خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۳ مرداد سال ۸۰ | ضرورت توجه به وضع زنان

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

چهارشنبه 3 مرداد 1380 | 4 جمادی‌الاول 1422 25 جولای 2001

«اعضای جامعه زینب آمدند. خانم [منیره] نوبخت، [دبیرکل جامعه زینب] گزارش داد و من درباره موقعیت مهم زن در سایه اسلام و خدمات مهم انقلاب اسلامی ایران به زنان و ضرورت توجه به وضع زنان و شرایط جدید در برخورد با مسائل زنان و خودداری از تحمیل سلیقه‌های غیراسلامی سنتی یا تُندروی‌های اباحه‌گری و آزادی‌خواهی، صحبت کردم.[2]

آقای [عبدالحلیم] خدام، معاون رئیس‌جمهور سوریه آمد. تحلیلی از وضع فلسطین، اسراییل و منطقه ارائه داد و گفت، پیروزی حزب‌الله لبنان بر ارتش اشغالگر اسراییل، اسطوره شکست‌ناپذیری اسراییل را از بین برد و مردم فلسطین تحت این شرایط، انتفاضه مسجدالاقصی را آغازکردند و تحقیرها و شکست‌های بیشتری را براسراییل تحمیل نمودند.

جامعه اسراییل، عصبی شده و به طرف خشونت می‌رود، ولی خشونت و جنگ هم دیگر نمی‌تواند اسراییل را نجات دهد. دولت‌های عربی، وضع مناسبی ندارند، ولی ملت‌های عرب و اسلام، حامی جدی فلسطینی‌ها هستند. احتمال بروز جنگ را منتفی نمی‌داند و می‌گوید، آمریکا و بعضی از کشورهای عربی، می‌خواهند با طرح [جرج] میچل، انتفاضه را خاموش‌کنند. همکاری ایران، برای دفاع از فلسطین را بسیار مهم می‌داند و خواستار حل مشکل ایران و عراق و جلوگیری از رفتن ترکیه به سوی اسراییل است. از سوی بشار اسد، [رییس‌جمهور]، من را دعوت به سوریه کرد و من هم پذیرفتم.

آقای [مهدی] صفری، سفیرمان در روسیه آمد. دوره سفارتش تمام شده و بناست آقای [غلامرضا] شافعی، به جای ایشان برود. نگران وضع کاری خود، بعد از مراجعت از روسیه است و بخشی از اقدامات جدید خود را توضیح داد.

عصر، دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. نتایج سفر به قفقاز و امضای تفاهم‌نامه امنیتی با سه‌ کشور و بحث‌های بی‌نتیجه‌اش با [حیدر] علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان را گفت. به محض برگشت او، مسأله منطقه نفتی البرز [در حوزه دریای خزر] پیش آمد و آذربایجان، موج وسیعی از اعتراض به اقدام ایران، در اعزام نیروی نظامی برای بیرون بردن شرکت‌های انگلیسی، به راه انداخته است و پیش‌بینی می‌شود، این اختلاف طولانی باشد و تبدیل به نقطه چرکین در روابط‌مان و منطقه شود.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا