خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قوانین جامع ایران اسلامی در حقوق بشر

قوانین مجازات متناسب با جرم، اصل فردی کردن مجازات، نهاد توبه و بسیاری از معافیت‌ها و عفوهای مناسبتی و قوانین کشور حاکی از رعایت کرامت انسانی و حقوق بشر در ایران اسلامی است.

به گزارش سایت صبح قزوین، «حقوقِ بشر واژه‌ای متداول و رایج سال‌های اخیر در میان سیاسیون، حقوقدانان، علما و…بوده است و بنا به شرایط تعریف و بهره‌برداری خاص از آن شده است.

در تعریف اولیه حقوق بشر می‌توان گفت که یکی از اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به‌ طور ذاتی، فطری، به صِرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود.

از ویژگی‌های حقوق بشر می‌توان به مواردی همانند جهان‌شمولی، غیرقابل سلب بودن و برای افراد و انتقال‌ناپذیری، تفکیک‌ناپذیری، برابری‌طلبی و به‌هم‌پیوستگی آن اشاره کرد.

به واسطه این ویژگی‌ها، حقوق بشر به تمامی افراد در هر جایی از دنیا که باشند تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان از این حقوق محروم کرد، ضمن اینکه همهٔ افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت، جنسیت، مذهب، گرایش جنسی، رنگ، زبان و غیره در برخورداری از این حقوق با هم برابرند و هیچ‌گونه تمایز، ارجحیت، محدودیت و محرومیت در بهره‌مندی از این حقوق ندارند و این حقوق قابل نقض نیست.

شاید اگر خوش‌بینانه به این موضوع فارغ از تمام نقایضی که‌ مدعیان حقوق بشر در این موضوع وارد کرده‌اند نگاه کنیم در صورتی که جامعهٔ جهانی در فضای صلح و با یک زبان مشترکِ اخلاقی، گفتگو و مباحثه کنند، این زبان مشترکِ اخلاقی، همان حقوق بشر است.

در گذشته نه چندان دور، مفهوم حقوق بشر با مفاهیمی مثل عدالت، مشروعیت سیاسی، شکوفایی انسان و خوب بودن معنی می‌شد اما در معنی مدرن و امروزی حقوق بشر معنای آن گسترده‌تر شده و مفهوم آن تغییر یافته است و در طی یک دوره فعالیت‌های اجتماعی و گفتمان‌های سیاسی در رأس دستور کار بسیاری از ملل جهان قرار گرفت.

صادق رحیمی معاون قضائی قوه قضائیه کشور در همایشی که به مناسبت چهاردهم مردادماه روز بسیج حقوقدانان در سالن جلسات دادگستری استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در مورد تبیین کلمه حقوق بشر چند سوال مطرح است؛ اینکه حقوق بشر و کرامت انسانی دقیقا به چه معناست؟ آیا تمام انسان‌ها از حیث کرامت در یک رتبه قرار دارند؟ آیا کرامت از بین رفتنی است؟

او افزود: اسلام و نگاه حکومت جمهوری اسلامی به حقوق بشر چه نگاهی است و مقایسه آن با دنیای غرب و کشورهای مدعی حقوق بشر چگونه است؟

معاون قضائی قوه قضائیه با بیان اینکه امروز شما در میان کشورهای دنیا این واژه حقوق بشر را زیاد می‌شنوید، تشریح کرد: کرامت انسانی از موضوعاتی است که هم در فلسفه و علم حقوق و هم در معاهدات و اسناد بین‌المللی و قرآن و آموزه‌های دینی و روایات در مورد این موضوع سخن گفته‌اند.

رحیمی با بیان اینکه متاسفانه تعریف جامع و کاملی از این واژه نشده و غالبا به مصادیق آن اشاره شده است اذعان کرد: در تعریف «کانت» کرامت انسانی حیثیت و ارزشی است که تمام انسان‌ها بطور یکسان از آن بهره‌مند هستندو تعریفی که از جهتی درست و با اعلامیه جهانی حقوق بشر تطبیق می‌کند و از جهتی ناقص است.

این مسئول ادامه داد: کرامت انسانی در لغت به معنای ارزش، شرافت، پاک بودن و معادل آن در زبان بیگانه humanity بکار می‌رود یعنی کسی که دارای احترام است و احترام قابل وضع است نه قابل سلب.

او ادامه داد: همه انسان‌ها کرامت ذاتی دارند و با ارتکاب جلب سلب نمی‌شود و در سوره اسرا آیه ۷۰ «وَلَقَدۡ كَرَّمۡنَا بَنِيٓ ءَادَمَ وَحَمَلۡنَٰهُمۡ فِي ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ وَرَزَقۡنَٰهُم مِّنَ ٱلطَّيِّبَٰتِ وَفَضَّلۡنَٰهُمۡ عَلَىٰ كَثِيمِّمَّنۡ خَلَقۡنَا تَفۡضِي» می‌توان فهمید این کرامت ذاتی است که با تعریف کانت همخوانی دارد.

معاون قضائی قوه قضائیه با اشاره به اینکه در کرامت اکتسابی انسان خودش مختار است در مسیر درست قرار بگیرد و قله‌های کمال را تسخیر کند افزود: کرامت اکتسابی بر خلاف کرامت ذاتی قابل سلب است و سارق، جانی، مختلس، کسی امنیت جامعه را به هم می‌ریزد به ناموس مردم تجاوز آیا او ارزش و کرامت دارد؟ یعنی کسی که جنایت کند با انسان متدین در یک رتبه قرار دارد؟

رحیمی با اشاره به آیه «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقۡنَٰكُم مِّن ذَكَری وَأُنثَىٰ وَجَعَلۡنَٰكُمۡ شُعُورا وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُوٓاْۚ إِنَّ أَكۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَىٰكُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِي..» بیان کرد: این آیه نشانگر این است که کرامت دارای رتبه است و قابل سلب و کم شدن و حتی به صفر رسیدن است و انسانی که وحشی شود و خائن و جانی شود که دیگر کرامتی ندارد و کرامت و ارزش انسان در یک رتبه نیستند.

این مسئول تاکید کرد: اخلاق خوب، کظم غیظ، چشم پوشی از خطای دیگران از جمله روایاتی است که کرامت انسان را افزایش می‌دهد و برای ملاک و معیار ارزش انسان‌ها منظور کرامت ذاتی نیست کرامت اکتسابی است و این کرامت اکتسابی است که فردی را بالا می‌برد و شهید می‌شود و همان سبب مفسد فی الارض شدن فرد می‌شود.

او اضافه کرد: کسانی که امروز مدعی حقوق بشر هستند حمید نوری را به‌ عنوان زندان‌بان دستگیر کردند و پنج سال در زندان بود و حتی در ماه‌های ابتدایی برخلاف معاهدات بین‌المللی به خانواده وی اطلاع ندادند.

معاون قضائی قوه قضائیه با اشاره به اینکه کسانی امروز ما را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند که حتی اجازه مطالعه کیفرخواست حمید نوری را ندادند، تصریح کرد: مواردی بسیاری که شنیده‌ایم و به وفور در فضای مجازی از برخورد آن‌ها با شهروندانشان منتشر شده است.

ایران فراتر از قوانین حقوق بشر را رعایت می‌کند

رحیمی افزود: هر آنچه در اسناد و قوانین و معاهدات بین‌المللی وجود دارد و امضا شده است و در قانون اساسی ما وجود دارد، کشور ما فراتر از آن و کامل اجرا می‌کند.

این مسئول ادامه داد: قوانین مجازات متناسب با جرم، اصل فردی کردن مجازات، نهاد توبه و بسیاری از معافیت‌ها و عفوهای مناسبتی و قوانین کشور از حاکی از رعایت کرامت انسانی و حقوق بشر در کشور ما دارد.

او با اشاره به اینکه در نهاد توبه، زندانیانی که توبه کنند و شاکی خصوصی نداشته باشند مشمول عفو می‌شوند و قانون برای آزادی آن‌ها تدابیر اساسی چیده است، تشریح کرد: ماده ۹۵ کنوانسیون حقوق بشر در قانون کودک در کشور ما به صورت وسیع پرداخته و اجرا می‌شود و هیچ اعدامی زیر ۱۸ سال نداریم.

معاون قضائی قوه قضائیه کشور اضافه کرد کرد: اما طرز رفتار آمریکا که ما را ناقض حقوق بشر می‌داند بسیار متفاوت است و شهروندان خود را به شهروندان درجه یک، دو و سه تقسیم کرده است که چنین چیزی در کشور ما وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه رفتارهای ضد حقوق بشری آمریکا آنقدر زیاد و گسترده است که در این مجال نمی‌گنجد، تشریح کرد: ۴۰۰ مرکز در آمریکا با ۱۴ هزار نفر نیرو در حال تولید انواع ویروس برای از بین بردن افراد دنیا هستند.

رحیمی ادامه داد: آمریکایی‌ها سفلیس را بر روی ۳۹۹ سیاه پوست آزمایش کردند که بفهمند روند این بیماری و اثرات آن بر افراد چگونه است که همه این افراد سیاه پوست از بین رفتند و همین طور ۴ هزار سرباز تحت تاثیر گاز خردل قرار گرفتند.

او در ادامه یادآور شد: آمریکایی‌ها به طور برنامه‌ریزی شده نامه‌های حاوی سیاه زخم را بین افراد توزیع کردند و خیلی‌ها بر اثر این بیماری فوت شدند و تب دنگی شایع شده بین مردم نیز دستاورد این دولت جنایتکار است.

معاون قضائی قوه قضائیه کشور با بیان اینکه لازمه درک شرایط امروز مطالعه و بررسی تاریخ جنایت‌های آمریکا است، اذعان کرد: تا به امروز ۲۵ هزار نفر در ایران ترور شدند که ۷ هزار نفر آن به دست منافقین بوده است که توسط دولت آمریکا حمایت، تجهیز و پشتیبانی شده‌اند.

رحیمی یادآور شد: در جنگ نابرابر و ظالمانه این روزهای غزه حدود ۴۰ هزار نفر شهید شدند که ۱۷ هزار نفر آن کودکان بودند و جنایات این رژیم سفاک در اردوگاه‌ها باعث شیوع بیماری‌های هپاتیت و گوارشی و ریوی شده است.

حقوق بشر کاغذی آمریکایی!

این مسئول در بیان شهادت ناجوانمردانه شهید اسماعیل هنیه خاطرنشان کرد: در مدعا و کاغذی بودن حقوق بشر همین بس که مهمان ما را در کشور خودمان به شهادت رساندند و حقوق بین‌المللی و دیپلماتیک را رعایت نکردند.

او در پایان گفت: این سنت الهی است که باطل رفتنی است لذا امروز نه خبری از شمر و حرمله و…خبری است اما یاد و راه و رسم امام حسین باقی است و خون شهدای ریخته شده حب و عشق آن‌ها در بین مردم ساری و جاری است.باید وحدت خودمان را حفظ کنیم و حول ستون اسلام باشیم و بدون شک روزی خواهد آمد که جز نامی از رژیم سفاک صهیونیستی نخواهد ماند.

نقش‌آفرینی بسیج حقوقدانان در عرصه‌های تخصصی حقوقی و قضائی

روح الله درزی در این همایش اظهار کرد: سازمان بسیج حقوقدانان مجموعه‌ای پویا متشکل از حقوقدانان بسیجی و معتقد و مومن و پای کار جهت نقش‌آفرینی در عرصه‌های تخصصی حقوقی و قضائی با همکاری قضات و کارشناسان حقوقی و دانشجویان هر جا که لازم باشد با صلابت حضور پیدا می‌کنند.

او ادامه داد: سازمان بسیج حقوقدانان دارای ۶ کانون در شهرستان‌های قزوین، البرز، اقبالیه، بویین زهرا و آبیک و هشت انجمن حقوقی با اعضای خواهران و برادران مشغول به کار و فعالیت هستند.

مسئول بسیج حقوقدانان استان قزوین با بیان اینکه یکی از وظایف مهم این مجموعه مطالبه‌گری است، افزود: مطالبه‌گری از حقوق عامه و آسیب شناسی از قوانین و مقررات است و در عرصه پژوه در چند سال اخیر با همکاری هیات اندیشه‌ورز و انجمن قضات و وکلای موفق به تهیه پیش نویس اصلاح لایحه صیانت از حقوق عامه و طرح پیشنهادی شروط ضمن عقد ازدواج و لایحه صیانت از عفاف و حجاب در مجلس شده است.

درزی اظهار کرد: در روزهای عجیب و پر از اتفاقات دردناک و ناراحت‌کننده در محور مقاومت بخصوص مردم مظلوم غزه به سر می‌بریم و هر روز اخبار غمگین و جنایات دردناک از این منطقه به گوش می‌رسد و هر روز مردان، زنان و کودکان بی‌دفاع ظالمانه از دم تیغ می‌گذرند و این اتفاقات از جانب کسانی رخ می‌دهد که خود را حامیان حقوق بشر و کرامت انسانی می‌دانند.

این مسئول عنوان کرد: تفکر و نگاه اسلام به حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی تفاوت فاحشی با آنچه مدعیان حقوق بشر دارند وجود دارد و چیزی که از آن یاد و ادعا می‌کنند چیزی جز نقض واضح حقوق انسانی بشریت در جوامع مختلف نیست.

او اظهار کرد: حقوق بشر معیارهایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شناسایی حق تعیین آزادانه سرنوشت شهروندان و وجود یک نظام حقوقی مبتنی بر اصل حاکمیت اشاره کرد.

مسئول بسیج حقوقدانان استان قزوین افزود: در اسلام برای اجرای موازین حقوق بشر و ضمانت اجرایی لازم وضع شده است در حالی که در حقوق بشر بین‌المللی چنین چیزی وجود ندارد و با وجود وضع قوانین کاغذی با انجام جنایات جنگی و ظالمانه همچون شهادت مجاهد خستگی‌ناپذیر جبهه مقاومت اسلامی «شهید اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، نقض صریح قوانین بین‌المللی را انجام می‌دهند و هیچ ضمانت اجرایی ندارد.

این مسئول اذعان کرد: شهادت اسماعیل هنیه یک اقدام تروریستی و جنایتکارانه و نقض حاکمیت ایران و موازین دیپلماتیک بود که به دست رژیم منحوس صهیونیستی انجام شد که با توجه به اسناد و معاهده‌های بین‌المللی، نقض کامل حقوق بشر و کرامت انسانی محسوب می‌شود.

او بیان کرد: آمریکا هرجا به دنبال بهانه برای برافروزی جنگ و مخالفت با کشوری باشد با مسئله حقوق بشر پیش می‌رود ولی در مورد تمامی مردم جهان و حتی ملت خود هم اعتقادی به رعایت حقوق بشر ندارند. به بهانه حقوق بشر ملت‌های آزاده جهان را تحت فشار گذاشته و انواع و اقسام اتهامات را به آنها منتسب می‌کند.

مسئول سازمان بسیج حقوقدانان سپاه استان قزوین گفت: از دیدگاه رهبر کبیر انقلاب حقوق بشر موازینی دارد که از جمله آنان باید در مقابل ظلم و ستم و برای دفاع از مظلوم ایستاد و احساس مسئولیت داشت. امام راحل در نظر و عمل چندین دهه بر این باور ایستادگی کرد و جمهوری اسلامی ایران را برای حق‌خواهان در نقاط مختلف دنیا الگو و سرلوحه قرار داد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا