خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرار مالیاتی برخی از پزشکان با کارتخوان خراب

میزان و حجم دریافت پول نقد در درمانگاه‌ها و مطب‌های پزشکی در زاهدان افزایش نارضایتی‌ها از فقدان نظارت و برخورد قاطع با پزشکان متخلف خبر می‌دهد.

به گزارش سایت عصرهامون (زاهدان)، «دریافت پول نقد در مطب‌های خصوصی برخی پزشکان باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به بیماران می‌شود؛ در سال‌های اخیر برخی پزشکان، شرایط خاصی برای پذیرش بیمار دارند که دریافت پول نقد یکی از این شرایط است، در این میان، بیماران هم به‌ناچار در شرایط اضطراری مجبور به پذیرش این شرایط می‌شوند.

بر اساس قانون، کلیه مشاغل پزشکی مکلف به نصب و استفاده از دستگاه پذیرنده بانکی «پوز» هستند یا هر گونه درخواست غیرموجه از قبیل دریافت وجه نقد، درخواست کارت به کارت یا استفاده از دستگاه پذیرنده بانکی سایرین، مشمول جرایم و مجازات‌های مقرر در قانون خواهد بود.

در سال‌های اخیر، دریافت پول نقد از بیماران یکی از چالش‌ها و مشکلات مردم در رویارویی با پزشکان بوده است، به‌گونه‌ای که بسیاری از پزشکان از ارائه خدمات بانکی در بستر کارت‌خوان به مردم خودداری می‌کنند.

نبود دستگاه‌های کارت‌خوان در مطب پزشکان به بحثی خسته‌کننده و تکراری تبدیل شده است، این موضوع در سایه عدم نظارت دستگاه‌های مرتبط این روزها به‌قدری در زاهدان فراگیر شده که مردم نیز دیگر دست به اعتراض نمی‌زنند و ماجرا گویا عادی شده است.

میری یکی از شهروندانی که در روزهای اخیر برای درمان کودک چهارساله خود به یکی از مطب‌های پزشکان فوق‌تخصص مراجعه کرده بود در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به مشکل پرداخت پول نقد اظهار کرد: پرداخت پول نقد در مطب‌های خصوصی ماجرای جدیدی نیست؛ طی سال چندین بار به یک پزشک مراجعه می‌کنیم و در تمام این مدت نیز پول نقد باید به همراه داشته باشیم این نشان می‌دهد که این امر طبیعی شده و کسی هم به فکر حل مشکل نیست.

این شهروند تأکید کرد: در بهترین حالت ممکن و درحالی‌که دستگاه کارت‌خوان بر روی میز است منشی مطب به‌صراحت عنوان می‌کند که پول را نقد یا کارت به کارت کنید.

او ادامه داد: اگر یک‌بار ناظر و بازرس به‌صورت سرزده به مطب مراجعه کرده و حجم بیماران مراجعه‌کننده را فقط با چشم با میزان دریافتی ثبت شده از طریق کارت‌خوان مقایسه کند بدون شک به تخلف پی خواهد برد؛ اما گویا همین کار هم برای دستگاه‌های نظارتی سخت است.

عباس شهرکی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی نیز با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر به یک پزشک متخصص مراجعه کرده‌ام، گفت: مطب‌ها و پزشکان مخصوصاً متخصص‌ها ترسی از برخورد قانون ندارند و اصلاً دریافت پول نقد چیز عجیب و پیچیده‌ای نیست؛ چون وقتی برای دریافت نوبت با مطلب پزشک تماس می‌گیرید منشی به‌صراحت عنوان می‌کند پول نقد به همراه داشته باشید و این نشان می‌دهد که پزشکان ترسی از برخورد قانونی ندارند.

او عنوان کرد: این ماجرا در زاهدان امری عادی شده و گویا نظارت لازم نیز در این زمینه صورت نمی‌گیرد که این‌قدر ماجرا همه‌گیر و عمومی شده است.

سامانه مردمی «۱۹۰»، ۲۴ ساعته و آماده پاسخگویی به همشهریان

زهرا کیخا، مدیر نظارت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، بیان کرد: متأسفانه این مسیر دریافت پول نقد سمت‌وسوی همگانی پیدا کرده است و مردم اگر جلویش را نگیرند و گزارش ندهند عملاً راه فرار قانون را برای پزشکان ایجاد کرده‌اند.

او افزود: مردم باید در صورت مشاهده این‌گونه تخلفات به سامانه «۱۹۰» اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم انجام شود؛ متأسفانه مردم استان تمایلی به استفاده از ظرفیت بخش دولتی ندارند و از بخش خصوصی بیشتر استفاده می‌کنند و ازطرفی هم شکایت نمی‌کنند و همین مسائل دست‌به‌دست هم داده تا این شرایط ایجاد شود.

کیخا ادامه داد: بیماران به پزشکانی که تحت درمانشان هستند هر رقمی که درخواست می‌شود پرداخت می‌کنند که این کار اشتباه است. سعی شده نظارت‌ها گسترش یابد، متخلفان به کمیسیون ماده ۱۱ می‌روند و برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد؛ اما اکثر این موارد خارج‌ازمسیر قانونی صورت می‌گیرد و اثباتش سخت است.

او عنوان کرد: سامانه مردمی «۱۹۰»، ۲۴ ساعته و آماده پاسخگویی به همشهریان است؛ شکایت‌های مردمی به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شوند و اگر راه اثبات داشته باشد به مراجع قضایی می‌رود و ضمن برگرداندن هزینه به شاکی برای هر مرحله مشخص شده که هزینه جریمه‌اش چقدر است.

این مسئول ادامه داد: برای مرحله اول ده تا ۵۰ درصد از هزینه اخذ شده باید پرداخت شود. بعد از ارجاع به تعزیرات بعد از بررسی مجدد اسناد و حکم نهایی را ارسال می‌کنند.

کیخا اظهار کرد: در سه‌ماهه اول امسال بازدید از کل مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بالغ بر ۶۰۰ مورد بوده است که ۱۵۶ اخطار کتبی دریافت کردند، ۶۵ پرونده ارجاع شده و به کمیسیون رفته، ۶ مورد به تعزیرات حکومتی و ۳۵ مورد نیز به‌نظام پزشکی ارسال شده است.

او اذعان کرد: گزارش‌ها و پیگیری‌های مردمی به همکاران نظارت بر درمان بسیار کمک می‌کند و این حق مردم است که به نحو احسن خدمات بگیرند.

کیخا در پایان گفت: باتوجه به اینکه کلیه مشاغل پزشکی مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی هستند، شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از دریافت وجه نقد، درخواست کارت به کارت و… نسبت به معرفی فرد متخلف و اعلام شماره‌حساب‌هایی که وجوه به آنها واریز شده، اقدام کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا