خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تجربه 15 تیر را زبانی (تئوریزه) کنید تا امکان توسعه و تکرار داشته باشد

میثم غضنفری، دانشجوی دکتری فلسفه، در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی انتخاباتی که گذشت نوشت:

1.در جریان این انتخابات – و در مقام عمل – یک نیروی اجتماعی شکل گرفت.

2.این نیروی اجتماعی در عین اشتراکاتی که با جنبش سبز، جنبش زن زندگی آزادی و سایر نیروی اعتراضی و تحول‌خواه داشت؛ اما تصمیم به مشارکت در انتخابات گرفت و به این ترتیب وجوه تمایزی برای خود در نظر گرفت.

3.این نیروی اجتماعی نباید فراموش شود. ورنه در دل سایر گفتمان‌ها و جریان‌ها و فضاها هضم خواهد شد.

4.با تبدیل این نیروی اجتماعی به یک گفتمان و سپس متشکل کردن آن می‌توان آن را پایدار کرد و به کمک آن قدم‌های بعدی اصلاحات را برداشت.

5.از جملۀ این اقدامات: تئوری‌پردازی و تولید ادبیات برای کنشگری تیرماه 1403، شبکه‌سازی، هویت‌بخشی به نیروی اجتماعی آن، بسترسازی برای ایفای نقش، تأسیس رسانه‌های رسمی، طرح چهره‌های جدید به‌عنوان سرمایه‌های نمادین این جریان و…

مشابه این تجربه را قرار بود جبهه مشارکت پس از دوم خرداد انجام دهد که به نظرم شکست خورد. بررسی آن تجربه، جلوی شکست احتمالی بعدی را خواهد گرفت.

چند نکته:

_این ایده فراتر از تأسیس یک حزب جدید است.

_باز تعریف امر سیاسی و کنشگری سیاسی واقع‌بینانه و عمل‌گرایانه یکی از مهم‌ترین محورهای این گفتمان‌سازی است.

_یکی از مؤلفه‌های اصلی این گفتمان، کنشگری مرزی است. تئوری‌ای که نقش‌آفرینی دیروز مشارکت‌کنندگان و تلاش آن‌ها برای اقناع تحریمی‌ها را خیلی خوب توضیح می‌دهد. پس این گفتمان به‌جای تأکید روی وجوه تمایز خود، روی نقش اجتماعی خود تأکید خواهد داشت.

_تأسیس شبکه اندیشمندان و نظریه‌پردازان به‌عنوان اتاق‌های فکر و ویترین نظری این گفتمان: از نظریه‌پردازان جوان در حوزه‌های مختلف علوم‌انسانی مانند آرمان ذاکری، کاوه لاجوردی، محسن مظاهری، آرش حیدری، آرش اباذری و…. تا اساتید میان‌سال که کمتر دیده و شنیده شده‌اند مانند: محسن گودرزی، عباس کاظمی، حمید دباشی و…

_تدوین یک برنامه فوری (ابلاغ تا قبل از مهرماه) برای ترمیم اعتبار دانشگاه باهدف انگیزه‌بخشی به دانشگاهیان از جمله:
▫️بازگشت استقلال دانشگاه‌ها
▫️وضعیت اساتید اخراجی
▫️دانشجویان ستاره‌دار
▫️تجدیدنظر در سیاست‌های ایدئولوژیک در علوم‌انسانی
▫️عدالت در توزیع فرصت‌ها از جمله بورس‌های تحصیلی

_احیای روشنفکری دینی باهدف رفع مصادره به مطلوب مواریث دینی به نفع یک جریان خاص و همچنین طرح یک قرائت اخلاق محور از دین. یکی از روش‌های این کار به‌کارگیری نسل جدید روشنفکران دینی از جمله دکتر فنایی و دکتر آرش نراقی و حمایت از پروژه‌های فکری ایشان است.

_نظریه پردازی توسعه و نسبت آن با سوژه ایرانی، کنشگری مرزی، روشنفکری دینی و .. از جمله دال های مرکزی این گفتمان باید باشد.

_حمایت از ناشران مطرح، موسسات علوم انسانی خارج از دانشگاه، رسانه های تخصصی علوم انسانی و … از دیگر اقدامات تقویت کننده این جریان است.

_نقد جدی جریان های بنیاد گرای دینی به شکل وسیع و در سطح عامه مردم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا