خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توصیه‌های پزشکی برای جلوگیری از بیماری در آلودگی هوا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باتوجه‌ به شرایط آب‌وهوایی توصیه‌های پزشکی در جهت جلوگیری از بیماری در آلودگی هوا را مطرح کرد.

به گزارش سایت صاحب نیوز (اصفهان)، «پژمان عقدک با اشاره به اینکه در شرق و شمال شرقی و شمال اصفهان به‌خاطر پدیده گردوغباری که وجود دارد و خشکسالی که در منطقه است، اظهار کرد: پدیده گردوغبار افزایش پیدا کرده و به سمت شهر اصفهان حرکت می‌کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: الان سه هفته یا بیشتر است که وضعیت کیفیت آلودگی هوا ناسالم برای افراد حساس یا ناسالم برای عموم گزارش می‌شود.

او افزود: بنابراین سیستم بهداشتی توصیه‌هایی برای اینکه در این شرایط چه‌کارهایی باید انجام شود که این گردوغبار به سطح شهر نیامده و مردم را گرفتار نکند ارائه می‌کند.

و عقدک گفت: این مسئله‌ای است که افرادی که مسئول این کار هستند پیگیری‌های آن را انجام می‌دهند.

او بیان کرد: در حال حاضر که این آلودگی ایجاد شده و این گردوغبار آمده و برای عموم مردم ناسالم است اولین نکته این است که مردم تا مجبور نیستند بیرون نروند؛ چون فضای داخل خانه نسبت به فضای بیرون بهتر است و گردوغبار کمتری در آن وجود دارد.

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابراز کرد: دومین نکته اینکه اگر به هر علتی بیرون می‌روند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن کاری را که دارند انجام دهند و برگردند و در این فضای بیرون متوقف نمانند و وقت خود را تلف نکنند.

او ادامه داد: سومین نکته اینکه برخی از افراد عادت به ورزش‌کردن دارند و ورزشکاران باید قید این کار را بزنند؛ چون فعالیت بیشتر کردن یعنی حجم بیشتر هوا وارد ریه کردن و این منجر به آسیب‌پذیری بالاتر خواهد شد.

عقدک تصریح کرد: نکته دیگر اینکه اگر مجبور می‌شوند از خانه بیرون بروند، قبل از بیرون رفتن از خانه حتماً ماسک بزنند و ماسک‌های اختصاصی بزنند و از ماسک‌هایی مانند ماسک پی یک، پی دو و ان ۹۵ را از داروخانه بگیرند و هنگام خروج از خانه از آن‌ها استفاده کنند؛ چون ماسک‌های کاغذی و پارچه‌ای هیچ کاربردی ندارد و جلوگیری از آسیب نمی‌کند.

او ادامه داد: مشخصاً کسانی که زمینه آسیب‌پذیری دارند؛ مانند کودکان و سالمندان و کسانی که بیماری آسم یا برونشیت مزمن دارند که زودتر در برابر آلودگی هوا گرفتار می‌شوند، این افراد قبل از اینکه بیرون بروند حتماً از ماسک استفاده کنند و بعد از بازگشت به منزل صورت و بینی و حلق و دهان خود را شستشو دهند.

عقدک تأکید کرد: مایعات فراوان و مشخصاً آب زیاد بخورند و از میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنند؛ چون این موارد به سیستم ایمنی کمک می‌کند و هم خاصیت آنتی‌اکسیدان دارد که در پیشگیری از عوارضی که این آلاینده‌ها می‌تواند ایجاد کند مؤثر است.

او اضافه کرد: اگر کسی علامت‌دار شد به‌ویژه کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و اگر علائمی پیدا کردند که دال بر بدتر شدن شرایط قبلی بود؛ یعنی تنگی نفس و خس‌خس سینه پیدا کردند یا اندام و انگشت و ناخن آنها سیاه شد و یا دچار درد قفسه سینه شدند حتماً به اولین مرکز درمانی مراجعه و درمان‌های مناسب خود را دریافت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد: در داخل خانه می‌توانند حداقل از بخور سرد استفاده کنند که به بهبود کیفیت هوای داخل منزل کمک می‌کند.

او در پایان گفت: اگر به هر یک از این توصیه‌ها عمل کنیم کمترین تأثیر را از آلایندگی هوا می‌گیریم و می‌توانیم زندگی سالم‌تری داشته باشیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا