خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آغاز پدیده فرونشست در زنجان

لیلا محمدی در سایت صدای زنجان نیوز نوشت: «برداشت‌های بی‌رویه در حدود ۴۰ الی ۵۰ سال اخیر سبب شده تا سالانه با افت ۱.۴۰ تا ۱.۵ متری سطح آب‌های زیرزمینی مواجه شویم، علائم فرونشست در دشت‌های «ابهر»، «خرم‌دره» و «سلطانیه» هم پدیدار شده اما آن طور که از اظهارات معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان برمی‌آید؛ هنوز اقدام موثری که به درد نسل امروز و فردا بخورد، صورت نگرفته است!

جعفر بیات، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پروژه‌های آب و راه از اولویت‌های استان هستند و بخش قابل توجهی از تامین اعتبارات مربوط به این بخش است، آیا پیشنهادی وجود دارد که نگاه مسئولان به پروژه‌های آبخیزداری معطوف شود؟ عنوان کرد: می‌توانم بگویم که اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته است، حتی سال گذشته طبق قرارداد یک هزار میلیارد تومانی منعقد شده با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه پاسداران که بر اساس آن ۷۰ درصد توسط استان زنجان و ۳۰ درصد باقی مانده توسط سپاه تامین شود.

به گفته بیات؛ طبق این قرارداد؛ مقرر شده بود در قالب طرح ۳ ساله؛ در ۲۰ حوزه آبخیز پروژه‌های آبخوان داری و آبخیزداری که نزدیک به ۷۰ روستا را شامل می‌شد، اجرایی شود که تا به امروز روی کاغذ ماند!

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان ادامه داد: به جز این مورد نیز؛ پروژه‌های آبخیزداری برای ابهر، خدابنده و زنجان تعریف شده است که البته طبق اظهارات معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با پیگیری برخی از نمایندگان استان در مجلس و مشخصا نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس، مژده تخصیص حدود ۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی به استان زنجان جهت اجرای پروژه‌های آبخیزداری داده شده است که ما نیز پروژه‌های مدنظر خود را تعریف کرده‌ایم.

بیات همچنین با اشاره به شرایط نامطلوب منابع آبی استان زنجان ابراز کرد: وضعیت منابع آبی استان زنجان روز به روز در حال بدتر شدن است، خشکسالی شدیدتر می‌شود، فرونشست زمین در استان شروع شده است که ابهر و خرمدره جزو نخستین شهرستان‌های استان زنجان هستند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان افزود: سال قبل مبلغ ۵۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری مصوب شده بود که قرار بود برای کنترل سیلاب، رسوب و آبخوانداری «سهرورد»، «دلایر»، «چشمه بار»، «آبخیز شهری قیدار»؛ «شقاقی انذر»، «بلندپرچین»، «یحیی‌آباد»، «حاجی سیران»، «قره آغاج»، «رضاآباد»، «اردجین»، «ویستان»، «کینه ورس»، «خویین» و مطالعات تامین آب چمن سلطانیه و تهیه سند راهبردی مدیریت جامع حوزه آبخیز زنجانرود صرف شود که در حدود بخشی از آن تزریق شد، متاسفانه در خصوص حمایت از پروژه‌های آبخیزداری حرف هست اما عمل نیست!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا