خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کارگران تسلا در سوئد با هر اعتراضی اخراج می‌شوند!

طبق گزارش‌های بدست آمده از کارگران کارخانه سوئد تسلا، نیروهای این مجموعه با هر اعتراضی به وضعیت قراردادی خود اخراج می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از مجله تایمز برابری، کارگران و اتحادیه‌های کارگری در سوئد برای اصلاح قراردادهای خود با شرکت آمریکایی تسلا طی ماه‌های اخیر تلاش بسیاری انجام دادند. 

در حالی که برنامه‌های توسعه فاز سوم مجموعه تسلا در گرونهاید آلمان فعال بوده است، در کارخانه سوئد مکانیک‌های تسلا برای اصلاح قراردادهای کار خود طی هشت ماه چندین بار اعتصاب کردند. 

در شهر مالموی سوئد، واقع در جنوب این کشور، یک بنر بزرگ از اتحادیه کارگران صنعتی سوئد IF-Metall روی دروازه‌های یک نمایندگی تسلا آویزان شده است. روی آن به سوئدی واژه «اعتصاب» نوشته شده و روی پلاکارد دیگری نوشته شده است: «ما دسته جمعی کار می‌کنیم و دسته جمعی قرارداد می‌بندیم.» 

در سرتاسر خیابان‌های مالمو گاه و بی‌گاه، ده‌ها نفر از مکانیک‌ها، با جلیقه‌های ایمنی به با آرم اتحادیه کارگران صنعتی سوئد، از اردیبهشت تاکنون علیه تسلا اعتراض می‌کنند. 

اگر نظر متفاوتی دارید، در خطر اخراج قرار خواهید گرفت! 

شرایط کار به گونه‌ای است که چون همه نیروها خطر اخراج را در کنار گوش خود حس می‌کنند، از اعتصاب علیه شرکت واهمه‌ای ندارند.

یکی از مکانیک‌های شرکت تسلا در سوئد اظهار می‌کند: «مدیر منابع انسانی به کارگران گفته که تسلا برای همه نیست و کارگرانی که قرارداد دیگری می‌خواهند، آزادند که آنجا را ترک کنند.»

وی می‌افزاید: «ارتباطات داخلی تسلا بر اساس این ایده است که همه کارکنان مجموعه یک خانواده هستند. اما در واقعیت، تسلا در حال ایجاد یک شرکت در شرکتی دیگر است. تسلا در زیرمجموعه‌های خود کلیه قوانین و مقررات کار را به صورت روزانه دور می‌زند. وقتی هم که چیزی بگوییم، مدیر منابع انسانی شرکت می‌گوید که اگر با همه چیز موافق نباشید و نظر دیگری دارید، در خطر اخراج هستید.» 

اتحادیه کارگران IF-Metall سوئد اخیراً تسلا را به فسخ غیرقانونی قرارداد کار و بستن قراردادهای بسیار کوتاه مدت به صورت فردی (و نه جمعی) متهم کرده است. 

برای مثال کارگر مکانیک مجربی به نام اومئو، زودتر از زمان قراردادش، پس از پنج ماه اخراج شد و این درحالی بود که قرارداد شش ماهه داشته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اتحادیه کارگران فلزکار و مکانیک سوئد، هیچ دلیل معتبری از سوی این شرکت برای توجیه اخراج‌هایی از این دست ارائه نشده است. 

با وجود مذاکرات، اتحادیه نتوانست به نتیجه مطلوبی برای مکانیک‌ها دست یابد. اتحادیه استدلال می‌کرد که اخراج‌ها موجب بروز اعتصاب شده است. با این وجود به نمایندگی از کارگران اخراجی تشکل مربوطه تصمیم گرفت به دادگاه کار سوئد برای فسخ یک طرفه قراردادهای کار کوتاه مدت و نامطمئن، شکایت کند. 

۳۰ نفر از کارگران تاکنون شرایط مشابه داشته‌اند. این درحالی است که تسلا کارگران و مکانیک‌های ضعیف و بی‌تجربه جوان را به عنوان اعتصاب‌شکن فورا به کار گرفته که باعث افت کیفیت تولید و عرضه محصولات و خدمات پس از فروش شده است. طی مدت کوتاهی ۲۳ کارگر از خارج از کشور جایگزین اعتصاب کنندگان و اخراجی‌ها شدند. چنین روندی به نظر سوئدی‌ها کاملا امکان چانه‌زنی جمعی کارگران با کارفرمایان را تحت‌الشعاع قرارداده و دستاوردهای روابط کار اتحادیه اروپا را زیر سوال می‌برد. 

این درحالی است که به گفته اعتصاب کنندگان و اخراجی‌ها، امورات کارخانه تسلا در سوئد در حال حاضر با نیروهای جدید به کندی در حال انجام است. 

کارگران و اتحادیه‌های سوئدی معتقدند قوانین سوئد توسط تسلا نقض می‌شود و دولت فعلاً سکوت کرده است. قراردادهای جمعی سیستم اصلی روابط کار سوئد را تشکیل می‌دهد که برای حفظ امنیت شغلی و حقوق کارگران درنظر گرفته شده است. 

به نظر می‌رسد با ورود شرکت‌هایی مثل تسلا با این سطح از نقض حقوق بومی کارگران، دولت سوئد به شرکت‌ها و اتحادیه‌های صنعتی آزادی زیادی برای تعیین شرایط کار و قرارداد داده‌اند. این شامل نقض سایر موارد مثل بیمه، حوادث کار، مزایا و مرخصی و… هم می‌شود. این درحالی است که در سوئد، تقریباً ۹۰ درصد نیروی کار در همه بخش‌ها تحت پوشش قرارداد جمعی، رسمی و بلندمدت قرار دارند. 

نقض حق چانه زنی جمعی به طور فزاینده‌ای در سوئد و به ویژه در بخش صنعتی در حال گسترش است. بر اساس آخرین گزارش سالانه کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری، در سال ۲۰۲۳ در بیش از نیمی از کشورهای اروپایی و در ۷۳ درصد از کشورهای جهان چنین نقض‌هایی مشاهده شده است. 

در مقابل اما قرار است کارگران اخراجی و اعتصابی و حتی کارگران جدید وحدت خود را حفظ کنند. آینده کارگران جدید استخدام شده گذشته و امروز کارگران اعتصابی و اخراجی خواهد بود و قدیمی‌ها درحال اقناع نیروهای جدید برای جلوگیری از اعتصاب‌شکنی هستند. آنان به یکدیگر توصیه می‌کنند که همه کارگران باید از همه مطالبات اعم از قرارداد جمعی، مرخصی، حقوق و مزایای بروز شده برخوردار باشند و قرار نیست اجازه انجام راحت اقدامات ضد کارگری را به شرکت آمریکایی تسلا را بدهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا