خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سهم الارث پسر و دختر در سال

رپورتاژ آگهی

مساوی بودن سهم ارث بین پسر و دختر همواره یکی از چالش های تقسیم ارث بوده که در مورد آن بحث های زیادی وجود دارد. برخی معتقدند که در سال 1403 سهم ارث پسران و دختران یکسان شده است، اما این ادعا صحت ندارد و در هیچ قانونی در مورد آن نوشته نشده است.

قانون تقسیم ارث در سال 1403 بین دختر و پسر همان قانون مدنی است که بر اساس آن، سهم ارث پسر دو برابر دختر است که در برخی از سایت ها شما می توانید به صورت آنلاین سهم الارث را محاسبه کنید. این مقاله را از زبان یک وکیل انحصار وراثت نوشته ایم.

وقتی فردی فوت می کند، اموال و ارث او به وراث شخص فوت شده می رسد و طبق قوانین و مقررات ارث بین وراث تقسیم می شود.

قوانین مربوط به سهم الارث ورثه متوفی در قانون مدنی تدوین شده و این قواعد نیز برگرفته از قوانین اسلامی است. اگر متوفی یک یا چند فرزند داشته باشد، بعد از فوت او مسائل حقوقی مختلفی از جمله مسائل ارث به وجود می آید.

پسران باید اموال متوفی را به صورت عادلانه تقسیم کنند و در صورت بروز اختلاف بین دختر و پسر، باید از یک وکیل انحصار وراثت کمک بگیرند تا سهم الارث مشخص شده در شرع و قانون را به طور عادلانه بین آنها تقسیم کند.

آیا سهم الارث برای پسران و دختران در سال 1403 برابرشده است؟

در قسمت قبل قانون برابر بودن ارث دختر و پسر توضیح دادیم و همان طور که بیان کردیم ، قبل از سال 1401 قانون تساوی ارث بین دختر و پسر وجود نداشت.

حال این سوال به ذهن شما شاید رسیده باشد در سال 1403 سهم الارث دختر و پسر برابر شده است یا خیر، که جواب این سوال خیر است.

رأی قانونی در مورد تساوی یا عدم تساوی ارث دختر و پسر از سال 1403 همانند رأی ماده 907 قانون مدنی است که بر اساس آن، اگر متوفی دارای هم دختر و پسر باشد، فرزندان پسر دو برابر فرزندان دختر ارث می برند.

اما در صورتی که خود پدر و مادر در زمان حیات باشند، خودشان می توانند ارث را هر جور که تمایل دارند، تقسیم کنند و به نام فرزندان خود بزنند.

قانون سهم الارث چیست؟

وقتی فردی فوت می کند، دارایی او باید طبق قانون به ورثه او منتقل شود. در قانون مدنی، تمامی قوانین و مقررات مربوط به تقسیم ترکه وراث متوفی تعیین شده است. یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که آیا سهم دختر و پسر از والدین متوفی برابر است؟ طبقات و مراتب ارث در قانون مدنی مشخص شده است. مهم ترین طبقات ارث، فرزندان و والدین متوفی هستند.

تقسیم ارث بین فرزندان متوفی

در ماده 907 قانون مدنی شرایط تقسیم ارث بین اولاد به صورت کامل آورده شده است. بر اساس این ماده، اگر متوفی پسر یا دختر داشته باشد، تمام اموال متوفی بین فرزندان به صورت دقیق تقسیم می شود، اما اگر متوفی چند فرزند پسر یا دختر داشته باشد، شرایط تقسیم ارث متفاوت است.

اگر همه ورثه پسر یا دختر باشند، ترکه بین آنها به طور مساوی تقسیم می شود. اما اگر تعداد پسر و دختر متفاوت باشد، سهم پسر دو برابر دختر استتقسیم ارث پسر و دختر در سال جدید مشابه سهم الارث ماده 907 قانون مدنی است.

تعیین سهم الارث دختر

طبق قانون، هیچ کس نمی تواند فرزند یا فرزندان خود را از ارث محروم کند. اما به عنوان مثال، فرد می تواند در زمان حیات خود طبق وصیت تملیکی اموالش را به دخترش واگذار کند.

انتقال در وصیت نامه تملیکی تا یک سوم دارایی متوفی را شامل می شود. این امر باعث می شود دختر بیش از سهم الارث خود ارث ببرد.

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

وضعیت ارث پسران و دختران می تواند به موقعیت های مختلفی بستگی داشته باشد. ما می توانیم پسران و دختران را به سه گروه تقسیم کنیم:

  • خواهر و برادرهای همسان از طرف پدر و مادر (برادر و خواهران تنی)
  • خواهر و برادرهای همسان از طرف مادرشان (خواهران و برادران امی)
  • خواهر و برادرهای همسان از طرف پدرشان (خواهران و برادران ابی)

این برادران و خواهران طبق قانون بدین صورت ارث می برند :

با وجود حضور برادران و خواهران تنی، برادران و خواهران ابی هیچ ارثی نمی برند. اما برادران و خواهران امی در هر صورت از متوفی ارث خواهند برد.

نکته جالب در مورد برادر و خواهر امی این است که اگر برادر و خواهر تنی وجود نداشته باشد، بر خلاف قانون، سهم دختران نیمی از پسران نیست و ارث به طور مساوی بین خواهر و برادر امی تقسیم می شود.

اگر متوفی دارای همسر دائمی باشد، یک هشتم اموال متوفی متعلق به همسر او می باشد. اگر متوفی پدر و مادر داشته باشد، سهم پدر و مادر هر یک یک ششم ارث میت است. اگر متوفی پدر و مادر و یک دختر داشته باشد، سهم دختر نصف مال و سهم پدر و مادر هر یک یک ششم مال است.

ارث دختر و پسر پس از مادر

این سوال مدت زیادی است که سر زبان ها می باشد و یکی از سوالات متداول بوده و بسیاری از افراد می خواهند بدانند که بر اساس قانون جدید چه اتفاقی برای اموال مادر متوفی آنها خواهد افتاد.

جالب است بدانید که در ارث والدین تفاوتی وجود ندارد. در هر صورت، سهم پسران دو برابر سهم دختران است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا