خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تغییر شغل بعضی کولبرها پس از ثبت جهانی اورامانات

معاون میراث فرهنگی استان کردستان در سالگرد ثبت جهانی «منظر فرهنگی هورامان/اورامانات» در یونسکو گفت: ثبت جهانی اشتغال‌زایی در این منطقه مرزی را به شکلی تقویت کرده است، برخی کولبرها، وارد کار گردشگری شده و بومگردی راه انداخته‌اند و نه تنها برای خود، که برای یک خانواده شغل ایجاد کرده‌اند.

به گزارش سایت هاناخبر (آذربایجان غربی)، «گلان فرزامی با اشاره به سالگرد ثبت جهانی هورامان/ اورامانات در ۵ مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱ که در چهل و چهارمین اجلاس یونسکو در کشور چین با اتفاق آرا به عنوان بیست و ششمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید، در گفت‌وگویی یادآور شد: امسال سومین سالگرد ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات، وسیع‌ترین منظر فرهنگی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

معاون میراث فرهنگی استان کردستان درباره اقدامات انجام‌شده پس از ثبت اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو و اثراتی که این اتفاق داشته است، توضیح داد: ثبت جهانی، اشتغالزایی در این منطقه مرزی به شکلی تقویت کرد.

اورامانات در مرز ایران و عراق قرار گرفته است و برخی افراد که کولبری می‌کردند به سمت گردشگری آمده‌اند و اقدام به احداث بومگردی کرده‌اند که نه تنها برای خود که برای یک یا چند خانواده اشتغالزایی شده و روابط ملی و بین‌المللی برای آنها اتفاق افتاده است. از سوی دیگر، آمار گردشگری این منطقه، امسال نسبت به سال‌های گذشته خیلی متفاوت بوده، که از اثرات مثبت ثبت جهانی اورامانات است.

او اضافه کرد: روستایی‌های منطقه اورامانات به تدریج به اهمیت ثبت جهانی پی می‌برند و با برنامه‌های ما همکاری دارند و ما مشارکت مردمی را در کنار خود داریم.

فرزامی گفت: ثبت جهانی پرونده هورامان/ اورامانات باعث آشنایی بیشتر مردم ایران و دیگر نقاط با این منطقه شد، البته که در ثبت‌های جهانی، معرفی هویت فرهنگی یک ملت و تمدن، بخشی از اهداف است، که ما این رویه را به تدریج پس از ثبت اورامانات تجربه می‌کنیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا