خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرای بی‌رویه، تیر خلاص نابودی تالاب الله‌آباد قزوین

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: عمده دلیل خشک شدن تالاب الله آباد ناشی از کاهش نزولات جوی و ورای بی‌رویه دام به ویژه شتر است که می‌تواند تیر خلاص نابودی پوشش گیاهی این منطقه باشد.

به گزارش سایت صبح قزوین، «رامین رمضانی در خصوص وضعیت کنونی دشت الله‌آباد اظهار کرد: کل دشت الله‌آباد به وسعت ۶۱ هزار هکتار بین استان‌های قزوین و البرز، حد فاصل شهرهای نظرآباد، آبیک، بوئین زهرا و اشتهارد واقع شده و با وسعت ۳۰ هزار و ۱۷۱ هکتار از بخش‌های مختلف با پوشش‌های گیاهی متفاوت تشکیل شده است.

تالاب الله‌آباد، تالاب فصلی ناشی از بارندگی

او افزود: بخشی از این دشت خصوصاً در بخش شمالی آن شوره‌زار بوده و قسمتی از آن در هنگام ترسالی و در فصول بارندگی آبگیری شده و تالاب قاپوزآباد را تشکیل می‌دهد.

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان ابراز کرد: به لحاظ مختصات جغرافیایی، منطقه بین ۵۰ درجه و ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه تا ۵۰ درجه و ۲۴ دقیقه و ۴۳ ثانیه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۴۶ دقیقه و ۱۷ ثانیه تا ۳۶ درجه و ۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی قرار گرفته است.

رمضانی اضافه کرد: منابع آب منطقه شامل آب‌های سطحی و زیرزمینی است، آب‌های سطحی منطقه عمدتاً از حوزه آبریز جنوبی که شامل رودخانه خررود، ابهررود و حاجی عرب است، تامین می‌شد که تمامی این رودخانه‌ها در حال حاضر بدون هرگونه آورده آبی هستند.

او افزود: همچنین بخش عظیمی از منطقه به دلیل پست بودن نسبت به سایر مناطق استان به عنوان زهکش عمل نموده و در فصول بارندگی به صورت تالابی در می‌آید به طوری که در گذشته به جز فصل تابستان امکان تردد در منطقه بسیار دشوار و بعضاً غیرممکن بود.

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گفت: عمده دلیل خشک شدن تالاب الله‌آباد ناشی از کاهش نزولات جوی است.

این مسئول یادآور شد: دلیل اصلی تبدیل دشت الله‌آباد به کانون غبار خیز جدا از بحث تغییر اقلیم و کاهش بارندگی، ناشی از چرای بی‌رویه شتر و از بین رفتن پوشش گیاهی است، لازم به ذکر است میزان علوفه‌ای که شترها به صورت روزانه از دشت در معرض خطر بیابانی شده چرا می‌کنند برابر با هکتارها نهال‌کاری مراتع توسط محیط زیست و منابع طبیعی است و تا زمان وجود شترها پوشش گیاهی منطقه احیاء نخواهد شد.

وجود دام، تیرخلاص بر پیکره پوشش گیاهی

رمضانی خاطرنشان کرد: علی رغم ممنوعیت ورود دام به کانون‌های غبارخیز توسط منابع طبیعی استان، کماکان شاهد ورود دام به ویژه دام سنگین «شتر» بیش از هزار نفر به دشت الله‌آباد هستیم که می‌تواند تیر خلاصی بر پیکره پوشش گیاهی باقیمانده باشد.

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: برای حذف شترها نیاز به عزم جدی و تصمیم‌گیری در سطح شورای تامین استان‌های البرز و قزوین و برخورد قاطع با شترداران غیرمجاز است و برای شترداران مجاز نیز تنها راه حل ایجاد شترداری با واگذاری اراضی به شترداران مجاز است.

این مسئول اذعان کرد: محقق نشدن تحکیم منطقه شکار ممنوع الله‌آباد و کاهش امنیت وحوش منطقه به دلیل تسهیل در دسترسی به منطقه، احداث کانال‌های زهکشی بی‌هدف و بدون مطالعه توسط اهالی و محقق نشدن کامل توسعه مرتع، عدم توجیه‌پذیری اثرات مثبت به دست آمده طرح در مقایسه با اثرات نامطلوب محیط زیست از مهم‌ترین اثرات پروژه احداث زهکش بر محیط زیست منطقه است.

رمضانی عنوان کرد: ایجاد محدوده‌های جدید و افزایش محدوده‌های چرای دام در زیستگاه‌های حساس دشت الله‌آباد با همکاری مشترک استان البرز، اجرای طرح شترداری در محدوده بسته سه الی ۴ هزار هکتاری مراتع با طرح‌های حمایتی برای شترداران مشارکت‌کننده در طرح، برخورد قاطع با مسدودکنندگان رودخانه‌های متصل به دشت نظیر رودخانه شهرآباد و خر رود از جمله پیشنهادها برای رفع مشکلات الله‌آباد است.

او در پایان گفت: بازدید مشاور رئیس سازمان در خصوص گرد و غبار، اجرای طرح حفاظت فیزیکی، راه‌اندازی پایشگاه محیط زیست، گشت و پایش مشترک با اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین و البرز، انجام مطالعات آبی تالاب الله‌آباد، بازگشایی رودخانه شهرآباد و پیگیری حقوقی، از جمله اقدامات و پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این حوزه است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا