خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واعظی: احزاب و گروه‌ها از سهم‌خواهی اجتناب کنند

| برخی گفته‌اند «مواظب باشید ما خودی‌ها نگوییم شما دولت سوم روحانی شده‌اید!» |

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت روحانی می‌گوید تاکید و انذار «دولت سوم روحانی» که در دستگاه تبلیغاتی جناح مقابل پزشکیان نتیجه‌ی عکس داد، حالا اشاره‌ی پرتکرار حزبی‌های اطراف آقای پزشکیان است.

واعظی به طعنه به «نقش همین افراد در شرکت‌های زیرمجموعه وزراتخانه‌های دولت روحانی» اشاره کرده و به انصاف نیوز گفت: انگار این دوستان یادشان رفته است!

او همچنین از جناح‌ها و احزاب مختلف سیاسی می‌خواهد که به قصد سهم‌خواهی در کنار مسعود پزشکیان نمانند.

از سهم‌خواهی اجتناب کنید

انصاف نیوز: توصیه‌ای در مورد انتخاب رئیس دفتر در دولت آینده دارید آقای واعظی؟

تاکنون پیشنهادی نداده‌ام. اما نقش معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور در اداره‌ی دولت چهاردهم بسیار کلیدی‌ست و ایشان هم به جدیت به این موضوع اهمیت خواهند داد. البته معتقدم در شرایط بسیار سخت کنونی ضروری است کابینه‌ای متخصص، هماهنگ و همراه با رئیس‌جمهور انتخاب شود تا بتواند مشکلات و گره‌های کشور را حل کند.

خواهشم از احزاب و گروه‌هایی که در ستاد انتخاباتی ایشان فعال بوده‌اند این است که از سهم‌خواهی و جو روانی ناشی از آن اجتناب کنند و فشار نیاورند که حتماً این فرد باشد یا آن فرد نباشد!

«دولت سوم روحانی» | شعار دیروز حامیان جلیلی و امروز دوستان اصلاح‌طلب

شرایط امروز شرایط بسیار عجیبی‌ است. تا روز انتخابات، جناح مقابل به صرف اینکه نیروهای دولت یازدهم و دوازدهم به دکتر پزشکیان کمک می‌کردند می‌گفتند شما دولت سوم روحانی هستید. حرفی بی‌پایه و اساس. هر فرد سیاسی می‌تواند به کاندیدایی که فکر نزدیکتری به او دارد کمک کند. این کمک به معنی ادامه‌ی دولت آن شخص نیست. بنابراین آقای دکتر پزشکیان با استفاده از شایستگان دولت اول خود را تشکیل می‌دهد.

پست‌هایتان در دولت روحانی را فراموش کرده‌اید

متأسفانه برخی از دوستان اصلاح‌طلب هم این حرف را تکرار کرده و می‌کنند؛ یعنی همان حرفی که بانیان وضع موجود می‌زدند. برخی گفته‌اند «مواظب باشید ما خودی‌ها نگوییم شما دولت سوم روحانی شده‌اید!» انگار این دوستان یادشان رفته است که در دولت دکتر روحانی افراد آن جریان در رده‌های مختلف دولت و شرکت‌های تابعه دستگاه‌های اجرایی به کار گرفته شدند.

باخبریم که پزشکیان برای انتخاب نکردن از دولت روحانی تحت فشار است

با خبریم که دکتر پزشکیان و حلقه تصمیم‌گیر او را تحت فشار قرار داده‌اند که نباید از مدیران دولت روحانی استفاده کنید چون می‌گویند نتیجه آن دولت سوم روحانی است! البته ما که اشراف داریم. همه حرفشان این است که از نیروهای شایسته استفاده نکنید و بیایید از ما استفاده کنید! صرفاً ما.

سهم‎‌خواهی و فعالیت ستادی

این دیدگاه در صورت عملیاتی شدن همان ضربه‌ای را به کشور و متعاقباً سرمایه اجتماعی گرانبهای دکتر پزشکیان خواهد زد که در این سه سال در دولت سیزدهم شاهد آن بودیم. سهم‌خواهی‌های گروهی بر پایه فعالیت‌های ستادی! فکر می‌کنم این اقدامات و صحبت‌ها نوعی سهم‌خواهی مستقیم و تحت فشار قرار دادن دکتر پزشکیان است.

اگر قرار است در این مقطع دولت پزشکیان را کمک کنیم بهترین کمک این است که در آرامش خودشان تصمیم بگیرند نه اینکه با فضاسازی و جوسازی‌های ناسالم و تضعیف کننده منافع ملی، بخواهیم عده زیادی از افراد شایسته و لایق و کارکشته را از میدان خارج کنیم تا جا برای بروز عده‌ای صرفاً با سابقه حزبی و جناحی در دولت باز شود.

بر فرض که روند تایید صلاحیت‌ها قانونی بود…

انصاف نیوز: از الفِ تایید صلاحیت مسعود پزشکیان تا یاءِ بیرون آمدن نام ایشان از صندوق‌های رای برای بسیاری غیرقابل پیش‌بینی بود. تحلیل شما از انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم چیست؟

نمی‌خواهم وارد مبحث احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان بشوم. فرض بر این است که در جریان تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان روندی قانونی طی شده. انتخابات به پایان رسیده و نباید شیرینی این پیروزی ملی که با مشارکت گسترده مردم عزیز همراه بود را تلخ کنیم.

اما به نظر می‌رسد اتفاقاتی که در میان اصولگرایان افتاد مقداری مردم را هوشیار کرد که گویا می خواهند انتخاباتی مانند 1400 برگزار شود و شخص خاصی از آن بیرون بیاید. از ابتدا هم معلوم بود آقایان قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی نامزدهای پوششی بودند. صرفاً هم وقت مردم را گرفتند و حضورشان هزینه های بسیاری به همراه داشت. متاسفانه نسبت به آقای روحانی، افراد ستاد آقای پزشکیان و حتی خود آقای پزشکیان نیز بی‌اخلاقی‌هایی کردند. رفتار اگزجره پوششی‌ها، وعده‌های بی‌حساب و کتاب و تشتت میان اصولگرایان مردم را هوشیار کرد که نسبت به تغییر سرنوشت خود در این فرصت پیش آمده اقدامی موثر کنند.

نتیجه‌ی رای‌گیری ترجیح «دولت سوم روحانی» به ادامه‌ی دولت سیزدهم بود

از طرف دیگر فشارهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محدودیت‌های بی‌سابقه که مردم در سه سال گذشته تحمل کرده بودند باعث شد تغییر و اصلاح سیاست‌ها به اصلی‌ترین خواسته و مطالبه آنان بدل شود. جناح مقابل آقای پزشکیان عملا بر این گفتمان مسر بود که دولت آن‌ها که البته همه‌شان یکی بودند، همین راه که ادامه‌ی وضع موجود است را می‌رود. یعنی تکرار آنچه در سه سال گذشته اتفاق افتاده بود با قدرتی مضاعف! از طرف دیگر آن‌ها اعلام می‌کردند که دولت پزشکیان دولت سوم روحانی خواهد بود. من همیشه اعتقاد داشته‌ام هر رئیس جمهوری دولت خودش را انتخاب می‌کند و به دنبال آن است که از کمک افراد شایسته در دولتش استفاده کند.

زاکانی، شهردار فعلی تهران، که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود و کنار کشید در یکی از مناظرات چنین تصویر را نشان داد و از تشابه دولت پزشکیان و روحانی گفت

نامزدهای پوششی و مقابل آقای پزشکیان، با نسبت دادن دولت دکتر پزشکیان به دولت دکتر روحانی، زمینه‌ای فراهم کردند که مردم، سه سال گذشته را با دوران قبل یعنی دوران دولت دکتر روحانی قیاس کنند. مردم هم با بررسی آمارها و وضعیت معیشتی‌شان در آن دوران گفتند «آن زمان بهتر از این سه سال گذشته بود!» دولت های یازدهم و دوازدهم به مراتب از همه جهت از دولت سیزدهم موفق تر بوده است. البته بهترین روش قیاس سه سال اول دولت یازدهم با سه سال اول دولت سیزدهم است که در کارنامه حرفی برای گفتن نمی‌گذارد. نتیجه‌ی رای‌گیری هم همین اندیشه غالب را نشان داد. مردم آمدند و در هر دو مرحله مسعود پزشکیان را انتخاب کردند.

پیرو همگرایی و وفاق ملی ایجاد شده از بطن مردم، نیروهای دلسوز کشور از جمله گروه‌ها، تشکل‌ها، انجمن‌ها و احزاب از همه‌ی طیف‌ها، مانند احزاب اعتدالگرا و احزاب اصلاحات و اصولگرایان معتدل گرد هم جمع شدند و از آقای پزشکیان حمایت کردند و با تلاش‌های بسیار همه عزیزان این ظفر ملی حاصل شد.

بزرگترین دست‌آورد این انتخابات امیدواری مردم به اثرگذاری‌شان بود

به زعم بنده بزرگترین دست‌آورد این انتخابات این بود که مردم فهیم و آگاه کشورمان به این نتیجه رسیدند که خودشان تصمیم‌گیر نهایی هستند. تک تک آرای آنان ارزش بسیاری دارد و خودشان هستند که سرنوشت کشور و آینده‌ی آب و خاک و فرزندان ایران را رقم می‌زنند. فلذا نتیجه‌ی این انتخابات به گونه‌ای رقم خورد که مردم به خود و رای فردی و صندوق رأی به عنوان اصلی ترین اهرم جمهوریت امیدوار شدند.

امیدواریم دولت آقای پزشکیان دولتی مقتدر، شایسته و متشکل از نیروهای کارکشته، باتجربه و متخصص باشد. به یاری خداوند ضروری است شرایط طوری مدیریت شود که دولت چهاردهم پاسخ این اعتماد مردم را با حل مشکلات و نارسایی‌ها و به صورت عملگرایانه بدهند.

به شخصه امیدوارم احزاب و گروه‌های مختلف سهم خواهی نکنند و موجبات فشار به رئیس جمهور منتخب را فراهم نیاورند تا ایشان بتواند فارغ از هرگونه تشتت جوی ناشی از سهم‌خواهی‌ها و فشارها بهترین نیروها که سیاست‌های یکدیگر را قبول دارند و در همکاری همسان‌اند را انتخاب کرده و دولت ملی چهاردهم را تشکیل دهد.

رقابت نابرابر

انصاف نیوز: تحلیل شما درباره‌ی اشاره‌ی آقای پزشکیان در مرقد امام در این مورد که اگر رهبری نبود احتمالا نام ایشان از صندوق‌ها بیرون نمی‌آمد چیست؟

بخش بزرگی از دولت سیزدهم، به شکلی علنی و غیر مرسوم، تمام قد به حمایت از آقای جلیلی پرداخت. آن یک هفته برهه زمانی عجیبی بود. بر خلاف صحبت‌های وزیر کشور که اذعان داشت بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها در جانبداری علنی از یک نامزد خاص نقشی نداشته‌اند، تمام گزارش‌هایی که از استان‌ها واصل می‌شد خلاف این بود. یا حمایت‌های دور از انتظار، ما اصلا انتظار نداشتیم کمیته امداد اینطور به حمایت از کسی پا به میدان بگذارد. مجموعه اتفاقات آن یک هفته رقابت دو نامزد را به رقابتی نابرابر بدل کرده بود. عملا بخش گسترده ای از دولت مستقر به دنبال رای آوری یک نفر بودند. البته ناگفته نماند که در سمت مقابل یعنی رئیس جمهور پزشکیان هم خدا را داشت و هم مردم را. چه قدرتی از این قدرت بالاتر؟!

به نظر بنده بزرگترین خدمت انجام شده در این انتخابات، تاکید و دستورات مقام معظم رهبری برای حفظ سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم به عنوان حق الناس در صندوق‌ها بود.

شورای میانه‌روها

میانه‌روها در میدان

انصاف نیوز: نقش نیروهای میانه‌رو، اشخاصی مانند آقای روحانی، را در این انتخابات چطور می‌بینید؟

از روز اول انتخابات، حزب اعتدال‌و‌توسعه با تمام قوا، ستادهای انتخاباتی خود در سراسر کشور را تشکیل داد. آقای دکتر روحانی هم همین کار را کردند. همه‌ی نیروهای میانه‌رو و معتدل کشور از جمله نمایندگان معتدل ادوار مجلس و حتی بخش کثیری از اصولگرایان هم به حمایت از آقای پزشکیان آمدند. بخش قابل توجهی از سبد رای ایشان از سمت اصولگرایان متدین بودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا