خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ذخایر آبی قم به مرحله زنگ خطر رسیده است»

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ذخایر آبی قم به مرحله زنگ خطر رسیده است، گفت: به همین منظور جهاد کشاورزی قم مسئله توسعه گلخانه‌ها به‌جای مزارع و دیگر فعالیت‌های آب‌وخاک را برای بهره‌وری بهتر از آب کشاورزی مدنظر داده و موفق بوده است.

به گزارش سایت نسیم قم، «محمدرضا حاجی رضا با اشاره‌ به وضعیت کشاورزی استان گفت: یکی از مسائلی که رسانه می‌تواند در استان قم به آن کمک کند مسئله آب بوده که تبدیل به یک دغدغه شده است. قم یکی از معدود کلان‌شهرهایی است که مهاجرت‌پذیری بسیار بالایی دارد، این افزایش مهاجرت‌ها باعث می‌شود که در موضوع آب شرب محدودیت‌هایی وجود داشته باشد.

او تصریح کرد: هرچه به سمت جلوتر حرکت کردیم توسعه بسیار زیادی در کشاورزی صورت گرفت و اقلیم هم به سمت خشکسالی رفت، سیاست‌های غلط باعث شده بود ریشه آب کشاورزی در استان قم در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ آب‌های سطحی دو رودخانه قمرود و قره‌چای باشد.

حاجی رضا ادامه داد: ورودی آب قم از این دو رودخانه در اوایل انقلاب حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود؛ اما از دهه ۷۰ به بعد وضعیت به سمت وضعیت کم‌آبی و کم بارندگی پیش رفت احداث سد ۱۵ خرداد و سد غدیر و وضعیت تغییر اقلیمی شرایط آبی قم را در وضعیت نامناسبی قرارداد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: در مجموع آب قم در وضعیت مناسبی قرار ندارد؛ زیرا به دلیل کمبود آب‌های سطحی بخش کشاورزی برای تأمین آب موردنیاز خود به سمت‌وسوی حفر چاه حرکت کرده است. درگذشته با حفر چاه ۵ متری به آب ‌می‌رسیدند اما امروز برای رسیدن به آب گاهی تا ۱۰۰ متر چاه حفر می‌شود که این مسئله باعث فرونشست زمین مخصوصاً در منطقه جعفرآباد شده است‌ این زنگ خطری برای ذخایر آب است.

او بیان کرد: با این شرایط توانستیم از عرصه ۷۰ هزارهکتاری کشاورزی قم حراست کنیم؛ یکی از کارهایی که در خصوص حفاظت از منابع آب انجام دادیم اجرای فعالیت‌های آبی‌خاکی است، همچنین همکاری مشترک با آب منطقه قم انجام دادیم و یک هزار و ۲۰۰ حلقه چاه را تقسیم‌بندی کردیم تا مازاد بیشتر از این چاه‌ها استفاده نشود.

حاجی رضا تصریح کرد: اگر امروز برای مسئله آب تدبیری نکنیم، آینده کشاورزی استان قم با تهدید و خطر جدی مواجه است. یکی از کارهایی که انجام شده تغییر الگوی کشت است که یکی از اهداف اصلی آن بهره‌وری از آب است و متعهد شدیم سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب استفاده از آب را در بخش کشاورزی کاهش دهیم.

تولید ۷ برابری گلخانه در برابر مزارع

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: یکی از برنامه‌ها برای کاهش مصرف آب جایگزینی گلخانه‌ها با مزارع صیفی‌جات است؛ در هر هکتار تولید گلخانه حدود ۷ برابر محصول بیشتر از مزارع محصول به دست می‌آید، در این حوزه کارهای بسیار خوبی صورت‌گرفته است و نیاز است سرمایه‌گذاران بیشتری در این مسئله ورود کنند.

او اضافه کرد: آب‌های زیست‌محیطی نیز مدنظر قرار دارد در بررسی‌های صورت‌گرفته منشأ اصلی ریزگردها در اطراف خود استان قم از جمله دشت حسین‌آباد میش مست و دریاچه نمک است مردم باید با واقعیت کم‌آبی آشنا شوند و در مسئله صرفه‌جویی در آب شرب و آب کشاورزی جدیت بیشتری به خرج دهند، این وظیفه رسانه است که این هشدارها را به مردم بدهند اگر صرفه‌جویی‌ها و اقدامات لازم در این بخش صورت بگیرد بسیار از مشکلات حل خواهد شد.

حاجی رضا تصریح کرد: البته وضعیت آبی نه‌تنها در قم بلکه در کشور مناسب نیست چالش‌هایی که برخی از استان‌ها داشتند باعث شد در دولت قبل آب از جنوب و خلیج‌فارس به این استان‌ها انتقال پیدا کند؛ استقرار برخی از صنایع در استان‌های کویری و خشک تصمیم‌های غلطی بود که درگذشته گرفته شده بود.

او عنوان کرد: صنعت در استان قم نباید به این شدت افزایش پیدا کند؛ زیرا صنعت مخصوصاً صنایع آب‌بر آسیب بسیار زیادی به مسئله آب قم وارد می‌کند از طرفی بسیاری از جوانان قم در این صنایع مشغول به کار نمی‌شوند و از استان‌های دیگر برای اشتغال به این صنایع مراجعه می‌کنند؛ یعنی صنایعی که باعث آلودگی هوای استان قم و از طرفی باعث کاهش آب استان قم می‌شود حتی موضوع اشتغال‌زایی برای استان را نیز حل نکرده است‌.»

منبع: تسنیم

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا