پس از انتشار بیش از سی‌ میلیون نسخه از آن به سی‌وپنج زبان زندهٔ دنیا ترجمه شد و به فروش رفت. این اثر سه جلدی و هفت قسمتی در مورد سیستم‌های اردوگاه‌های کار اجباری و زندان‌های شوروی بود و خشم دولتمردان جماهیر شوروی را برانگیخت، به‌طوری که حتی نگذاشتند نویسنده جایزهٔ نوبل ادبیاتی که برای این کتاب بُرده بود را دریافت کند. سولژنیتسین در این مجموعه کتاب‌ها از روش‌های بازجویی، انتقال زندانیان، فرهنگ اردوگاه، قیام‌ها و شورش‌های زندانیان و تبعید داخلی گفت. مجمع‌الجزایر گولاگ را یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های قرن بیستم می‌دانند.

مجمع الجزایرگولاگ (3 جلدی) در ۳۰بوک

برچیدن کتابخانه‌ام

کتاب برچیدن کتابخانه‌ام اثر آلبرتو مانگل داستان‌نویس، جستارنویس، ویراستار، مترجم و منتقد آرژانتینی است. زمانی که دولت فرانسه به مانگل اطلاع داد که اقامتش سر رسیده و باید خاک این کشور را ترک کند، مانگل مجبور شد کتابخانه‌اش را جمع کند و در این کتاب ماجرای جمع‌کردن کتابخانهٔ عظیم 35 هزار جلدی‌اش را تعریف کرده است که همین مسئله باعث شد بیشتر به کتاب‌ها و کتابخانه‌اش فکر کند. این کتاب پُر از خرده‌روایت است و نویسنده به کتاب‌های خواندنی دیگری از حوزه‌های ادبیات، تاریخ، الهیات، فلسفه، زبان و بسیاری کتاب‌های دیگر نیز نقب زده است. او در این کتاب گوشه‌ای از زندگی‌اش را روایت می‌کند.

مانگل در بخشی از کتاب چنین می‌گوید:

«کتابخانه‌ام در فرانسه با کمک دوستان سخاوتمندی برچیده شد که همچون ارواحی پاک‌نیت سررسیدند و کمک‌مان کردند بی‌رغبتی‌مان را کنار بگذاریم و دست‌به‌کار شویم.»

توتالیتاریسم

هانا آرنت فیلسوف و نظریه‌پرداز سیاسی آلمانی است که برای نظریه‌هایش در زمینهٔ توتالیتاریسم یا همان تمامیت‌خواهی به شهرت رسید. کتاب خاستگاه توتالیتاریسم یا ریشه‌‌های توتالیتاریسم یکی از مهم‌ترین آثار هانا آرنت است که در آن نازیسم و استالینیسم را به عنوان جنبش‌های سیاسی توتالیتر اصلی نیمهٔ اول قرن بیستم توصیف و تحلیل می‌کند. آرنت در کنار توتالیتاریسم، تاریخ قرن نوزدهم و بیستم را واکاوی می‌کند و از چگونگی ایجاد یهودستیزی در اروپا، امپریالیسم تا پیش از جنگ جهانی اول و ظهور نژادپرستی می‌گوید که سلاحی در دستان امپریالیسم شد.

آرنت با مبنا قراردادن دو رژیم توتالیتر اروپایی یعنی آلمان نازی و شوروی کمونیستی به ماهیت، ساختار و کارکرد رژیم‌های توتالیتر می‌پردازد و از ارعاب یا وحشتی می‌‌گوید که جوهرهٔ اصلی یک حکومت توتالیتر است. مجلهٔ لوموند کتابِ توتالیتاریسم را در میان 100 کتابِ برتر قرن بیستم قرار داد و این کتاب در رتبهٔ 15 فهرستِ 100 کتابِ برتر غیرداستانیِ قرن نشریهٔ نشنال ریویو قرار گرفت.

فردریش نیچه (زندگی‌نامه‌ای فلسفی)

فردریش نیچه منتقد فرهنگی و فیلسوف آلمانی بود که آثارش تأثیر عمیقی بر تاریخ روشنفکری مدرن گذاشت. نیچه در 45 سالگی دچار فروپاشی ذهنی شد و پس آن به‌طور کامل قوای ذهنی‌اش را از دست داد. کتاب فردریش نیچه (زندگی‌نامه‌ای فلسفی) جامع‌ترین بیوگرافی از زندگی این فیلسوف آلمانی است. جولیان یانگ فیلسوف آمریکایی در کتاب فردریش نیچه سعی کرده است به معماهای بسیاری که زندگی نیچه و آثارش را به هم پیوند داده است پاسخ دهد. یانگ در این کتاب از مواجهه‌ٔ تصادفی نیچه با کتاب مشهور شوپنهاور «جهان همچون اراده و تصور» می‌گوید، که آغاز راهی بود که او را به سوی اندیشه‌ای تازه دربارهٔ معنای زندگی و مسئلهٔ رستگاری انسان رساند. یانگ در این کتاب به شما نشان می‌دهد که چگونه یک استاد سخت‌کوش زبان‌شناسی، تبدیل به انفجاری‌ترین نیروی فکری در اروپا شد.

آخرین تزار

نیکلای دوم یا نیکالای الکساندروویچ رُمانُف آخرین تزار روسیه بود که داستان حکومت و برکناری‌اش بسیار پُرماجرا و خواندنی است و متاسفانه خودش و تمام اعضای خانواده‌اش پس از به قدرت رسیدن بلشویک‌ها در انقلاب اکتبر و برکنار دولت موقت روسیه، وحشیانه به قتل رسیدند. کتاب آخرین تزاز اثر ادوارد رادزینسکی نمایشنامه‌ و مورخ روسی، داستان زندگی نیکلای دوم را از زبان خودش با کمک خاطراتش شرح داده است. رادزینسکی با کمک منابعی موثق، گزارشی جذاب و خواندنی از زندگی و مرگ آخرین تزار روسیه نوشته است و شرحی فوق‌العاده و مفصل از چگونگی وقوع رویدادهای آن دوران ارائه کرده است و از آغاز زندگی نیکلای و چگونه تزار شدن او و آخرین روزهای زندگی او می‌گوید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا