خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهد سبلان به نام زنبورداران به کام دلالان

استان اردبیل یکی از سه استان برتر تولید عسل در کشور است ولی شهد شیرین سبلان تنها کام دلالان را شیرین‌تر کرده و زنبورداران اردبیلی نیازمند حمایت‌های ویژه‌ از سوی مسئولان هستند.

به گزارش سایت سبلان ما (اردبیل)، «عسل دامنه‌های سبلان استان اردبیل یکی از اصلی‌ترین محصولات تولیدی استان اردبیل است که به دلیل کیفیت مرغوبش به ثبت جهانی رسیده و طعم خاص عسل دامنه‌های سبلان شهرت جهانی پیداکردن است.

باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی استان اردبیل و اقلیم بکر و ظرفیت قابل‌توجه در حوزه تولید عسل این استان توانسته حدود ۸ درصد عسل کل کشور را تولید و صادر کند و اغلب مسافران و گردشگرانی که به اردبیل سفر می‌کنند کام خود را با عسل ناب اردبیل شیرین کرده و این محصول طبیعی و پرخاصیت را به‌عنوان سوغات اردبیل به شهرشان می‌برند.

پیش‌بینی تولید ۹ هزار تن عسل در اردبیل

دهقان باقری، کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما» اظهار داشت: عسل دامنه‌های سبلان اولین عسلی است که ثبت ملی جهانی شده است و در حال حاضر ۳ هزار و ۷۰۰ زنبوردار استان برداشت عسل را چند روزی است از زنبورستان‌های استان آغاز کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک به ۹ هزار تن عسل از زنبورستان‌های استان برداشت شود.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه استان اردبیل رتبه سوم تولید عسل در کشور را دارد تصریح کرد: حدود ۵۰۰ هزار و ۳ کلونی زنبورعسل در استان داریم که علاوه بر تأمین نیاز استان و کشور شهد گل‌های شفابخش عسل استان اردبیل را مردم سایر کشورها چشیده‌اند.

باقری ادامه داد: حدود یک هزار و ۵۰۰ تن مصرف سرانه استان است و مابقی عسل‌های تولید شده در زنبورستان‌های این استان به سایر استان‌های کشورمان و همچنین کشورهای مالزی، افغانستان و عراق صادر می‌شود.

دود دلالی در چشم عسل سبلان

علی پاشایی از کهنه‌کاران ویکی از فعالان حوزه تولید عسل سبلان در استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما» اظهار داشت: ۲۲۰ کلونی زنبور دارم و ۴ نفر مشغول به کار هستیم. تولید و نگهداری عسل دارای حساسیت و مراقبت‌های خاصی است و به طور متوسط از هر کندو ۱۵ کیلوگرم عسل برداشت می‌شود؛ ولی متأسفانه هم‌اکنون به دلیل نبود حمایت کافی از سوی انجمن زنبورداران استان و مسئولین استانی تولیدکنندگان این محصول در سطح استان با مشکلات زیادی روبرو هستند.

او افزود: با تلاش‌های شبانه‌روزی و مراقبت‌های ویژه عسل را تولید می‌کنیم؛ ولی دلال‌ها به قیمت ارزان از ما می‌خرند و خودشان با قیمت گزاف می‌فروشند. ما از مسئولین انتظار داریم با حمایت از تولیدکنندگان عسل جلوی زیاده‌خواهی دلال‌ها را بگیرند.

این تولیدکننده ادامه داد: از دیگر مشکلات تولیدکنندگان عسل در استان اردبیل وجود داروهای قلابی در بازار است به‌طوری‌که ما مجبور هستیم در سال نزدیک به ده مرتبه انواع داروها را ازجمله داروی عفونت و انواع ویتامین‌ها را به زنبورها بدهیم؛ ولی وجود داروی قلابی در بازار باعث مرگ زنبورها و ضرر و زیان ما می‌شود.

عسل خواص معجزه‌آسایی دارد

مهسا مهاجر متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «سبلان ما» اظهار داشت: عسل خواص بی‌شماری از جمله برطرف‌کردن سوزش گلو خاصیت ضدباکتریایی، بهبود سرفه، مفید برای التهاب معده، منبع ویتامین و دیگر مواد مغذی، افزایش انرژی، تقویت دستگاه ایمنی بدن را دارد و انسان را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها ایمن نگه می‌دارد.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: مصرف عسل به‌صورت ناشتا همراه با لیموترش تازه در صبحانه و یا به‌صورت مخلوط شده با پودر زردچوبه به‌مرورزمان باعث درمان زخم معده و زخم‌های دستگاه گوارشی می‌شود و همچنین عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند از بدن در برابر التهاب محافظت کند.

مهاجر گفت: عسل در طب سنتی طبیعت گرم و خشک دارد و اغلب به‌عنوان یک داروی طبیعی برای درمان سرفه و سرماخوردگی به کار می‌رود در صورت بروز سرفه مداوم می‌توان با مصرف چند قاشق عسل به‌صورت مداوم آن را رفع کرد، علاوه بر خود عسل موم زنبورعسل برای کلسترول بالا، درد و عفونت‌های قارچی پوست استفاده می‌شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا