خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصادیق جرم مشاوران املاک

معاون قضایی رئیس کل دادگستری لرستان گفت: عدم ثبت قرارداد یا ثبت اطلاعات خلاف واقع از سوی مشاوران املاک و خودرو؛ این رفتار‌ها را از مصادیق جرم فرار مالیاتی است.

به گزارش سایت یافته (لرستان)، بیژن دارایی روز شنبه در جلسه ساماندهی معاملات املاک و خودرو ضمن تشریح آسیب‌های این حوزه بویژه نقش این مشاوران در تشکیل پرونده‌های قضایی بواسطه پایین بودن سطح دانش حقوقی آنان در انجام معاملات و قیمت بازار خودرو و املاک؛ به وجود مشاوران غیرمجاز در سطح استان معترض و این موضوع را ناشی از کم کاری نهاد‌های متولی دانست.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان در این جلسه با اشاره به قانون اخیرالتصویب مجلس شورای اسلامی با موضوع «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها (مصوب ۱۴۰۳)»؛ برخی از ضمانت اجرا‌های این قانون را نقطه عطفی در این حوزه دانست و اظهار‌امیدواری کرد که با اجرای کامل این قانون بایستی شاهد ساماندهی وضع موجود باشیم.

او با استناد به برخی از مواد این قانون از جمله مواد ۵ و ۷ در خصوص لزوم ثبت معاملات در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، نحوه محاسبه حق المشاوره، چگونگی انتشار آگهی در سکو‌های مجاز و… عنوان داشت که در این زمینه نیاز به اطلاع‌رسانی عمومی و هشدار‌های قضایی داریم که لازم است تمامی نهاد‌های حاضر در این باره با بهره‌مندی از ظرفیت صدا و سیما و نیز با برگزاری دوره‌های ضمن خدمت بر آن توجه ویژه داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در ادامه ضمن اشاره به ضمانت اجرای کیفری مقرر در ماده ۵ قانون مذکور برای عدم ثبت قرارداد یا ثبت اطلاعات خلاف واقع از سوی مشاوران املاک و خودرو؛ این رفتار‌ها را از مصادیق جرم فرار مالیاتی و این سیاست تقنینی را برطرف‌کننده خلاء‌های قانونی سابق دانسته و از تمامی نهاد‌های حاضر خواست که در این باره بویژه در بازدید‌های می‌دانی موضوع مذکور را مورد توجه قرار داده و از این ظرفیت به نحو مطلوبی با رویکرد پیشگیری استفاده نمایند.

دارایی در ادامه این جلسه بر ضرورت تشکیل و تقویت نظارت‌های می‌دانی تأکید و با همفکری دیگر اعضاء در همین جلسه تیمی متشکل از تمامی نهاد‌های متولی با مسئولیت سازمان صمت تشکیل و برنامه‌ریزی لازم برای بازدید‌های می‌دانی هدفمند با حضور کارشناسان معاونت پیشگیری دادگستری استان به عمل آمد.

در این جلسه حیدری معاون حقوق عامه دادستان مرکز استان نیز بر تقویت آموزش و بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی مردم تأکید و در عین حال از عزم تمامی دادستان‌های استان برای برخورد با مشاوران غیرمجاز و مشاوران مجاز متخلف خبر داد و عنوان داشت که با حضور نماینده دادستان در ترکیب تیم می‌دانی تشکیل شده حتماً پلمپ این مراکز و برخورد قانونی قاطع با آن‌ها در دستورکار است.

در این جلسه معاون دادستان مرکز استان، معاون اداره ثبت اسناد و املاک، معاون اداره کل راه و شهرسازی استان، معاون اداره صمت استان، رئیس اتحادیه مشاوران املاک و خودرو، واحد آموزش دادگستری استان و دیگر کارشناسان و مرتبطین این حوزه حضور داشتند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا